RSS-linkki
Kokousasiat:http://web28.aanekoski.fi:80/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
http://web28.aanekoski.fi:80/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kaupunginhallitus
Pöytäkirja 16.11.2020/Pykälä 270
Edellinen asia | Seuraava asia | ![]() ![]() |
Vuoden 2021 talousarvio ja taloussuunnitelma vuosille 2021-2023
KH 16.11.2020 § 270
Kuntalain 110 §:n mukaan valtuuston on vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä kunnalle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio. Sen hyväksymisen yhteydessä valtuuston on hyväksyttävä myös taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi (suunnitelmakausi). Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi. Äänekosken kaupungissa taloussuunnitelmakausi on kolme vuotta, josta ensimmäinen vuosi on sitova talousarviovuosi.
Talousarviossa ja -suunnitelmassa hyväksytään kunnan toiminnalliset ja taloudelliset tavoitteet, jotka ovat valtuustoon nähden sitovia eriä. Talousarvio ja -suunnitelma laaditaan siten, että ne toteuttavat kuntastrategiaa ja edellytykset kunnan tehtävien hoitamiseen turvataan.
Taloussuunnitelman on oltava tasapainossa tai ylijäämäinen. Kunnan taseeseen kertynyt alijäämä tulee kattaa enintään neljän vuoden kuluessa tilinpäätöksen vahvistamista seuraavan vuoden alusta lukien. Kunnan tulee taloussuunnitelmassa päättää yksilöidyistä toimenpiteistä, joilla alijäämä mainittuna ajanjaksona katetaan. Alijäämän kattamisvelvollisuus koskee vain kunnan tai kuntayhtymän taseeseen kertynyttä alijäämää, ei konsernitaseen alijäämää.
Kunnan toiminnassa ja taloudenhoidossa on noudatettava talousarviota. Siihen tehtävistä muutoksista päättää valtuusto.
Talousarvioasetelma ja sitovuustaso
Talousarvioasetelma muodostuu kaupunginvaltuuston hyväksymän toimialue- ja lautakuntajaon pohjalle. Toimialat jakaantuvat yhden tai kahden lautakunnan alueisiin, jotka jakaantuvat edelleen vastuualueisiin ja tulosalueisiin. Kaupunginvaltuustolle talousarvion sitovuustaso esitellään hyväksyttäväksi vastuualuetasolla tarkastuslautakunnan, perusturvalautakunnan, kasvun ja oppimisen lautakunnan, teknisen lautakunnan, ympäristölautakunnan ja vapaa-aikalautakunnan osalta. Keskushallinnon osalta talousarvion sitovuus on kaupunginhallituksen tasolla (pl. tarkastuslautakunta).
Valmistelu
Kaupunginhallitus antoi 17.8.2020 vuoden 2021 talousarvion laadintaohjeen ja alustavavat määrärahakehykset. Toimialakohtaiset talousarvioneuvottelut pidettiin syyskuun loppuun mennessä ja lautakunnat jättivät ehdotuksensa talousarviota varten lokakuun loppuun mennessä. Lautakuntien esitykset perustuivat pääsääntöisesti annettuihin määrärahakehyksiin. Kaupunginvaltuustolle talousarvioluonnos esiteltiin valtuuston iltakouluissa 26.10.2020 ja 10.11.2020. Talousarvioehdotus henkilöstösuunnitelmineen käsiteltiin yhteistyötoimikunnassa 10.11.2020.
Henkilöstö
Henkilöstön kehittämisen osalta keskeisiä painopisteitä ovat:
. työkyvyn tukeminen ja sairauspoissaoloihin vaikuttaminen
. osaamisen kehittäminen
. johtamisen tukeminen
Vuoden 2021 talousarvioon sisältyy kuuden (6) kokoaikaisen vakanssin perustaminen. Henkilöstöresurssien kasvu (23,5 htv) johtuu pääosin arjen tuen henkilöstölisäyksistä sekä hanketyön resurssien lisääntymisestä erityisesti kasvun ja oppimisen toimialalla sekä työllisyyspalveluissa. Talousarvioon sisältyy myös henkilöstörakenteen muutoksia ja nimikemuutoksia.
Toiminnan kulut ja tuotot
Toimintatuotot sisältävät myynti-, maksu- ja muut toimintatuotot sekä saadut tuet ja avustukset. Toimintatuottojen arvioidaan vähenevän vuoden 2020 alkuperäisestä talousarviosta 0,3 miljoonalla eurolla (-1,1 %). Toimintatuottoja arvioidaan kertyvän yhteensä 23,4 milj. euroa.
Vuoden 2021 talousarvion toimintakulut ovat 139,8 milj. euroa. Nousua vuoden 2020 talousarvioon verrattuna on 0,7 prosenttia.
- Henkilöstökulujen arvioidaan nousevan 1,1 milj. eurolla (1,8 %) vuoden 2020 talousarvioon verrattuna. Palkat ja palkkiot kasvavat 0,9 miljoonaa euroa (1,9 %) ja työnantajan sivukulut kasvavat 0,2 miljoonaa euroa (1,5 %). Henkilöstökuluihin on budjetoitu 1,35 %:n palkankorotusvaraus vuodelle 2021.
- Palvelujen ostojen arvioidaan kasvavan 0,1 miljoonaa euroa (0,2 %) vuoden 2020 tasosta. Kokonaislisäykseen vaikuttaa palvelusetelien kirjauskäytännön muutos (siirto avustuksista palvelujen ostoihin). Perusturvan toimialan palvelujen ostot kasvavat 0,2 miljoonaa euroa ja kasvun ja oppimisen toimialan palvelujen ostot kasvavat 0,3 miljoonaa euroa. Teknisellä ja ympäristö toimialalla palveluiden ostot vähenevät 0,6 miljoonaa euroa ja vapaa-aikatoimen palvelujen ostot ovat vuoden 2020 tasossa.
- Aineisiin, tarvikkeisiin ja tavaroihin budjetoidaan 2021 vuodelle 8,7 miljoonaa euroa, mikä on 0,1 miljoonaa euroa enemmän kuin vuoden 2020 talousarviossa.
- Vuodelle 2021 budjetoidaan kotitalouksille myönnettäviin avustuksiin 2,9 miljoonaa euroa ja yhteisöille myönnettäviin avustuksiin 2,5 miljoonaa euroa. Yhteensä avustuksiin budjetoidaan 5,4 miljoonaa euroa, mikä on 0,5 miljoonaa euroa vähemmän kuin vuonna 2020. Vähennyksestä 0,3 miljoonaa euroa aiheutuu palvelusetelien kirjauskäytännön muutoksesta.
- Muihin toimintakuluihin budjetoidaan 3,8 miljoonaa euroa vuodelle 2021, mikä on 0,2 miljoonaa euroa enemmän kuin vuoden 2020 talousarviossa.
Vuoden 2021 toimintakatteen arvioidaan olevan -116,4 miljoonaa euroa, mikä on 1,2 miljoonaa euroa (1,1 %) heikompi kuin vuoden 2020 talousarviossa.
Verotulot ja valtionosuudet
Verotuloennusteet vuosille 2021 - 2023 perustuvat Kuntaliiton lokakuussa 2020 laatimaan veroennustekehikkoon sekä omaan arvioon verotulojen kehityksestä. Verotulojen ennustetaan laskevan 1,0 miljoonaa euroa (-1,3 %) vuoden 2020 alkuperäiseen talousarvioon verrattuna. Kokonaisverotuotoksi arvioidaan 75,1 miljoonaa euroa vuodelle 2021.
- Kunnallisveron tuotoksi arvioidaan 61,0 miljoonaa euroa, mikä on 1,9 miljoonaa euroa (-3,0 %) vähemmän kuin vuoden 2020 alkuperäisessä talousarviossa on arvioitu. Kunnallisveroprosentti vuodelle 2021 on 21,5 %.
- Yhteisöveron määräksi on arvioitu 9,1 miljoonaa euroa, joka on 0,9 miljoonaa euroa (10,4 %) enemmän, kuin vuoden 2020 alkuperäisessä talousarviossa on arvioitu kertyvän. Yhteisöveron tuottoa parantaa vuonna 2021 määräaikainen jako-osuuden 10 prosenttiyksikön korotus. Lisäksi varhaiskasvatusmaksujen alentamisesta johtuen yhteisöveron jako-osuutta korotetaan pysyvästi 2 prosenttiyksikköä vuodesta 2021 alkaen.
- Kiinteistöveron tuotoksi vuonna 2021 arvioidaan 5,1 miljoonaa euroa, mikä on yhtä paljon kuin vuoden 2020 alkuperäisessä talousarviossa.
Vuodelle 2021 arvioidut valtionosuudet (ml. verotulojen tasaus ja veromenetysten kompensaatio) ovat yhteensä 50,3 miljoonaa euroa.
Rahoitustuotot ja -kulut
Korkotuottojen osuus vuoden 2021 talousarvioon suunnitellaan 0,6 miljoonaan euroon. Korkotuotot vähenevät 60 000 euroa vuoden 2020 talousarvion tasosta.
Muihin rahoitustuottoihin budjetoidaan 1,1 miljoonaa euroa vuodelle 2021, mikä on 0,1 miljoonaa euroa vähemmän kuin vuoden 2020 talousarviossa.
Korkokuluiksi vuodelle 2021 budjetoidaan 0,4 miljoonaa euroa, mikä on 0,1 miljoonaa euroa enemmän verrattuna vuoden 2020 talousarvioon.
Vuosikate ja tilikauden tulos
Suunnitelman mukaan Äänekosken talous hieman vahvistuu vuonna 2021 ja vuosikate kattaa poistoista 115 %. Vuonna 2021 vuosikatteen ennustetaan olevan 10,4 miljoonaa euroa. Lainakanta laskee suunnitelman mukaan 1,3 miljoonaa euroa vuonna 2021. Vuodelle 2021 suunnitelman mukaiset poistot ovat 8,6 miljoonaa euroa, eli 0,4 miljoonaa euroa enemmän kuin vuoden 2020 talousarviossa. Lisäksi vuonna 2021 varaudutaan 0,4 miljoonan euron lisäpoistoihin.
Kun huomioidaan vuoden 2019 tilinpäätöksessä kertynyt ylijäämä (7,6 miljoonaa euroa) ja vuoden 2020 ennustettu tulos (ylijäämää 1,5 miljoonaa euroa), on Äänekosken kaupungin kertynyt ylijäämä vuoden 2021 tilinpäätöksen jälkeen 10,4 miljoonaa euroa.
Investoinnit
Äänekosken kaupungin investointien omahankintamenot vuodelle 2021 ovat 9,2 miljoonaa euroa, joten laskua vuoden 2020 alkuperäisen talousarvion mukaisiin investointeihin on 3,9 miljoonaa euroa.
Vuosien 2013 - 2020 investointien omahankintamenojen keskiarvo on noin 12,2 miljoonaa euroa ja poistojen keskiarvo on noin 7,2 miljoonaa euroa/vuosi. Verrattuna investointien omahankinta-menojen keskiarvoon, on vuoden 2021 investointien määrä 3,0 miljoonaa euroa alhaisempi ja poistojen keskiarvoon nähden alle kaksinkertainen.
Vuoden 2021 talonrakennuksen isoimpia investointeja ovat Koulunmäen yhtenäiskoulun B-rakennuksen saneeraus, Katvelan päiväkodin saneeraus, painotalon korjauksen aloittaminen sekä vuonna 2020 aloitetun ylipainehallin rakentaminen.
Kunnallisteknisen puolen isoimpia investointeja ovat Koulunmäen yhtenäiskoulun piha-alue, Sumiaistentien kevytliikenneväylä sekä Riihijärvenkadun peruskorjaus.
Rahoituslaskelma
Kaupungilla arvioidaan olevan pitkä- ja lyhytaikaisia lainoja vuoden 2021 lopussa yhteensä noin 77,4 milj. euroa.
Vanhoja lainoja lyhennetään vuoden 2021 aikana 5,3 milj. euroa ja uutta lainaa otetaan 4,0 milj. euroa, jolloin lainakanta laskee 1,3 milj. euroa vuodesta 2020. Lainaa arvioidaan olevan vuoden 2021 lopussa noin 4 185 euroa asukasta kohden.
Taloussuunnitelma 2021 - 2023
Taloussuunnitelma on laadittu pääasiassa indeksikorotusolettamusten pohjalle. Verotulot on arvioitu vuosille 2021 - 2023 Kuntaliiton veroennustekehikon ja oman ennusteen pohjalta. Valtionosuuksissa on huomioitu tiedossa olevat valtionosuusmuutokset.
Vuosikatteet vuosina 2021 - 2023 ovat noin 10,4 / 8,8 / 7,5 miljoonaa euroa. Keskimääräinen vuosikate suunnitelmakaudella on 8,9 miljoonaa euroa.
Vuoden 2021 tulos näyttäisi muodostuvan 1,4 miljoonaa euroa ylijäämäiseksi. Suunnitelmavuosi 2022 on myös ylijäämäinen, mutta suunnitelmavuosi 2023 näyttää muodostuvan alijäämäiseksi.
Valmistelija Talousjohtaja Tapani Hämäläinen, puh. 020 632 2072
Esittelijä Kaupunginjohtaja Matti Tuononen
Päätösehdotus Kaupunginhallitus:
1) päättää ehdottaa valtuustolle, että valtuusto hyväksyy liitteenä olevan talousarvion vuodelle 2021 sekä taloussuunnitelman vuosille 2022 - 2023; ja
2) valtuuttaa talousjohtajan tekemään talousarvioon teknisluonteisia tarkistuksia.
Kaupunginhallituksen kokouksessa tehty ehdotus:
Kaupunginhallitus:
2) valtuuttaa talousjohtajan tekemään talousarvioon teknisluonteisia tarkistuksia.
Päätös Hyväksyttiin kaupunginjohtajan kokouksessa tehty ehdotus.
- - - - -
Edellinen asia | Seuraava asia | ![]() ![]() |