Dynasty tietopalvelu Haku RSS Äänekosken kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://web28.aanekoski.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://web28.aanekoski.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kaupunkirakennelautakunta
Pöytäkirja 05.10.2023/Pykälä 98

Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa

 

Kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelman rahoitushaku

 

KAURAK 05.10.2023 § 98  

611/00.01.05/2023  

 Taustaa:

 Kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelman laadinta on kirjattu kaupunkirakenne-toimenpideohjelmaan toimenpiteenä "kävelyn ja pyöräilyn kehityssuunnitelman laadinta".  Samalla nimellä asia kuvattiin myös Elämän kestävä Äänekoski -hankkeen rahoitushakemuksessa, mutta tarkemmassa toimenpidekuvauksessa hankkeessa tehtäisiin vain osa siitä kokonaisuudesta, johon kaupunkirakenneohjelmassa ilmeisesti viitataan. Hankkeessa kuvatut toimenpiteet eivät ole riittävän laajuisia myöskään Traficomin avustuksille.

 

 Traficom myöntää kansallista infrastruktuuriavustusta kunnille kävelyn ja pyöräilyn olosuhteita edistäviin hankkeisiin (Kävelyn ja pyöräilyn investointiohjelman valtionavustus"), esim. kävely- ja pyörätieverkoston kehittäminen, pyöräpysäköintiratkaisut, väylien opasteet jne. Avustuksen yhtenä merkittävimpänä ehtona on kaupunginvaltuuston tai -hallituksen hyväksymä kävelyä ja pyöräilyä edistävä, sisällöltään kattava ja tavoitteellinen toimenpideohjelma. Myös kyseisen ohjelman laadintaan Traficomilta on saatavissa valtionavustusta.

 

 Elämän kestävä Äänekoski -hankkeessa on tähän asti tehty hankehakemuksessa kuvatut toimenpiteet. Koska riskinä on, etteivät ne riitä infrastruktuuriavustusten saannille, perustettiin kesäkuussa 2023 poikkihallinnollinen työryhmä edistämään Traficomin rahoitushakuun tähtäävää hanketta. Kävi ilmi, että myös MAL-sopimusneuvotteluissa on nostettu esiin suositus kunnille vastaavan ohjelman laadinnasta, sillä MAL-sopimuskuvassa kävely- ja pyöräilyliikenteen edistäminen on yksi keskeinen kärkitavoite. Elokuussa työryhmä laati esityksen laajennetun johtoryhmän kokoukseen 6.9.2023 rahoitushakuun osallistumisesta. Johtoryhmä päätti asiasta seuraavasti:

 

 Työryhmän ehdotus on, että kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelmaan haetaan hankerahoitusta, omavastuuosuus on 6 000 euroa ja valtionavustus 70% eli 14 000 euroa. Konsulttityönä arviolta 14 000-16 000 euroa. Johtoryhmä linjaa, että hanketta voidaan hakea. Esitys hankkeesta kaupunkirakennelautakunnalle.

 

 Nykytilanne:

 Traficom avasi edistämisohjelman laadintaan tarkoitetun avustushaun (osana "Liikkumisen ohjauksen valtionavustusta") 26.9.2023. Hakuaikaa on 30.11.2023 asti. Samalla myös omarahoitusosuus on pienentynyt aiempien vuosien 30%:sta 25%:iin. Eli kaupunkirakenne-toimialan 6 000 euron omavastuuosuudella valtionavustus olisi 18 000 euroa, jolloin hankkeen kokonaisbudjetti olisi 24 000 euroa.

 

 Hankehakua valmisteleva työryhmä kokoontui 28.9.2023 suunnittelemaan hankehaun laadintaa, Traficomin julkaistua hankehakuun liittyvät asiakirjat. Työryhmä kokoontunee jatkossa viikoittain hankehakemuksen laatimiseksi.

 

 Johtoryhmän päätöksellä (6.9.2023) asiaan tarvitaan kaupunkirakennelautakunnan hyväksyntä. Kaikki hankkeesta koituvat kustannukset tulevat ensi vuodelle, sillä Traficomin rahoituspäätös tullee vasta alkuvuodesta. Myönnetyn avustuksen turvin voimme jo ensi kesänä hakea myös investointiohjelman infrastruktuuriavustusta, sillä kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelman ei tarvitse olla vielä valmis infrahaun aikana. Eli, ensi vuonna toteutettaviin (kustannukset, jotka realisoituvat vuoden 2024 aikana) infrastruktuuriavustuksiin voimme hakea 50% valtionavustusta, mikäli kaupunkirakennelautakunta hyväksyy työryhmän esityksen.

 

 Sekä infrastruktuuriavustusta (investointiohjelma) että liikkumisen ohjauksen avustusta voidaan jatkossa hakea vuosittain ja useampaan projektiin per hakukerta (=vuosi), eli 6 000 euron omavastuuosuus ohjelman laadinnasta maksaa itsensä takaisin, hyvin suurella todennäköisyydellä moninkertaisesti vielä saman vuoden aikana.

 

 Hankkeessa on tärkeää poikkihallinnollinen työskentely, sidosryhmien osallistaminen sekä sisällöllinen laajuus. Esimerkiksi kaupungin HYTE-kertoimeen voidaan vaikuttaa positiivisesti hankkeen sisällön ja toteutumisen kautta.

 

Valmistelija Ilmastokoordinaattori Juho Liimatainen, puh. 040 681 8813

 

Esittelijä Tekninen johtaja Tommi Rautjärvi, puh. 0400 543 587,

 Ilmastokoordinaattori Juho Liimatainen

 

Päätösehdotus Kaupunkirakennelautakunta päättää hakea rahoitusta Traficomilta kävelyn ja pyöräilyn kehityssuunnitelman laadintaan.             

 

Päätös Hyväksyttiin.

 

 - - - - -

 


Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa