Dynasty tietopalvelu Haku RSS Äänekosken kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://web28.aanekoski.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://web28.aanekoski.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Opetus- ja kasvatuslautakunta
Pöytäkirja 20.06.2023/Pykälä 42

Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa

 

Perusopetuksen opetussuunnitelman täydennys: Poissaolojen ehkäisyn seurannan ja puuttumisen toimintamalli

 

OPEKAS 20.06.2023 § 42  

428/12.00.02/2023  

 Opetushallitus on 1.3.2023 antanut muutosmääräyksen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteista koskien poissaolojen ehkäisemistä, niiden suunnitelmallista seurantaa ja poissaoloihin puuttumista. Lisäykset ja muutokset koskevat opetussuunnitelman lukuja

 

 4.2 Toimintakulttuurin kehittämistä ohjaavat periaatteet,

 

 5.1. Yhteinen vastuu koulupäivästä,

 

 5.6 Paikallisesti päätettävät asiat ja

 

 8.1 Monialainen oppilashuollon yhteistyö.

 

 Uudistukset vastaavat perusopetuslain 26 § muutokseen, joka tulee voimaan 1.8.2023. Muutoksen myötä opetuksen järjestäjän tulee päättää ja kuvata paikallisessa opetussuunnitelmassa toimintamalli, jolla ennaltaehkäistään ja seurataan oppilaiden poissaoloja sekä puututaan poissaoloihin. 

 

 Äänekosken kaupungin perusopetuksessa on vuodesta 2021 alkaen lähdetty suunnittelemaan kaupunkitasoista koulupoissaoloja ennaltaehkäisevää ja poissaoloihin puuttumisen mallia. Malli otettiin pilotointikäyttöön kaikissa kaupungin peruskouluissa 1.8.2022. Mallia on sen jälkeen vielä tarkennettu Sitouttava kouluyhteisötyö -hankkeen puitteissa ja paikallisesti saadun palautteen perusteella.

 

 Valtakunnallisen vertailun ja opetussuunnitelmaan tulleiden muutosten perusteella voidaan todeta, että Äänekosken malli täyttää vaaditut kriteerit ja se voidaan sellaisenaan siirtää paikalliseen opetussuunnitelmaan. Mallin pääpaino on ennaltaehkäisevässä toiminnassa, ja sen keskeisenä tavoitteena on luoda kaupunkitasoisesti kouluille yhtenäiset ja tehokkaat käytänteet, jotta oppilaiden kouluun kiinnittyminen vahvistuu ja poissaoloihin voidaan puuttua jo varhaisessa vaiheessa ennen tilanteiden kriisiytymistä. Opetushallitus ohjeistaa opetuksen järjestäjiä huolehtimaan myös siitä, että poissaolomallin toimeenpanolle ja opetushenkilöstön täydennyskoulutukselle on varattu riittävästi aikaa. Paikallisesti toimeenpanon ja osaamisen kehittämisen osalta tilanne on hyvä, koska koulupoissaolojen ennaltaehkäisemisen ja niihin puuttumisen eteen on tehty työtä systemaattisesti ja eri sidosryhmät laajasti osallistaen. Opetus- ja ohjaushenkilöstöä on koulutettu ja perusopetuksen kehittämisen Peda.net-sivustolla on koottu laaja tieto- ja tukimateriaalipaketti koulupoissaoloihin liittyen.

 

 Opiskeluhuollon suunnitelmaan on kirjattu, kuinka koulu- ja kaupunkitasolla seurataan oppilaiden poissaolojen määrää ja koulupudokkuutta ennaltaehkäisevien toimenpiteiden vaikuttavuutta. Yksikkökohtaisesti poissaoloja tarkastellaan yhteisöllisessä oppilashuoltoryhmässä. Luokanopettajien ja - ohjaajien työn tueksi on kehitetty Wilmaan hälytin, joka ilmoittaa, kun oppilaan tai koko luokan poissaolomäärät ylittävät mallin mukaisen huolirajan.

 

Valmistelija Opetuksen ja kasvatuksen palvelukoordinaattori Satu Tarvainen,
puh. 040 775 4981

 

Esittelijä Opetus- ja kasvatusjohtaja Ville Härtsiä, puh. 040 509 3657

 

Päätösehdotus Opetus- ja kasvatuslautakunta hyväksyy opetussuunnitelmaan Äänekosken poissaolojen ehkäisyn seurannan ja puuttumisen toimintamallin.

 

Päätös Hyväksyttiin.

 

 - - - - -

 

 Merkittiin, että tämä asia käsiteltiin kokouksen neljäntenä asiana.

 

Merkittiin, että hankekoordinaattori Mira Ojalehto oli läsnä asiantuntijan roolissa tämän asian esittelyn ajan.

 

 

 


Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa