Dynasty tietopalvelu Haku RSS Äänekosken kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://web28.aanekoski.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://web28.aanekoski.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kaupunginhallitus
Pöytäkirja 03.06.2024/Pykälä 157

Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa


 

Keski-Suomen vammaispalvelusäätiö sr:n sääntöjen muuttaminen

 

KH 03.06.2024 § 157  

324/00.04.02/2024  

 Keski-Suomen vammaispalvelusäätiö sr on 6.5.2024 toimittanut Äänekosken kaupungille kirjelmän, jossa se pyytää kuntien suostumusta säätiön sääntöjen muuttamiseen. Suostumusta pyydetään 30.6.2024 mennessä.

 

Kirjelmä ja voimassa olevat säännöt ovat esityslistan liitteinä.

 

Keski-Suomen vammaispalvelusäätiö on yksityinen sosiaalipalveluiden tuottaja, joka tarjoaa asumispalveluita ja asuntoja vammaisille henkilöille Jyväskylässä, Viitasaarella ja Äänekoskella. Lisäksi säätiön toiminta käsittää työ- ja päivätoimintaa ja eräitä konsultointi- ja muita vastaavia vammaishuoltoon liittyviä palveluita.

 

Säätiö on perustettu vuonna 2003 ja se jatkaa soveltuvin osin Suojarinteen kuntayhtymän toimintaa. Kuntayhtymä lakkasi 31.12.2008. Säätiön kotipaikka on Äänekoski ja sen toimisto sijaitsee Jyväskylässä. Äänekoskella säätiö on vuokralla kaupungin omistamissa tiloissa.

 

Säätiön sääntöjen 3 §:n perusteella sen hallitukseen kuuluu yhdeksän jäsentä ja yhdeksän henkilökohtaista varajäsentä. Hallituksen toimikausi on kolme kalenterivuotta.

 

Hallitus täydentää itse itseään siten, että Jyväskylän kaupungin, Jämsän kaupungin, Viitasaaren kaupungin ja Äänekosken kaupungin ehdokkaista valitaan yhteensä neljä jäsentä ja näiden varajäsenet. Keski-Suomen Autismiyhdistys ry:n, Keski-Suomen CP-yhdistys ry:n, Keski-Suomen kehitysvammaisten tuki ry:n, Keski-Suomen kehitysvammaisten tukipiiri ry:n ja Suomen Angelman-yhdistys ry:n ehdokkaista valitaan yhteensä viisi jäsentä ja näiden varajäsenet.

 

Vähintään osalla kunnista on ollut tapana nimetä säätiön hallitukseen kunnan sosiaali- ja terveystoimen viranhaltijoita. Esimerkiksi Äänekosken kaupungin ehdokkaista valittiin säätiön hallitukseen toimikaudelle 1.1.2022-31.12.2024 jäseneksi palvelujohtaja Saara Paananen ja varajäseneksi palvelukeskuksen johtaja Kristiina Pikkupeura. Säätiön säännöissä ei kuitenkaan edellytetä hallituksen jäseniltä sosiaali- ja terveydenhuollon ammattia tai erityisosaamista.

 

Kirjelmän mukaan säätiön sääntöjä esitetään muutettavaksi siten, että kunnilla ei muutoksen jälkeen enää olisi hallituspaikkoja säätiössä. Hallitukseen kuitenkin valittaisiin eri kuntien asukkaita. Muutosta perustellaan kirjelmässä seuraavasti:

 

"Säätiön käsityksen mukaan sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen näkökulmasta kaupunkien yhteys Säätiöön on vähentynyt hyvinvointialueuudistuksen myötä, kun vastuu sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen järjestämisestä siirtyi kunnilta hyvinvointialueille. Sääntömuutoksen tarkoituksena on mahdollistaa se, että Säätiön hallitukseen saataisiin jatkossakin sosiaali- ja terveysalan asiantuntemusta, mikä palvelisi Säätiön tarkoituksen toteuttamista."

 

Esitetty sääntömuutos merkitsisi käytännössä, että säätiö poistuisi kuntien vaikutuspiiristä ja olisi vastaisuudessa mainittujen potilas- ja etujärjestöjen yksinomaisessa vaikutuspiirissä.

 

Säätiön sääntöjen muuttaminen esitetyllä tavalla edellyttää säännöissä mainittujen kuntien suostumusta, koska säätiölain (487/2015) 6 luvun 1 §:n 3 momentin mukaan jos säännöissä on annettu perustajalle tai määrätylle ihmiselle taikka oikeushenkilölle oikeus säätiön toimintaan liittyen, mainitun määräyksen muuttaminen edellyttää säännöissä määrätyn tahon suostumusta, jollei säännöissä toisin määrätä.

 

Viranhaltijajohto katsoo, että Äänekosken kaupungin ei tulisi antaa suostumusta säätiön sääntöjen muuttamiseen kirjelmässä esitetyllä tavalla. Eduskunnan vuonna 2021 hyväksymästä ja 1.1.2023 voimaan tulleesta sosiaali- ja terveydenhuollon valtakunnallisesta uudistuksesta huolimatta kaupungilla on pysyvä intressi vaikuttaa Äänekoskella saatavilla oleviin sosiaali- ja terveydenhuollon palveluihin, kuten erityisryhmien asumis- ja muiden palveluiden palveluverkkoon ja näitä palveluita varten rakennettujen ja peruskorjattujen kaupungin tilojen käyttöön.

 

Viranhaltijajohto kiinnittää huomiota myös siihen, että säätiölain 3 luvun 2 §:n mukaiset säätiön hallituksen tehtävät eivät liity sosiaali- ja terveydenhuollon ammattitehtäviin, vaan sanotun säännöksen mukaan hallituksen tulee huolehtia säätiön hallinnosta ja siitä, että säätiön toiminta järjestetään asianmukaisesti säätiön tarkoituksen toteutumiseksi. Hallitus myös vastaa siitä, että säätiön kirjanpidon ja varainhoidon valvonta on asianmukaisesti järjestetty.

 

Voidaan arvioida, että säätiön säännöissä mainituista organisaatioista potilas- ja etujärjestöt edustavat säätiön asiakkaiden ja kohderyhmien tarpeiden tuntemusta ja siten myös sosiaali- ja terveydenhuollon palveluihin liittyviä näkökohtia. Kunnat puolestaan voivat tarjota säätiöön varsinkin hallinnon, juridiikan, talouden ja kiinteistöalan osaamista. Hallituksen jäsenten korkea ja monipuolinen osaaminen tukee hallitustyöskentelyn tuloksellisuutta ja säätiön asioiden hyvää hoitoa.

 

Hallintojohtaja on selvitellyt muiden kuntien kantaa säätiön sääntöjen muuttamiseen. Hallintojohtaja selostaa asiaa kokouksessa.

 

Äänekosken kaupungin kannanotosta säätiön sääntöjen muuttamiseen päättää kaupunginhallitus, sillä kuntalain (410/2015) 39 §:n 1 momentin 3 kohdan ja Äänekosken kaupungin hallintosäännön 22 §:n 1 momentin 27 kohdan mukaan kaupunginhallitus valvoo kaupungin etua, edustaa kaupunkia ja käyttää kaupungin puhevaltaa. Lisäksi hallintosäännön 22 §:n 1 momentin 19 kohdan mukaan kaupunginhallitus päättää kaupungin osallistumisesta säätiön perustamiseen ja hallintoon.

 

Valmistelija Hallintojohtaja Aleksi Heikkilä, puh. 040 823 7921

 

Esittelijä Kaupunginjohtaja Matti Tuononen

 

Päätösehdotus Kaupunginhallitus päättää, että Äänekosken kaupunki ei anna suostumusta Keski-Suomen vammaispalvelusäätiö sr:n sääntöjen muuttamiseen edellä esittelytekstissä tarkoitetussa säätiön kirjelmässä esitetyllä tavalla.

 

Päätös Hyväksyttiin.

 

  - - - - -


Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa