RSS-linkki
Kokousasiat:https://web28.aanekoski.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://web28.aanekoski.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Ympäristölautakunta
Pöytäkirja 11.12.2024/Pykälä 30
Edellinen asia | Seuraava asia | ![]() ![]() |
Asetettujen uhkasakkojen täytäntöönpano / Tontti 992-33-64-2, Pohja 992-403-5-44, Suolahti
YMPLTK 13.12.2023 § 45
Asian vireilletulo ja valvonta-asian käsittely
Ympäristönsuojeluviranomainen on saamiensa ilmoituksien perusteella jätelain 123 §:n nojalla suorittanut 4.11.2022 tarkastuksen kiinteistölle Tontti 992-33-64-2, omistaja ----------, sekä Pohja 992-403-5-44, omistaja Äänekosken kaupunki yhdessä poliisin ja ELY-keskuksen edustajien kanssa. Kiinteistö sijoittuu Tallilan asemakaava-alueella teollisuusrakennusten korttelialueelle, jolla ympäristö asettaa toiminnan laadulle erityisiä vaatimuksia (TY). Kiinteistöllä on rakennusoikeutta 750 k-m2 ja lisäksi as200 -merkintä, joka mahdollistaa osan sallitusta kerrosalasta käytettävän asumisen tiloja varten. Kiinteistöllä sijaitsee asuinrakennus, kolme merikonttia sekä yksi pienempi rakennus. Kiinteistö ei sijaitse pohjavesialueella. Sen välittömässä läheisyydessä pohjoispuolella on kostea veden kyllästämä notkelma, joka johtaa alle 80 metrin etäisyydellä olevaan Keitelejärven Makkaralahteen.
Tarkastuskäynnillä havaittiin alueen olevan erittäin epäsiisti ja osin kaatopaikkamainen. Kiinteistö 992-33-64-2 on pahoin roskaantunut. Jätteet on osittain levinnyt myös kiinteistön luoteis-pohjoispuolella sijaitsevalle Äänekosken kaupungin omistamalle kiinteistölle Pohja 992-403-5-44. Toiminta on ammattimaisen laajaa ja jätteiden käsittely hallitsematonta. Havaintojen perusteella alueella varastoidaan erilaisia sekalaisia jätejakeita mm. autoja, polkupyöriä, renkaita, tynnyreitä, kodinkoneita, purkujätettä, metallijätettä, työkoneita, akkuja, moottoreita, polttoaineaseman mittarikyltti, muovijätettä, sähköjohtoja, sähkökaappeja, muovipressuja ja ikkunoita. Kaikki toiminta asuinkiinteistöllä tapahtuu maapohjalla eikä suojarakenteita ollut nähtävissä. Jätejakeiden säilyttäminen ei ole järjestelmällistä, vaan eri jätejakeet ovat toistensa seassa taivasalla. Öljyjen ja polttoaineiden varastointi tapahtuu huolimattomasti maapohjalla tai jätteiden seassa. Varastointi on paikalla tehtyjen havaintojen perusteella pitkäaikaista ja tapahtuu kaikin puolin vastoin jätehuollon järjestämistä koskevia yleisiä periaatteita.
Alueella harjoitetaan toimintoja ilman ympäristönsuojelulain vaatimia lupia; erilaisten jätejakeiden vastaanottoa ulkopuolisilta, jätteiden käsittelyä (kuten purkaminen ja osien erittely niiden arvon perusteella) sekä varastointia. Maaperä on paikoittain sekalaisen jätesilpun pilaamaa. Kiinteistön pohjois- ja itäpuolta on täytetty laajasti purkujätteellä ja jätteen sekaisella maalla. Kiinteistöillä sijaitsevan huomattavan suuren jätemäärän vuoksi maaperän ja pohjaveden pilaantumisen arvioiminen ei ole nykytilassa mahdollista vaan vaatii alueen tyhjentämisen jätteistä ja esineistä. Toiminta on levinnyt Äänekosken kaupungin omistamalle kiinteistölle Pohja 992-403-5-44.
Alueen roskaisuudesta ja epäsiisteydestä on tullut ympäristövalvontaan useita yhteydenottoja. Asianomistajaa on kehotettu useampaan kertaan vuosien aikana kiinteistön siistimisestä. Kiinteistö 992-33-64-2 on siivottu Suolahden kaupungin toimesta hallintopakolla 10.10.1995 ja 10.11.2003.
Äänekosken kaupungin ympäristönsuojeluviranomainen on 4.11.2022 suoritetun tarkastuksen perusteella, haastemiehen apua käyttäen, 23.1.2023 päivätyllä kehotuskirjeellä kehottanut asianosaista tilanteen korjaamiseksi hallintopakon uhalla. Samassa yhteydessä asianosaista on kuultu myös kirjallisesti. Alue on tarkastettu poliisin virka-avun turvin uudelleen 9.10.2023 kehotusten noudattamisen toteamiseksi. Tarkastuksella tehty keskeinen havainto oli, ettei annettuja kehotuksia ole noudatettu vaan annettujen kehotusten mukaiset toimenpiteet oli joko jätetty toteuttamatta, niiden toteuttamisaste oli erittäin alhainen ja osin oli toimittu vastoin annettuja kehotuksia (toiminta jatkunut samanlaisena). Asianosaista on kehotettu liitteenä olevasta kehotuskirjeestä ilmenevästi.
Valvonnallinen tilanne viimeisen tarkastuksen jälkeen
Asianosainen on 29.11.2023 toimittanut kuitteja energiajakeen (50 kg), sekapellin (5 000 kg) ja romuautojen (3 kpl kuivattu) toimittamisesta Stena Recycling Oy:lle. Saatteesta ei ole käynyt ilmi, mistä kiinteistöltä kyseiset jätejakeet on toimitettu jätehuoltoon. Asialla on merkitystä, sillä asianosaisella on saman aikaisesti vireillä kaksi muuta vastaavaa hallintopakkoasiaa.
Toimintaa koskevat päätökset ja rekisteröinnit
Asianosaisella ei ole Äänekosken kaupungin ympäristönsuojeluviranomaisen myöntämiä ympäristölupia, jätelain (646/2011) 100 §:n mukaista rekisteröintiä, muita ympäristönsuojeluviranomaisen toimivaltaan kuuluvia lupia, vireillä olevia lupahakemuksia taikka ilmoitusasioita.
Jätteen ammattimaista keräämistä harjoittavan tulee olla jätelain (646/2011) 100 §:n nojalla hyväksytty jätehuoltorekisteriin. Asianosainen on hyväksytty ELY-keskuksen päätöksellä rekisteriin (päätös KESELY/430/07.00/2010, ote KESELY/1990/2018), joten hänellä on oikeus kuljettaa päätöksessä sallittuja jätejakeita. Rekisteröinti ei oikeuta jätteiden varastointiin, vastaanottamiseen eikä jätteiden käsittelyyn.
Asianosaisen kuuleminen
Asianosaista on kuultu kehottamalla toimittamaan kirjallinen selitys 31.3.2023 mennessä alueen roskaantumiseen johtaneista syistä ja toimista, joihin on ryhdytty tilanteen oikaisemiseksi. Asianosainen ei ole toimittanut selitystä annetussa määräajassa.
Asianosaisen esittämä vaatimus
Asianosainen on 29.11.2023 saapuneessa saatteessa vaatinut Äänekosken kaupungin ympäristönsuojeluviranomaiselta 23 000 euron korvauksia. Kirjeestä ei ole ilmennyt muita vaatimukseen liittyviä tietoja kuten sitä, millä perusteella korvauksia vaaditaan.
Valmistelija Ympäristöpäällikkö Hanna Ahonen, puh. 0400 893 683 Ympäristötarkastaja Jatta Heikkinen, puh. 0400 545 346 Ympäristötarkastaja Anna Kervola, puh. 040 568 1470
Esittelijä Ympäristöpäällikkö Hanna Ahonen, puh. 0400 893 683
Päätösehdotus Ympäristölautakunta Äänekosken kaupungin ympäristönsuojeluviranomaisena velvoittaa ---------- (asianosainen):
Päävelvoite 1
Siivoamaan kiinteistöiltä Tontti 992-33-64-2 jätteet sekä käytöstä poistetut esineet asianmukaisesti niiden laadun edellyttämällä tavalla jätehuoltoon 31.8.2024 mennessä. Jätteitä voi ainoastaan kuljettaa kiinteistöltä pois jätehuoltoon. (Jätelaki (646/2011): 29 §, 72 §, 73 §, 75 §, 126 §, 129 §)
Päävelvoite 2
Siivoamaan kiinteistöltä Pohja 992-403-5-44 sinne viemänsä ja alueelle vastaanottamansa jätteet sekä käytöstä poistetut esineet, asianmukaisesti niiden laadun edellyttämällä tavalla jätehuoltoon 31.8.2024 mennessä. Jätteitä voi ainoastaan kuljettaa kiinteistöltä pois jätehuoltoon. Kiinteistö ei ole asianosaisen omistuksessa ja roskaajana asianosainen on velvollinen sen siivoamaan. (Jätelaki (646/2011): 29 §, 72 §, 73 §, 75 §, 126 §, 129 §)
Päävelvoite 3
Lopettamaan jätteiden poltto välittömästi. (Sydän-Suomen Jätelautakunta 30.08.2022 (§ 30). Kunnalliset jätehuoltomääräykset. Jätelaki (646/2011): 126 §, 129 §).
Päävelvoite 4
Toimittamaan päävelvoitteita 1 ja 2 koskien Äänekosken kaupungin ympäristövalvontaan kirjalliset todistukset (kuittitositteet) siitä, että jätteet on toimitettu asianmukaisiin keräyspaikkoihin ja jätehuoltoon 31.8.2024 mennessä. Kuittien toimittamisen yhteydessä on yksilöitävä, miltä kiinteistöltä kuittien mukaiset jätteet on poistettu. (Jätelaki (646/2011): 29 §, 126 §, 129 §)
Päävelvoite 5
Lopettamaan jätteiden ja käytöstä poistettujen esineiden vastaanottamisen kiinteistöille ulkopuolisilta, jätteiden käsittelemisen, kuten muuntajien ja elektronisten laitteiden purkamisen välittömästi. Jätteitä voi täten ainoastaan kuljettaa kiinteistöiltä pois jätehuoltoon. Jätteiden vastaanottamista, käsittelyä ja varastointia ei voi harjoittaa ilman ympäristölupaa. (Ympäristönsuojelulaki (527/2014): 16-17 §, 175 §, 184 §, Valtioneuvoston asetus ympäristönsuojelusta (713/2014) § 2 kohta 12 f.)
Päävelvoite 6
Öljyt ja kemikaalit on siirrettävä säänsuojaan allastettuihin, tiiviisiin astioihin pois maapohjalta mahdollisimman pian, kuitenkin viimeistään 31.5.2024 mennessä. (Ympäristönsuojelulaki (527/2014): 16-17 §, 175 §, 184 §)
Päävelvoitteiden tehoste
Äänekosken kaupungin ympäristölautakunta asettaa päävelvoitteiden tehosteeksi juoksevan uhkasakon. Uhkasakko muodostuu kullekin päävelvoitteelle erikseen asetettavasta pääerästä ja jokaista asetetun määräajan jälkeistä seuraavaa kalenterikuukautta koskevista lisäeristä.
- Päävelvoitetta 1 koskevan uhkasakon peruserä on 1 500 € ja lisäerä 200 € jokaista asetetun määräajan jälkeistä seuraavaa kalenterikuukautta kohti.
- Päävelvoitetta 2 koskeva uhkasakon peruserä on 300 € ja lisäerä 100 € jokaista asetetun määräajan jälkeistä seuraavaa kalenterikuukautta kohti.
- Päävelvoitetta 3 koskevan uhkasakon peruserä on 500 € ja lisäerä 200 € jokaista asetetun määräajan jälkeistä seuraavaa kalenterikuukautta kohti.
- Päävelvoitetta 4 koskien asetettavan uhkasakon peruserä on 500 € ja lisäerä 100 € jokaista asetetun määräajan jälkeistä seuraavaa kalenterikuukautta kohti.
- Päävelvoitetta 5 koskevan uhkasakon peruserä on 2 500 € ja lisäerä 500 € jokaista asetetun määräajan jälkeistä seuraavaa kalenterikuukautta kohti.
- Päävelvoitetta 6 koskevan uhkasakon peruserä on 1000 € ja lisäerä 300 € jokaista asetetun määräajan jälkeistä seuraavaa kalenterikuukautta kohti.
Jos edellä mainittuja päävelvoitteita ei noudateta annettuihin määräaikoihin mennessä, Äänekosken kaupungin ympäristölautakunta voi uhkasakkolain (1113/1990) 10 §:n nojalla tuomita uhkasakot maksettavaksi. Asianosaista muistutetaan, että kehotuksien mukaisia toimenpiteitä on mahdollista ja tulee edistää koko ajan.
Maksu
Päätöksestä peritään taksan mukaan määräytyvä maksu 270 €.
Ratkaisun perustelut
Asiassa saadun selvityksen mukaan asianosainen on rikkonut annettuja kehotuksia jatkamalla jäte- ja ympäristönsuojelulain sekä jätehuoltomääräysten vastaista toimintaa edellä kuvatusti. Voidaan olettaa, että asianosainen on täysin tietoinen toimintansa lainvastaisuudesta, seurauksista sekä häntä koskevista velvoitteista. Kiinteistö on siivottu kaupungin ympäristönsuojeluviranomaisen toimesta kahdesti hallintopakolla (10.10.1995 ja 10.11.2003). Asianosainen on tuomittu tuomioistuimessa ympäristön turmelemisesta vastaavan toiminnan johdosta yhdellä omistamistaan kiinteistöistä 25.8.2005, joka on siivottu hallintopakolla vuonna 2006. Huomioiden toiminnan pitkä kesto, toistuvuus, aiempi vastaavassa asiassa annettu tuomio, aiemmat kaupungin käyttämät pakkotoimet, vastaava toiminta muilla omistamillaan kiinteistöillä, niillä tämän asian kanssa saman aikaisesti vireillä olevat uhkasakkomenettelyt, sekä annettujen kehotusten noudattamatta jättäminen, on uhkasakkomenettely välttämätön tilanteen ratkaisemiseksi.
Toiminnasta nykymuodossaan aiheutuu epäsiisteyttä, maaperän pilaantumisen vaaraa sekä maiseman rumentumista. Vaarana on ympäristön saastuminen.
Asetettavien päävelvoitteiden tavoitteena on varmistaa, että tarkastuspöytäkirjoissa mainittu toiminta loppuu ja alue siistitään kaikesta jätteestä, jolloin vaara ympäristölle poistuu.
Ilmoitusvelvollisuus
Jos tämän päätöksen mukainen kiinteistö tai sitä koskeva käyttöoikeus luovutetaan, on tässä päätöksessä asetetusta velvoitteesta ja uhasta ilmoitettava luovutuksensaajalle ottamalla luovutuskirjaan sitä koskeva maininta tai tekemällä ilmoitus muutoin todisteellisesti. Lisäksi velvoitetun on ilmoitettava Äänekosken kaupungin ympäristönsuojeluviranomaiselle luovutuksensaajan nimi ja osoite.
Äänekosken kaupungin ympäristölautakunta ilmoittaa tästä päätöksestä uhkasakkolain edellyttämällä tavalla Maanmittauslaitokselle, jotta kiinteistöä koskevista päävelvoitteista ja niiden tehosteeksi asetetusta uhasta tehtäisiin merkintä kiinnityksistä pidettävään rekisteriin.
Päätöksen täytäntöönpano
Äänekosken kaupungin ympäristönsuojeluviranomainen määrää, että tätä päätöstä on noudatettava mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta.
Sovelletut lainkohdat
Jätelaki (646/2011) 12 -13 §, 29 §, 72 - 75 §, 91 §, 122 §, 126 §, 129 §, 139 §
Ympäristönsuojelulaki (527/2014) 6 - 7 §, 16 - 17 §, 22 §, 27 §, 175 §, 184 §, 200 §
Valtioneuvoston asetus ympäristönsuojelusta (713/2014) § 2 kohta 12 f)
Uhkasakkolaki (1113/1990) 1 §, 4 - 9 §, 18 - 20 §, 22 - 24 §
Hallintolaki (434/2003) 34 §, 36 §
Sydän-Suomen Jätelautakunta 30.08.2022 (§ 30). Kunnalliset jätehuoltomääräykset
Äänekosken kaupungin ympäristönsuojeluviranomaisen taksa
(Ympäristölautakunta 20.5.2020 liite nro 3 § 16)
Asianosaisen korvausvaatimus
Ympäristölautakunta toteaa, ettei se voi ottaa kantaa asianosaisen esittämään korvausvaatimukseen, koska asianosainen ei ole esittänyt mitään perusteita vaatimukselleen.
Päätös Hyväksyttiin.
- - - - -
YMPLTK 11.12.2024 § 30
Asia Asetettujen uhkasakkojen täytäntöönpano / kiinteistöt Tontti 992-33-64-2, Pohja 992-403-5-44
Ympäristölautakunta on päätöksessään 13.12.2023 § 45 asettanut
kuusi päävelvoitetta ympäristönsuojelu- ja jätelain perusteella vaarojen ja haittojen korjaamiseksi koskien toimintaa kiinteistöillä Tontti 992-33-64-2 ja Pohja 992-403-5-44. Päävelvoitteiden tehosteeksi on asetettu juokseva uhkasakko ja päävelvoitteiden suorittamiselle määräpäiväksi 31.5.2024 (päävelvoite 6) ja 31.8.2024 (päävelvoitteet 1, 2 ja 4). Päävelvoitteiden 3 ja 5 alaiset toimet oli kehotettu lopettamaan välittömästi. Päätös on saatu toimitettua todisteellisella tiedoksiannolla haastemiehen välityksellä 27.12.2023.
Ympäristönsuojeluviranomainen on suorittanut kiinteistöillä tarkastuksen 3.9.2024. Tarkastuksella on todettu, että päävelvoitteita ei ole kokonaisuudessaan noudatettu, mutta alueen siistiminen on aloitettu.
Asianosaisen kuuleminen * * * ****** * on kuultu uhkasakkolain mukaisen uhkasakon tuomitsemisesta 30.9.2024 päivätyllä kirjeellä. Kuulemisen määräpäivänä on ollut kuukausi todisteellisen tiedoksiannon kirjaamishetkestä. Haastemies on tavoittanut asianosaisen 3.10.2024 eli selitys on tullut toimittaa viimeistään 3.11.2024. Kuulemisen yhteydessä on toimitettu tarkastuspöytäkirjat 3.9.2024 suoritetuista tarkastuksista.
Ympäristönsuojeluviranomainen on 1.11.2024 vastaanottanut 31.10.2024 päivätyn selityksen. Selitystä ei ole yksilöity millekään asianosaisen kolmelle saman aikaiselle hallintopakkoasialle, mutta selityksen sisällöstä on ymmärretty, että se on koskenut enimmäkseen toista hallintopakon kohteena olevaa kiinteistöä. Selityksessä ei ole tuotu ilmi mitään sellaista, mikä selittäisi sen, ettei annettuja kehotuksia olisi voitu noudattaa annetussa määräajassa.
Tämän hallintopakkoasian käsittelyn aikana on löytynyt uusi asianosaisen toiminnan seurauksena roskaantunut kiinteistö, jolla harjoitetaan jätteiden vastaanottoa. Kyseinen kiinteistö ei ole asianosaisen omistuksessa.
Valmistelija Ympäristötarkastaja Jatta Heikkinen, puh. 0400 545 346 ja
ympäristöpäällikkö Hanna Ahonen, puh. 0400 893 683
Esittelijä Ympäristöpäällikkö Hanna Ahonen
Päätösehdotus Äänekosken kaupungin ympäristölautakunta toteaa, että asianosainen on laiminlyönyt ympäristölautakunnan päätöksessään YMPLTK 13.12.2023 § 45 asettamien päävelvoitteiden suorittamisen. Ympäristölautakunta tuomitsee maksettavaksi seuraavat uhkasakot:
1. | Päävelvoitteen 1 mukainen kohtuullistettu peruserä 600 € sekä lisäerä 200 € kuukaudelta. Lisäerä tulee maksettavaksi kolmelta kuukaudelta, jolloin lisäerästä perittävä osuus on 600 €. Päävelvoitteen 1 osalta tuomitaan maksettavaksi yhteensä 1 200 €. Juokseva uhkasakko on voimassa siihen saakka, kunnes päävelvoitteen 1 mukaiset toimenpiteet on kokonaisuudessaan täytetty.
|
2. | Päävelvoitteen 2 mukainen kohtuullistettu peruserä 200 € sekä lisäerä 100 € kuukaudelta. Lisäerä tulee maksettavaksi kolmelta kuukaudelta, mutta koska lisäerä voi olla korkeintaan peruserän suuruinen, on lisäerästä perittävä osuus 200 €. Päävelvoitteen 2 osalta tuomitaan maksettavaksi yhteensä 400 €. Juokseva uhkasakko on voimassa siihen saakka, kunnes päävelvoitteen 2 mukaiset toimenpiteet on kokonaisuudessaan täytetty.
|
3. | Päävelvoitteen osalta ei uhkasakkoa tuomita maksettavaksi, sillä päävelvoitetta katsotaan noudatetun. Juokseva uhkasakko on voimassa siihen saakka, kunnes kaikki hallintopakon mukaiset toimet on saatettu loppuun.
|
4. |
|
5. | Päävelvoitteen 5 mukainen kohtuullistettu peruserä 2 000 €, sekä lisäerä 500 € kuukaudelta. Lisäerä tulee maksettavaksi kolmelta kuukaudelta. Päävelvoitteen 1 osalta tuomitaan maksettavaksi yhteensä 3 500 €. Juokseva uhkasakko on voimassa siihen saakka, kunnes päävelvoitteen 5 mukaiset toimenpiteet on kokonaisuudessaan täytetty.
|
6. | Päävelvoitteen 6 mukainen kohtuullistettu peruserä 600 €, sekä lisäerä 300 € kuukaudelta. Lisäerä tulee maksettavaksi kolmelta kuukaudelta, mutta koska lisäerä voi olla korkeintaan peruserän suuruinen, on lisäerästä perittävä osuus 600 €. Päävelvoitteen 6 osalta tuomitaan maksettavaksi yhteensä 1 200 €. Juokseva uhkasakko on voimassa siihen saakka, kunnes päävelvoitteen 6 mukaiset toimenpiteet on täytetty.
|
Asianosaisen maksettavaksi päävelvoitteista 1-6 tuomitaan yhteensä 6 900 €.
Päätöksestä peritään taksan mukaan määräytyvä maksu 300 € (75 €/ h, käytetty työaika 4 tuntia).
Perustelut
Päävelvoitteiden määräpäiväksi oli lautakunnan päätöksellä asetettu 31.5.2024 (päävelvoite 6), 31.8.2024 (päävelvoitteet 1, 2 ja 4) ja välittömästi toteutettaviksi (päävelvoitteet 3 ja 5). Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksen tiedoksi haastemiehen toimittamishetkellä 27.12.2023, jolloin uhkasakon laskemisen katsotaan alkaneen. Juokseva uhkasakko tuomitaan maksettavaksi 1.6. - 30.11.2024 väliseltä ajalta (päävelvoite 6), 1.9. - 30.11.2024 väliseltä ajalta (päävelvoitteet 1, 2 ja 4) sekä haastetiedoksiantohetkestä 27.12.2023 (päävelvoitteet 3 ja 5). Ajanjakson loppupäivämäärä on selkeyden vuoksi asetettu edeltävään täyteen kuukauteen. Juokseva uhkasakko on laskettu täytäntöön pantavaksi yllä esitetyltä aikaväliltä taikka maksimissaan niin monelta kuukaudelta, kuin on mahdollista ilman, että päävelvoitteen mukainen uhkasakon suuruus ylittyy (mainittu kunkin päävelvoitteen yhteydessä).
Asianosaista on kuultu uhkasakkolain mukaisesti ja kuuleminen on toimitettu haastemiehen välityksellä. Asianosaisen toimittamassa selityksessä ei ole tuotu esille seikkoja, joilla olisi ollut vaikutusta asian käsittelyyn.
Päävelvoite 1: Kiinteistön siistiminen oli aloitettu, mutta siistiminen on edelleen kesken.
Päävelvoite 2: Kiinteistön siistiminen oli aloitettu, mutta siistiminen on edelleen kesken. Lisäksi takapihan perimmäinen kontti sijaitsee osittain hallintopakon kohteena olevalla, toisen omistuksessa olevalla kiinteistöllä.
Päävelvoite 3: Jätteidenpolttopistettä tai -polttoa (tuhkakasoja) ei havaittu, jolloin määräystä katsotaan noudatetun. Koska siistiminen on kesken ja jätteiden polton uhka edelleen olemassa, valvotaan kehotuksen noudattamista siihen asti, että kaikki juoksevan uhkasakon alaiset toimet on saatettu loppuun.
Päävelvoite 4: Peruserä on kohtuullistettu, koska kuitteja on toimitettu. Päävelvoite tulee kuitenkin maksettavaksi, koska kuittitositteissa ei oltu yksilöity miltä kiinteistöltä kuittien mukaiset jätteet on poistettu.
Päävelvoite 5: Alueella oli edelleen tarkastuksen aikaan nähtävissä jätteiden varastointia, erottelua ja purkutoimintaa. Havaittiin vaihtuvuutta jätejakeissa ja niiden sijainnissa, joten varastointia ja purkutoimintaa on jatkettu. Lisäksi havaittiin purkamistoimiin viittavia osittain purettavia esineitä sekä vain purkamalla eroteltavia osia (esim. johdot ja metalliosat). Peruserää on kohtuullistettu, koska jätteiden ja käytöstä poistettujen esineiden vastaanottamista kiinteistölle ulkopuolisilta ei pystytty varmentamaan.
Päävelvoite 6: Kiinteistön oikealta laidalta öljyjä ja kemikaaleja oli poistettu maapohjalta, mutta muualla kiinteistöllä epäasiallista säilyttämistä havaittiin erityisesti kulkuväylällä, jossa liikutaan suurella ajoneuvolla. Öljyn hajua oli edelleen selkeästi havaittavissa ja öljyvalumia havaittavissa maaperässä, mikä kertoo epäasiallisen säilytyksen jatkumisesta ja huolimattomasta varastoinnista sekä siitä, että maaperä on jo päässyt pilaantumaan.
Ilmoitusvelvollisuus
Jos tätä päätöstä koskevien kiinteistöjen tai niitä koskeva käyttöoikeus luovutetaan, on tässä päätöksessä mainitusta velvoitteesta ja uhasta ilmoitettava luovutuksensaajalle ottamalla luovutuskirjaan sitä koskeva maininta tai muutoin todisteellisesti. Lisäksi velvoitetun on ilmoitettava uhan asettaneelle viranomaiselle luovutuksen saajan nimi ja osoite.
Kiinteistöä koskevista päävelvoitteista ja niiden tehosteeksi asetetusta uhasta on uhkasakkolain mukaisesti ilmoitettu Maanmittauslaitokselle, joka on tehnyt asiasta merkinnän kiinnityksistä pidettävään rekisteriin.
Päätöksen täytäntöönpano
Äänekosken kaupungin ympäristönsuojeluviranomainen määrää, että tätä päätöstä on noudatettava mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta.
Sovelletut säädökset
Jätelaki (646/2011) 12 - 13 §, 29 §, 72 - 75 §, 91 §, 122 §, 126 §, 129 §, 139 §
Ympäristönsuojelulaki (527/2014) 6 §, 16 - 17 §, 22 §, 27 §, 175 §, 184 §, 200 §
Valtioneuvoston asetus ympäristönsuojelusta (713/2014) § 2 kohta 12 d) ja f)
Valtioneuvoston asetus romuajoneuvoista sekä vaarallisten aineiden käytön rajoittamisesta ajoneuvoissa (12/2015) 7 - 8 §
Uhkasakkolaki (1113/1990) 1 §, 4 - 9 §, 18 - 20 §, 22 - 24 §
Hallintolaki (434/2003) 34 §, 36 §
Sydän-Suomen Jätelautakunta 30.08.2022 (§ 30). Kunnalliset jätehuoltomääräykset
Äänekosken kaupungin ympäristönsuojeluviranomaisen taksa
(Ympäristölautakunta 8.11.2023 liite nro 3 § 35)
Muutoksenhaku
Tämän päätöksen kohtaan päävelvoitteet 5-6 ja päätöksestä perittävään maksuun saa hakea muutosta valittamalla Vaasan hallinto-oikeuteen.
Tämän päätöksen kohtaan päävelvoitteet 1-4 saa hakea muutosta valittamalla Hämeenlinnan hallinto-oikeuteen.
Päätös Hyväksyttiin.
- - - - -
Merkitään pöytäkirjaan, että ympäristöpäällikkö ja ympäristötarkastajat tarkastivat kohteen tilan ohiajona ennen lautakunnan kokousta 11.12.2024, jolloin ilmeni, ettei asetettuja velvoitteita oltu vieläkään noudatettu.
- - - -
Edellinen asia | Seuraava asia | ![]() ![]() |