Dynasty tietopalvelu Haku RSS Äänekosken kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://web28.aanekoski.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://web28.aanekoski.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kaupunginhallitus
Pöytäkirja 06.05.2024/Pykälä 116

Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa

 

Keski-Suomen sosiaalialan osaamiskeskuksen uudelleenmuodostaminen

 

KH 06.05.2024 § 116  

283/00.04.02/2024  

 Keski-Suomen sosiaalialan osaamiskeskuksen kannatusyhdistys ry on 5.4.2024 toimittanut Äänekosken kaupungille sähköpostiviestin, jossa se kertoo osaamiskeskustoiminnan tulevasta uudelleenjärjestelystä.

 

Viestin mukaan yhdistyksen vuosikokous on 20.3.2024 hyväksynyt suunnitelman osaamiskeskustoiminnan siirtämisestä liikkeen luovutuksella (kolme työntekijää) Keski-Suomen hyvinvointialueelle 1.6.2024 lukien. Viestin mukaan tärkeänä pidetään, että jatkossakin osaamiskeskuksen taustalla olisi monitoimijainen yhteistyöverkosto.

 

Viestissä pyydetään yhdistyksen nykyisiä jäsenyhteisöjä ilmoittamaan hyvinvointialueelle 6.5.2024 kello 16.15 mennessä mahdollinen halukkuutensa osallistua kumppanina uuden osaamiskeskuksen muodostamiseen.

 

Äänekosken kaupunki on yhdistyksen jäsenyhteisö.

 

Keski-Suomen hyvinvointialueen aluehallitus on 9.4.2024 (113 §) tekemällään päätöksellä hyväksynyt tarkoitetun liikkeen luovutuksen.

 

Sosiaalialan osaamiskeskustoiminta aloitettiin runsaat 20 vuotta sitten, jolloin kunnat ja kuntayhtymät järjestivät ja tuottivat sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita. Kunnilla oli tuolloin keskeinen rooli osaamiskeskusten tehtäväalueelle kuuluvissa asioissa ja osaamiskeskuksille säädetyn tarkoituksen ja tehtävien käytännön toteuttamisessa.

 

Osana eduskunnan vuonna 2021 hyväksymän sosiaali- ja terveydenhuollon valtakunnallisen uudistuksen toimeenpanoa muutettiin sosiaalialan osaamiskeskustoiminnasta annettua lakia (1230/2001) niin, että laissa olleet viittaukset kuntiin ja kuntayhtymiin muutettiin viittauksiksi hyvinvointialueisiin. Nykyisin voimassa olevassa laissa kuntia ei mainita lainkaan.

 

Lain 1 §:n 1 momentin (muut. 594/2022) mukaan sosiaalialan osaamiskeskustoiminnan tarkoituksena on luoda ja ylläpitää koko maan kattava alueellinen yhteistyörakenne sosiaalialan perus- ja erityisosaamisen edistämiseksi sekä sosiaalialan alueellista yhteistyötä edellyttävien erityisosaamista vaativien erityispalvelujen ja asiantuntijapalvelujen turvaamiseksi. Toiminnasta vastaavat alueelliset sosiaalialan osaamiskeskukset (osaamiskeskus), joiden toimialueet kattavat hyvinvointialueet. Ruotsinkielisen väestön tarpeita varten on lisäksi ruotsinkielinen osaamiskeskus. Osaamiskeskuksista ja niiden toimialueista säädetään tarkemmin valtioneuvoston asetuksella.

 

Sanotun pykälän 2 momentin (594/2022) mukaan osaamiskeskuksen voivat muodostaa kunkin toimialueen hyvinvointialueet yhdessä yliopistojen, ammattikorkeakoulujen ja muiden sosiaali- ja terveysalan oppilaitosten, maakunnan liittojen, aluehallintovirastojen, järjestöjen ja yritysten sekä muiden sosiaali- ja terveysalalla toimivien eri tahojen kanssa.

 

Lain 2 §:n 1 momentin mukaan kunkin osaamiskeskuksen tehtävänä on toimialueellaan turvata:

 

1) sosiaalialalla tarvittavan asiantuntemuksen kehittyminen ja välittyminen;

 

2) peruspalvelujen kehittyminen sekä erityisosaamista vaativien erityispalvelujen ja asiantuntijapalvelujen kehittyminen ja välittyminen;

 

3) sosiaalialan perus-, jatko- ja täydennyskoulutuksen ja käytännön työn monipuolinen yhteys;

 

4) sosiaalialan tutkimus-, kokeilu- ja kehittämistoiminnan toteutuminen; sekä

 

5) muiden 1 §:n 1 momentin tavoitetta palvelevien tehtävien toteutuminen.

 

Sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden järjestäminen siirtyi Äänekosken kaupungilta Keski-Suomen hyvinvointialueelle 1.1.2023 lukien. Kaupunki ei toimi myöskään sosiaali- ja terveysalan koulutuksen järjestäjänä (toisin kuin esimerkiksi Äänekosken ammatillisen koulutuksen kuntayhtymä).

 

Edellä olevan perusteella viranhaltijajohto katsoo, että kaupungilla ei ole syytä osallistua uuden osaamiskeskuksen muodostamiseen. Koska kaupungilla ei ole roolia sosiaali- ja terveyspalveluissa, on vaikeaa nähdä kaupungilla luontevaa roolia myöskään sosiaalialan osaamiskeskuksen hallinnossa tai ylläpidossa. Myös tähän kuuluvat taloudelliset vaatimukset ovat täysin avoinna.

 

Yhdistyksen viestissä mainitaan myös, että liikkeen luovutuksen jälkeen on määrä järjestää yhdistyksen ylimääräinen kokous, jossa käsitellään yhdistyksen mahdollinen lakkauttaminen, oikeastaan purkaminen.

 

Kaupungin mahdollisesta osallistumisesta sosiaalialan osaamiskeskuksen uudelleenmuodostamiseen ja kannanotosta Keski-Suomen sosiaalialan osaamiskeskuksen kannatusyhdistys ry:n purkamiseen päättää kaupunginhallitus, sillä kuntalain (410/2015) 39 §:n 1 momentin 3 kohdan ja Äänekosken kaupungin hallintosäännön 22 §:n 1 momentin 27 kohdan mukaan kaupunginhallitus valvoo kaupungin etua, edustaa kaupunkia ja käyttää kaupungin puhevaltaa.

 

Lisäksi hallintosäännön 22 §:n 1 momentin 18 kohdan mukaan kaupunginhallitus päättää kaupungin osallistumisesta yhdistyksen perustamiseen ja hallintoon sekä liittymisestä yhdistyksen jäseneksi ja yhdistyksestä eroamisesta. Hallintosäännön 20 §:n 2 momentin 2 kohdan perusteella kaupunginjohtaja päättää kaupungin puhe- ja äänivallan käyttämisestä yhdistyksen kokouksissa, valitsee kaupungin edustajat näihin ja antaa kaupungin edustajille omistajaohjauksen edellyttämät toimintaohjeet.

 

Valmistelija Hallintojohtaja Aleksi Heikkilä, puh. 040 823 7921

 

Esittelijä Kaupunginjohtaja Matti Tuononen

 

Päätösehdotus Kaupunginhallitus päättää, että:

 

1) Äänekosken kaupunki ei osallistu Keski-Suomen sosiaalialan osaamiskeskuksen uudelleenmuodostamiseen; ja

 

2) Äänekosken kaupunki kannattaa Keski-Suomen sosiaalialan osaamiskeskuksen kannatusyhdistys ry:n purkamista.

 

Päätös Hyväksyttiin.

 

  - - - - -


Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa