RSS-linkki
Kokousasiat:https://web28.aanekoski.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://web28.aanekoski.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kaupunginvaltuusto
Pöytäkirja 11.11.2024/Pykälä 64
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
1 | Äänekosken kaupungin hallintosääntö - Hyväksytty 2024-11-11 | |
2 | Sopimus Pohjoisen Keski-Suomen työllisyysalueesta - Hyväksytty |
Hallintosäännön muuttaminen
KH 03.06.2024 § 146
Kuntalain (410/2015) 90-91 §:n perusteella toimivallan jaosta kunnassa eri toimielinten ja viranhaltijoiden kesken määrätään kunnan hallintosäännössä, josta lain 14 §:n mukaan päättää valtuusto. Äänekosken kaupungin hallintosääntöä on viimeksi muutettu valtuuston 13.11.2023 (70 §) tekemällä päätöksellä, jolla tehdyt muutokset tulivat voimaan 20.11.2023 lukien.
Viranhaltijatyönä on valmisteltu luonnos hallintosäännön muuttamisesta ajankohtaisten tarpeiden mukaan. Luonnokseen sisältyvät muutosesitykset voidaan jaotella toisaalta Pohjoisen Keski-Suomen työllisyysalueen perustamiseen liittyviin asioihin ja toisaalta siihen liittymättömiin muihin asioihin.
Työllisyysalueen perustamiseen liittyvät muutosesitykset
Hankasalmen kunta, Kannonkosken kunta, Karstulan kunta, Kinnulan kunta, Kivijärven kunta, Konneveden kunta, Kyyjärven kunta, Laukaan kunta, Pihtiputaan kunta, Saarijärven kaupunki, Uuraisten kunta, Viitasaaren kaupunki ja Äänekosken kaupunki ovat perustaneet kuntien yhteisen Pohjoisen Keski-Suomen työllisyysalueen, jonka varsinainen toiminta alkaa 1.1.2025. Äänekosken kaupunki on yhteistoiminta-alueen vastuukunta.
Pohjoisen Keski-Suomen työllisyysalueesta tehdyn kuntien välisen sopimuksen 3.2 kohdan mukaan yhteistoiminta-alueen päätösvaltaa käyttää vastuukunnan organisaatiossa toimiva Pohjoisen Keski-Suomen työllisyysaluelautakunta. Lautakunta toimii työllisyysalueen työvoimaviranomaisena.
Sopimuksen 3.4 kohdan mukaan yhteistoiminta-alueen johtajana ja yhteisen toimielimen esittelijänä on vastuukuntaan virkasuhteessa oleva työllisyysaluejohtaja, ja 5 kohdan mukaan yhteistoiminnan henkilöstö on vastuukunnan palveluksessa.
Edelleen sopimuksen 8.1 kohdan perusteella yhteistoiminnan talous on vastuukunnan talousarviossa, taloussuunnittelussa ja kirjanpidossa omana vastuualueenaan.
Vielä sopimuksen 3.5 kohdan mukaan yhteisen toimielimen tehtävien ja toimivallan siirtämisestä yhteistoiminta-alueen johtajalle ja muulle henkilöstölle sekä yhteisen toimielimen työskentelystä ja sen jäsenten taloudellisten etuuksien perusteista määrätään tarkemmin vastuukunnan kulloinkin voimassa olevassa hallintosäännössä.
Kuntien kesken on sovittu, että työllisyysaluelautakunnan jäsenet ja varajäsenet valitaan 10.6.2024 pidettävässä Äänekosken kaupunginvaltuuston kokouksessa, jotta lautakuntaa voidaan perehdyttää tehtäviinsä loppukesällä ja syksyllä 2024 ennen varsinaisen toiminnan alkua. Samassa valtuuston kokouksessa 10.6.2024 on määrä perustaa työllisyysaluejohtajan virka, jotta virantäyttöön voidaan ryhtyä jo kesäkuussa 2024.
Äänekosken kaupungin hallintosäännössä ei tällä hetkellä ole mitään määräyksiä työllisyysaluelautakunnasta tai sen alaisesta henkilöstöstä, joten valtuuston tulisi 10.6.2024 myös päättää hallintosäännön muuttamisesta vähintäänkin niin, että siihen lisättäisiin työllisyysaluelautakuntaa ja työllisyysaluejohtajaa koskevat perus- tai vähimmäismääräykset.
Työllisyysaluelautakuntaa ja työllisyysaluejohtajaa koskevia hallintosääntömääräyksiä on keväällä 2024 valmisteltu kaikkia sopijakuntia edustavassa hallintoryhmässä, jonka puheenjohtajana toimii Äänekosken kaupungin hallintojohtaja. Lautakunnan alainen virkarakenne ja eri virkoihin kuuluvat toimivaltuudet ja tehtävät ovat vielä selkiytymättömiä, joten hallintoryhmässä katsottu aiheelliseksi jakaa hallintosääntömääräysten valmistelu kahteen vaiheeseen.
Valmistelun ensimmäisessä vaiheessa on laadittu työllisyysaluelautakuntaa ja työllisyysaluejohtajaa koskevat määräykset, jotta niistä voidaan päättää 10.6.2024. Tämän jälkeen toisessa vaiheessa valmistellaan työllisyysalueen muuta henkilöstöä koskevat määräykset, joista valtuusto voisi päättää 11.11.2024 pidettävässä kokouksessaan.
Hallintosääntömääräysten luonnokseen otetut määräykset työllisyysaluelautakunnasta ja työllisyysaluejohtajasta perustuvat ensinnäkin kuntien väliseen sopimukseen. Sopimuksessa sovitut asiat lautakunnan ja johtajan asemasta, tehtävistä ja toimivaltuuksista on syytä sellaisenaan ottaa vastuukunnan hallintosääntöön siltä osin kuin näiden voimaantulo ja soveltaminen tätä edellyttää.
Sen sijaan esimerkiksi sopimuksen 5 kohdassa sovittua rajoitusta Äänekosken kaupunginhallituksen oikeuteen ottaa lautakunnan päättämää asiaa käsiteltäväkseen ei ole tarpeen kirjoittaa myös hallintosääntöön, koska kuntalain 52 §:n 2 momentin ja 92 §:n 5 momentin 3 kohdan perusteella asia on sopimuksenvarainen eikä siis riipu vastuukunnan hallintosäännöstä.
Osa hallintosääntömääräysten luonnokseen otetuista työllisyysaluelautakuntaa ja työllisyysaluejohtajaa koskevista määräyksistä puolestaan perustuu hallintosäännössä muille lautakunnille ja muille vastuualuejohtajille määrättyihin tehtäviin ja toimivaltuuksiin. Tarkoituksena on, että työllisyysaluelautakunnan ja työllisyysaluejohtajan asema kaupungin hallinto- ja päätöksentekojärjestelmässä vastaisi soveltuvin osin muita lautakuntia ja vastuualuejohtajia, kuitenkin niin, että työllisyysaluejohtajan toimivaltuudet hankinta- ja vahingonkorvausasioissa vastaisivat toimialajohtajien toimivaltuuksia. Tätä perustellaan sillä, että työllisyysalueen talouden volyymi tulee olemaan suuruusluokaltaan paremminkin toimialan kuin vastuualueen kokoinen. Volyymi käsittää myös muiden sopijakuntien väestölle ja muille asiakkaille annettavat palvelut.
Äänekosken kaupunki lähetti 9.4.2024 muille sopijakunnille kirjelmän, jossa se pyysi kuntien lausuntoja työllisyysaluelautakuntaa ja työllisyysaluejohtajaa koskevien hallintosääntömääräysten luonnoksesta. Kirjelmässä todettiin, että kunnat voivat halutessaan lausua myös hallintosäännön muiden kohtien mahdollisesta muuttamistarpeesta. Lausunnot pyydettiin toimittamaan sähköpostitse Äänekosken kaupungin kirjaamoon viimeistään 24.5.2024 kello 15.00 mennessä.
Viranhaltijajohto katsoo, että esityslistan valmistumisaikaan (29.5.2024) mennessä saapuneissa lausunnoissa ei ole sellaisia huomautuksia, joiden perusteella hallintosääntömääräysten luonnosta olisi välttämätöntä muuttaa. Luonnosta ja saapuneita lausuntoja on käsitelty myös hallintoryhmän kokouksessa 22.5.2024, jossa tästä ei esiintynyt eri näkemyksiä.
Työllisyysaluelautakuntaa ja työllisyysaluejohtajaa koskevia hallintosääntömääräyksiä on tarvittaessa mahdollista muuttaa esimerkiksi 11.11.2024 pidettävässä valtuuston kokouksessa tai vuoden 2025 aikana työllisyysalueen toiminnassa saatujen kokemusten perusteella.
Työllisyysalueen perustamiseen liittyviä muutosesityksiä on hallintosääntöluonnoksen 9 §:ssä, 32-33 §:ssä, 69-71 §:ssä ja 138 §:ssä.
Muut muutosesitykset
Viranhaltijajohto on valmistellut myös eräitä muita, työllisyysalueen perustamiseen liittymättömiä hallintosääntömuutoksia käsiteltäväksi samassa aikataulussa.
Ensinnäkin viranhaltijajohto esittää, että hallintosäännöstä poistetaan tieto valtuutettujen tämänhetkisestä lukumäärästä (6 §). Määräys on vailla vaikutuksia, koska se ei riitä kuntalain 16 §:ssä tarkoitetuksi valtuuston päätökseksi seuraavissa kuntavaaleissa valittavien valtuutettujen lukumäärästä. Määräys on luonteeltaan lähinnä vallitsevan tilanteen tai valtuuston aiemman päätöksen toteamista, mikä ei oikeastaan kuulu hallintosääntöön.
Toiseksi viranhaltijajohto esittää, että maisematyöluvan hakemisesta päättäminen määrättäisiin maankäyttöpäällikön tehtäviin (23 §:n 12 mom.). Hallintosäännössä ei ole tällä hetkellä määräyksiä asiasta. Tehtävää on hoitanut tekninen johtaja, mutta sen katsotaan kuuluvan luontevimmin maankäyttöpalveluille.
Maisematyöluvan hakeminen on syytä erottaa maisematyöluvan myöntämisestä. Hallintosäännön 30 §:n mukaan ympäristölautakunta toimii maankäyttö- ja rakennuslain 130 §:n mukaisena maisematyölupaviranomaisena ja 31 §:n mukaan rakennustarkastaja päättää maisematyöluvista. Näihin määräyksiin ei esitetä muutoksia.
Vielä viranhaltijajohto esittää hallintosäännön luettavuuden parantamiseksi vastuualuejohtajia koskevien määräysten esitystavan muuttamista (17 § ja 31 §:n 3 mom.). Muutoksella ei ole vaikutuksia vastuualuejohtajina toimiviin tai näiden asemaan.
Liitteet
Ehdotus hallintosäännön muutoksiksi on liitteenä. Valmistellut muutokset on korostettu siten, että lisäykset esitetään punaisella ja alleviivatulla tekstillä ja poistot punaisella ja yliviivatulla tekstillä.
Lisäksi liitteenä on kuntien välinen sopimus Pohjoisen Keski-Suomen työllisyysalueesta, jonka sopijakunnat ovat hyväksyneet ja allekirjoittaneet. Sopimus rajoittaa vastuukunnan viranomaisten liikkumavaraa hallintosääntömääräyksistä päätettäessä, sillä hallintosääntömääräykset eivät voi olla ristiriidassa sopimukseen nähden.
Valmistelija Hallintojohtaja Aleksi Heikkilä, puh. 040 823 7921
Esittelijä Kaupunginjohtaja Matti Tuononen
Päätösehdotus Kaupunginhallitus ehdottaa valtuustolle, että valtuusto:
1) hyväksyy Äänekosken kaupungin hallintosäännön muuttamisen liitteenä olevan ehdotuksen mukaisesti; ja
2) päättää, että edellä kohdassa 1 hyväksytyt muutokset ovat voimassa 17.6.2024 lukien toistaiseksi ja mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta, kuitenkin niin, että hallintosäännön 9 §:n muutos tulee voimaan välittömästi ja muutetun hallintosäännön määräyksiä työllisyysaluelautakunnan ja työllisyysaluejohtajan tehtävistä ja toimivaltuuksista sovelletaan 1.1.2025 lukien.
Päätös Hyväksyttiin.
- - - - -
KVALT 10.06.2024 § 37
Kaupunginhallituksen päätösehdotus
Valtuusto:
1) hyväksyy Äänekosken kaupungin hallintosäännön muuttamisen liitteenä olevan ehdotuksen mukaisesti; ja
2) päättää, että edellä kohdassa 1 hyväksytyt muutokset ovat voimassa 17.6.2024 lukien toistaiseksi ja mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta, kuitenkin niin, että hallintosäännön 9 §:n muutos tulee voimaan välittömästi ja muutetun hallintosäännön määräyksiä työllisyysaluelautakunnan ja työllisyysaluejohtajan tehtävistä ja toimivaltuuksista sovelletaan 1.1.2025 lukien.
Päätös Hyväksyttiin.
- - - - -
KH 04.11.2024 § 268
Kuntalain (410/2015) 90-91 §:n perusteella toimivallan jaosta kunnassa eri toimielinten ja viranhaltijoiden kesken määrätään kunnan hallintosäännössä, josta lain 14 §:n mukaan päättää valtuusto. Äänekosken kaupungin hallintosääntöä on viimeksi muutettu valtuuston 10.6.2024 (37 §) tekemällä päätöksellä, jolla tehdyt muutokset tulivat pääosin voimaan 17.6.2024 lukien. Määräyksiä työllisyysaluelautakunnan ja työllisyysaluejohtajan tehtävistä ja toimivaltuuksista kuitenkin sovelletaan vasta 1.1.2025 lukien.
Viranhaltijatyönä on valmisteltu luonnos hallintosäännön muuttamisesta ajankohtaisten tarpeiden mukaan. Luonnokseen sisältyvät muutosesitykset voidaan jaotella toisaalta Pohjoisen Keski-Suomen työllisyysalueen perustamiseen liittyviin asioihin ja toisaalta siihen liittymättömiin muihin asioihin.
Työllisyysalueen perustamiseen liittyvät muutosesitykset
Hankasalmen kunta, Kannonkosken kunta, Karstulan kunta, Kinnulan kunta, Kivijärven kunta, Konneveden kunta, Kyyjärven kunta, Laukaan kunta, Pihtiputaan kunta, Saarijärven kaupunki, Uuraisten kunta, Viitasaaren kaupunki ja Äänekosken kaupunki ovat perustaneet kuntien yhteisen Pohjoisen Keski-Suomen työllisyysalueen, jonka varsinainen toiminta alkaa 1.1.2025. Äänekosken kaupunki on yhteistoiminta-alueen vastuukunta.
Pohjoisen Keski-Suomen työllisyysalueesta tehdyn kuntien välisen sopimuksen 3.2 kohdan mukaan yhteistoiminta-alueen päätösvaltaa käyttää vastuukunnan organisaatiossa toimiva Pohjoisen Keski-Suomen työllisyysaluelautakunta. Lautakunta toimii työllisyysalueen työvoimaviranomaisena.
Sopimuksen 3.4 kohdan mukaan yhteistoiminta-alueen johtajana ja yhteisen toimielimen esittelijänä on vastuukuntaan virkasuhteessa oleva työllisyysaluejohtaja, ja 5 kohdan mukaan yhteistoiminnan henkilöstö on vastuukunnan palveluksessa.
Edelleen sopimuksen 3.5 kohdan mukaan yhteisen toimielimen tehtävien ja toimivallan siirtämisestä yhteistoiminta-alueen johtajalle ja muulle henkilöstölle sekä yhteisen toimielimen työskentelystä ja sen jäsenten taloudellisten etuuksien perusteista määrätään tarkemmin vastuukunnan kulloinkin voimassa olevassa hallintosäännössä.
Sopimuksen 3.5 kohdan mukaan vastuukunta varaa yhteiselle toimielimelle ja kullekin sopijakunnalle tilaisuuden antaa lausunto yhteistoiminta-alueen viranhaltijoiden toimivaltaa koskevista ja muista yhteistoimintaan vaikuttavista hallintosäännön määräyksistä ennen kuin vastuukunnan kaupunginhallitus tekee näistä tai näiden muuttamisesta ehdotuksen vastuukunnan valtuustolle.
Valtuusto on 10.6.2024 (37 §) tekemällään päätöksellä lisännyt hallintosääntöön määräykset työllisyysaluelautakunnasta ja työllisyysaluejohtajasta. Syksyn 2024 aikana on valmisteltu hallintosäännön muuttamista niin, että siihen lisättäisiin määräykset myös työllisyysalueen muiden viranhaltijoiden kuin työllisyysaluejohtajan toimivaltuuksista. Tämä on välttämätöntä, jotta työllisyysaluejohtajan lisäksi muillakin työllisyysalueen viranhaltijoilla olisi mahdollisuus ratkaista asioita viranhaltijan päätöksellä osana tavanomaista asiakastyötä henkilöasiakkaiden ja myös työnantaja-asiakkaiden kanssa.
Valmistelussa käytettyinä työllisyysalueen muun henkilöstön virkanimikkeinä ovat kehittämispäällikkö, palvelupäällikkö ja työllisyyspäällikkö sekä asiantuntija, koulutusasiantuntija, maksatusasiantuntija, psykologi, työkykykoordinaattori ja valmentaja.
Virkarakenne ja eri virkoihin kuuluvat toimivaltuudet ja tehtävät ovat vielä osittain selkiytymättömiä. Asiaan vaikuttaa se, että valtion henkilöstö siirtyy kaupungin palvelukseen liikkeen luovutuksen periaattein nykyisillä virkanimikkeillään ja virantoimitusvelvollisuuksillaan. Nimikkeistöä ja tehtäviä on mahdollista muuttaa vasta yhteistoimintamenettelyn jälkeen keväällä 2025. Yt-neuvottelu voidaan aloittaa tammikuussa 2025.
Hallintosääntöluonnoksen mukaisten määräysten ja virkanimikkeiden on tarkoitus olla voimassa siirtymävaiheen ajan arviolta 1.4.2025 tai 1.5.2025 saakka.
Äänekosken kaupunki lähetti 27.9.2024 muille sopijakunnille kirjelmän, jossa se pyysi kuntien lausuntoja työllisyysaluelautakunnan muita viranhaltijoita koskevien hallintosääntömääräysten luonnoksesta. Kirjelmässä todettiin, että kunnat voivat halutessaan lausua myös hallintosäännön muiden kohtien mahdollisesta muuttamistarpeesta. Lausunnot pyydettiin toimittamaan sähköpostitse Äänekosken kaupungin kirjaamoon viimeistään 25.10.2024 kello 15.00 mennessä.
Viranhaltijajohto katsoo, että esityslistan valmistumisaikaan (30.10.2024) mennessä saapuneissa lausunnoissa ei ole sellaisia huomautuksia, joiden perusteella hallintosääntömääräysten luonnosta olisi välttämätöntä muuttaa. Työllisyysaluelautakuntaa, työllisyysaluejohtajaa ja työllisyysalueen muuta henkilöstöä koskevia hallintosääntömääräyksiä on joka tapauksessa mahdollista muuttaa vuoden 2025 aikana ja myöhemmin työllisyysalueen toiminnassa saatujen kokemusten perusteella.
Työllisyysalueen muita viranhaltijoita koskevia muutosesityksiä on hallintosääntöluonnoksen 33 §:ssä.
Muut muutosesitykset
Työllisyysalueen perustamiseen liittymättömissä hallintosäännön muutosesityksissä on kiinnitetty huomiota varsinkin siihen, että nykyinen maankäyttö- ja rakennuslaki (132/1999) korvataan 1.1.2025 lukien alueidenkäyttölailla (132/1999) ja rakentamislailla (751/2023). Maankäyttö- ja rakennuslain nimike muuttuu alueidenkäyttölaiksi ja rakentamista koskevat säännökset siirtyvät uuteen rakentamislakiin, minkä vuoksi hallintosäännön viittauksia lakien nimikkeisiin ja lainkotiin on muutettava.
Toisena tärkeänä asiana on, että nykyinen kotoutumisen edistämisestä annettu laki (1386/2010) korvataan 1.1.2025 voimaan tulevalla uudella kotoutumisen edistämisestä annetulla lailla (681/2023). Uuden lain käsitteistö on osittain erilainen kuin nykyisen.
Merkittävänä asiana on myös nykyisen henkilöstöjohtajan viran korvaaminen siirtymäkauden jälkeen henkilöstöpäällikön viralla. Kaupunginhallitus on 23.9.2024 (232 §) tekemällään päätöksellä perustanut henkilöstöpäällikön viran 1.1.2025 lukien ja ryhtynyt sen täyttämiseen. Tavoitteena pidetään, että kaupunginhallitus suorittaisi virkavaalin marraskuussa 2024.
Nykyinen henkilöstöjohtaja siirtyy eläkkeelle ja kaupunginvaltuusto on 23.9.2024 (50 §) tekemällään päätöksellä myöntänyt viranhaltijalle eron siten, että viimeinen virassaolopäivä on 30.4.2025. Valtuusto voi päättää viran lakkauttamisesta joulukuussa 2024 osana vuoden 2025 henkilöstösuunnitelman hyväksymistä.
On tarpeen, että siirtymäkaudella käytännössä ehkä kesään tai syksyyn 2025 saakka hallintosäännössä on rinnakkaisia määräyksiä poistuvasta henkilöstöjohtajan virasta ja perustetusta uudesta henkilöstöpäällikön virasta. Siirtymäkauden jälkeen viittaukset henkilöstöjohtajaan poistetaan.
Näiden lisäksi on valmisteltu myös muita hallintosääntömuutoksia.
Esitetyt muutokset voidaan selostaa hallintosäännön pykälänumeroinnin mukaisessa järjestyksessä seuraavasti.
22 § Kaupunginhallituksen tehtävät ja toimivalta
- Viittaukset maankäyttö- ja rakennuslakiin korvataan viittauksilla alueidenkäyttölakiin ja rakentamislakiin.
- Maininta etuostolain mukaisista päätöksistä poistetaan, millä halutaan korostaa, että kaupunginhallitus voi etuostolain 21 §:ssä säädetyn mukaisesti oman harkintansa mukaan päättää siirtää sen ratkaisemisen, ettei kunta käytä etuosto-oikeuttaan, määräämänsä viranhaltijan (esim. kaavoituspäällikön) tehtäväksi. Mahdollista siirtämistä tai siirtämättä jättämistä ei voida toteuttaa valtuuston päätettäväksi kuuluvilla hallintosääntömääräyksillä, koska lain mukaan siirtämisestä tai siirtämättä jättämisestä päättää kaupunginhallitus.
- Kuntouttavaa työtoimintaa ja työllisyyden edistämisen kuntakokeilua koskevat määräykset poistetaan. Kuntouttava työtoiminta on sosiaalipalvelu, joka on 1.1.2023 lukien kuulunut hyvinvointialueille. Kuntakokeilu päättyy 31.12.2024, ja voidaan sanoa, että 1.1.2025 lukien voimaan tuleva TE 2024 -uudistus vakinaistaa eräitä kuntakokeilun asioita.
- Lisätään nimenomainen määräys laissa vaadituista tasa-arvosuunnitelmista, jotka kylläkin ovat käytännössä osa yhdenvertaisuussuunnitelmia.
23 § Kaupunginhallituksen alaisten viranhaltijoiden toimivalta
Kaupunginjohtaja ja talousjohtaja
- Poistetaan toimivaltuudet pitkäaikaisten (kaupunginjohtaja) ja lyhytaikaisten (talousjohtaja) lainojen antamisesta konserniyhteisöille. Kyse on käytännössä yleensä taloudelliselta mittaluokaltaan ja riskitasoltaan niin merkittävistä asioista, että niiden katsotaan kuuluvan talousarvioteknisistä ja muista syistä paremmin kaupunginhallitukselle. Vrt. 66 § Rahatoimen hoitaminen.
Hallintojohtaja
- Toimivaltuuksien luettelo järjestetään uudelleen ja kirjauksia ja ilmaisuja selkeytetään paremmin tämänhetkistä tosiasiallista tilannetta vastaaviksi.
- Lisätään toimivaltuuksiin vaaliasiakirjoja koskevien tietopyyntöjen käsittely. Kyse on käytännössä vain teoreettisesta kysymyksestä, mutta ei olisi mielekästä järjestää keskusvaalilautakunnan kokousta pelkästään teknisen tietopyyntöasian muodolliseksi käsittelemiseksi.
Henkilöstöjohtaja
- Lisätään nimikkeen rinnalle maininta henkilöstöpäälliköstä.
Työllisyyspäällikkö, vastaava valmentaja, valmentaja
- Kuntouttavaa työtoimintaa ja työllisyyden edistämisen kuntakokeilua koskevat määräykset poistetaan.
Kaavoituspäällikkö
- Viittaukset maankäyttö- ja rakennuslakiin korvataan viittauksilla alueidenkäyttölakiin ja rakentamislakiin.
Maankäyttöpäällikkö
- Euromääräistä toimivaltuutta maa-alueiden ostamisessa kasvatetaan 50 000 €:sta 100 000 €:oon.
24 § Opetus- ja kasvatuslautakunnan tehtävät ja toimivalta
- Lisätään maininnat kotoutumista edistävistä palveluista sekä uuden kotoutumisen edistämisestä annetun lain mukaisesta kotoutumisohjelmasta, toimenpideohjelmasta ja yhteistyöryhmästä. Uuden lain mukaiset kotoutumisohjelmasta laadittu asiakirja ja toimenpideohjelma korvaavat nykyisen lain mukaisen kotouttamisohjelman, joka nykyisen hallintosäännön perusteella kuuluu valtuuston hyväksyttäväksi. Tarkoituksena on, että jatkossa näistä ohjelmista päättäisi opetus- ja kasvatuslautakunta, koska ohjelmat eivät ole tai ainakaan niiden ei pitäisi olla luonteeltaan korostetun strategisia tai poliittisia, vaan enemmänkin käytännönläheisiä kuvauksia palveluista ja toimijoista. Kaupunginhallituksella olisi normaali otto-oikeus ohjelmapäätöksiin.
- Lisätään nimenomainen määräys laissa vaadituista oppilaitosten ja varhaiskasvatuksen tasa-arvosuunnitelmista, jotka kylläkin ovat käytännössä osa oppilaitosten ja varhaiskasvatuksen yhdenvertaisuussuunnitelmia.
25 § Opetus- ja kasvatuslautakunnan alaisten viranhaltijoiden toimivalta
Perhepalvelujohtaja
- Lisätään maininta uuden kotoutumisen edistämisestä annetun lain mukaisesta henkilökohtaisesta kotoutumissuunnitelmasta.
- Lisätään toimivaltuuksiin asuntojen otto- ja antovuokraukseen (jälleenvuokraukseen) liittyvästä toimivallasta maahanmuuttajatyössä. Tällä hetkellä perhepalvelujohtaja on käytännössä allekirjoittanut vuokrasopimukset, vaikkei hänellä ole ollut tähän toimivaltaa. Asia olisi pitänyt viedä aina asunto- ja päätöskohtaisesti kaupunginhallituksen ratkaistavaksi, mikä ei luontevasti sovellu henkilötason asiakastyöhön.
28 § Kaupunkirakennelautakunnan tehtävät ja toimivalta
- Viittaukset maankäyttö- ja rakennuslakiin korvataan viittauksilla alueidenkäyttölakiin ja rakentamislakiin.
29 § Kaupunkirakennelautakunnan alaisten viranhaltijoiden toimivalta
Tekninen johtaja
- Viittaukset maankäyttö- ja rakennuslakiin korvataan viittauksilla alueidenkäyttölakiin ja rakentamislakiin.
Rakennuttajainsinööri
- Hallintosäännössä käytettävä virkanimike muutetaan yhdyskuntainsinööriksi. Muutos virkanimikkeisiin (2 hlöä) on tosiasiassa tehty osana vuoden 2024 talousarvion hyväksymistä (ks. talousarviokirjan s. 28).
30 § Ympäristölautakunnan tehtävät ja toimivalta
- Viittaukset maankäyttö- ja rakennuslakiin korvataan viittauksilla alueidenkäyttölakiin ja rakentamislakiin.
31 § Ympäristölautakunnan alaisten viranhaltijoiden toimivalta
Johtava rakennustarkastaja ja rakennustarkastaja
- Viittaukset maankäyttö- ja rakennuslakiin korvataan viittauksilla alueidenkäyttölakiin ja rakentamislakiin.
- Toimivaltuuksiin lisätään uuden rakentamislain mukaiset uudet tai muuttuneet tehtävät ja ilmaukset tarkistetaan uuden lain mukaisiksi.
39 § Viran perustaminen ja lakkauttaminen sekä virkanimikkeen muuttaminen
43 § Palvelussuhteeseen ottaminen
48 § Virka- ja työehtosopimuksen harkinnanvaraisten määräysten soveltaminen
56 § Palvelussuhteen päättyminen
- Lisätään henkilöstöjohtajan rinnalle maininta henkilöstöpäälliköstä.
66 § Rahatoimen hoitaminen
- Lisätään kaupunginhallituksen toimivaltuuksiin nimenomainen maininta pääomalainan antamisesta. Pääomalainoja ei voida pitää täysin tavanomaisina lainoina, vaikka niitä onkin Äänekosken kaupungissa käytetty osittain lainojen vaihtoehtoina (ks. esim. kaupunginhallituksen päätös 3.6.2024, 151 §). Selvyyden vuoksi ja toimivallan ylitysväitteiden välttämiseksi asiasta on hyvä kirjoittaa nimenomainen maininta.
149 § Asiakirjojen allekirjoittaminen
- Jaetaan valtuustoa ja kaupunginhallitusta koskeva kappale selvyyden vuoksi kahdeksi erilliseksi kappaleeksi. Samalla korostetaan, että valtuusto voi päättää päätöksiinsä perustuvien asiakirjojen allekirjoittajista ja varmentajista.
- Lisätään selvyyden vuoksi kirjaus allekirjoittajan poissaolo- ja esteellisyystilanteista.
159 § Ansionmenetyksen ja kustannusten korvaus
- Poistetaan rajoitus, jonka mukaan ansionmenetyksen ja kustannusten korvaamisessa huomioon otettavaa yhdensuuntaista matka-aikaa voi olla enintään yksi tunti. Rajoitus on ongelmallinen työllisyysaluelautakunnassa, koska muista sopijakunnista valittujen jäsenten kodin tai työpaikan ja Äänekoskella pidettävän kokouksen paikan välinen matka-aika saattaa olla jopa selvästi tätä pidempi. Poisto palvelee muihinkin toimielimiin kuuluvia ja liittyy myös edellytyksiin järjestää kokouksia ja muita tilaisuuksia Äänekosken keskustaajaman ulkopuolella.
Liitteet
Ehdotus hallintosäännön muutoksiksi on liitteenä. Valmistellut muutokset on korostettu siten, että lisäykset esitetään punaisella ja alleviivatulla tekstillä ja poistot punaisella ja yliviivatulla tekstillä.
Lisäksi liitteenä on kuntien välinen sopimus Pohjoisen Keski-Suomen työllisyysalueesta, jonka sopijakunnat ovat hyväksyneet ja allekirjoittaneet. Sopimus rajoittaa vastuukunnan viranomaisten liikkumavaraa hallintosääntömääräyksistä päätettäessä, sillä hallintosääntömääräykset eivät voi olla ristiriidassa sopimukseen nähden.
Valmistelija Hallintojohtaja Aleksi Heikkilä, puh. 040 823 7921
Esittelijä Kaupunginjohtaja Matti Tuononen
Päätösehdotus Kaupunginhallitus ehdottaa valtuustolle, että valtuusto:
1) hyväksyy Äänekosken kaupungin hallintosäännön muuttamisen liitteenä olevan ehdotuksen mukaisesti; ja
2) päättää, että edellä kohdassa 1 hyväksytyt muutokset ovat voimassa 1.1.2025 lukien toistaiseksi ja mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta.
Päätös Hyväksyttiin.
- - - - -
KVALT 11.11.2024 § 64
Kaupunginhallituksen päätösehdotus
Valtuusto:
1) hyväksyy Äänekosken kaupungin hallintosäännön muuttamisen liitteenä olevan ehdotuksen mukaisesti; ja
2) päättää, että edellä kohdassa 1 hyväksytyt muutokset ovat voimassa 1.1.2025 lukien toistaiseksi ja mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta.
Päätös Hyväksyttiin.
- - - - -
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |