Dynasty tietopalvelu Haku RSS Äänekosken kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://web28.aanekoski.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://web28.aanekoski.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kaupunginhallitus
Pöytäkirja 03.03.2025/Pykälä 53

Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa

 

Valtatien 13 parantaminen välillä maantie 16847 (Linnantie, itäinen liittymä) - valtatie 4 (Huutomäki), toimenpideselvitys, Saarijärvi ja Äänekoski / Lausunnon antaminen

 

KH 03.03.2025 § 53  

141/00.04.01/2025  

 Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (ELY-keskus) pyytää Äänekosken kaupungilta lausuntoa asiakohdassa mainitusta toimenpideselvityksestä. Lausunto liitteineen tulee toimittaa Keski-Suomen ELY-keskukselle 10.3.2025 mennessä. ELY-keskuksen asianumero lausunnolle on KESELY/1366/2021.

 

 Toimenpideselvityksessä on tarkasteltu valtatietä 13 noin 19 kilometrin pituisella tieosuudella alkaen Saarijärven Linnan kylän kohdalla maantien 16847 liittymästä päättyen Huutomäen eritasoliittymän kohdalla liittyen valtatiehen 4. Äänekosken kaupungin puolella toimenpiteet kohdistuvat reilun 14 kilometrin matkalle. Selvityksessä tavoitteena oli löytää ratkaisu, joka kehittää mahdollisimman tehokkaasti suunnittelualueella sijaitsevaa olemassa olevaa tieverkkoa parantaen seudullista, paikallista ja valtakunnallista saavutettavuutta sekä lisäten liikenneturvallisuutta. Valtatie 13 on Kokkolasta Nuijamaalle johtava väylä, joka on osa suurten erikoiskuljetusten verkkoa sekä suunnittelualueella valtatie 13 on runkoverkkoon kuuluvan valtatien 4 varareitti.

 

 Valtatiellä 13 tavoitellaan liikenneturvallisuuden parantamista, liikenteen sujuvuutta ja parempaa matka-aikaa sekä ennakoitavuutta. Selvityksessä esitetyt toimenpiteet sisältävät muun muassa tielinjauksen oikaisun, liittymä- ja yksityistieliittymäjärjestelyitä, ohituskaistojen rakentamisen, jalankulun ja pyöräilyn yhteyksien parantamistoimenpiteitä sekä nykyisen valaistuksen laajentamista. Määritetyille toimenpiteille on esitetty alustavat kustannusarviot sekä arvioitu niiden vaikutukset.

 

 Tielinjauksen oikaisu: Tielinjan oikaisua esitetään noin kolmen kilometrin matkalle Upatonpohjantien ja Naarakoskentien risteysten väliselle alueelle, jolle sijoittuu myös rautatiesilta. Rautatiesillan kohdalla tielinjauksen kaarresäteet eivät vastaa nykyisiä nopeusrajoituksen vaatimuksia. Tielinjauksen oikaisun osalta selvityksessä päädyttiin esittämään kustannuksiltaan tehokkainta ratkaisua, jossa nykyiseen rautatiesiltaan ei tarvitsisi tehdä muutoksia.

 

 Liittymä- ja yksityistieliittymäjärjestelyt: Suunnittelualueella on paljon turvallisuus- ja sujuvuuspuutteita johtuen useista yksityistieliittymistä sekä maantieliittymistä, joissa liittymiä ei ole porrastettu tai niissä ei ole väistötilaa. Näitä ovat mm. Naarakoskentien liittymä, Honkolantien ja Kolunpohjantien liittymät. Maanteiden ja suurimpien yksityisteiden liittymiä alueella todetaan muutettavaksi nelihaaraisista liittymistä porrastetuiksi, mikä mahdollistaa liittymien muuttamisen kanavoiduiksi myöhemmin liikennemäärien kasvaessa. Valtatiejaksolla (19 km matkalla) maantieliittymiä on 5 kpl, yksityisteiden liittymiä on 69 kpl ja maatalousliittymiä 19 kpl.

 Yksityisteiden liittymiä alueella tullaan vähentämään. Poistettavia liittymiä on yhteensä 47 kpl. Katkaistujen liittymien tilalle on esitetty korvaavat reitit, jotka tarkentuvat seuraavassa suunnitteluvaiheessa.

 

 Ohituskaistojen rakentaminen: Suunnittelumatkalle on esiselvityksessä määritelty kaksi vaihtoehtoa; (1) Saarijärven puolella olevasta Linnantien liittymästä kuntarajalle ja (2) Honkolasta Hietaman suuntaan. Selvityksessä hylättiin Hietaman kylän kohdalla ollut ohitusvaihtoehto ja Hietaman taajaman pohjoispuolella ollut vaihtoehto. Vaihtoehdossa 1 ohituskaista toteutettaisiin molempiin suuntiin joko porrastetusti tai samanaikaisesti. Vaihtoehdossa 2 ohituskaista toteutettaisiin ainoastaan Honkolasta lännen suuntaan menevällä kaistalla. Ohituskaistojen kohdille rakennetaan rinnakkaistiet.

 

 Jalankulku ja pyöräily: Tällä hetkellä jalankulku- ja pyöräily-yhteys on rakennettu valtatien viereen Parantalan (2,9 km) ja Hietaman (1,7 km) alueille. Muuten liikkuminen jalan tai pyörällä pitää tehdä joko yksityistieverkkoa tai valtatien piennarta pitkin. Osa koululaisista kuljetetaan kouluun taksilla näiden puutteellisten jalankulku- ja pyöräily-yhteyksien ja vaarallisten valtatien ylitysten vuoksi. Selvityksessä jalankulun ja pyöräilyn väylää lisätään valtatien varrella ja suurelta osin hyödynnetään myös olevaa yksityistieverkkoa. Honkolan kohdalla on tarkastelussa kaksi vaihtoehtoa; (1) valtatien viereen tai (2) yksityistieverkkoa hyödyntäen/rinnakkaistielle.

 Parantalan kohdalla vaihtoehdossa (1) kevyen liikenteen väylä esitetään siirrettäväksi pois nykyiseltä paikaltaan valtatien pohjoispuolelta junaradan ja valtatien väliselle alueelle, jolloin valtatien 13 ali tulee rakennettavaksi uusia alikulkuja. Ratkaisussa nykyinen jkpp muutettaisiin rinnakkaisväyläksi tonteille ajoa varten. Vaihtoehdossa (2) nykyinen jkpp jää nykyiselle paikalleen ja tonteille kulku tapahtuu edelleen sen kautta.

 

 Valaistus: Selvityksessä esitetään uutta valaistusta yhteensä noin 11 km matkalle. Tarkasteluvälillä valaisematta jää Upatonpohjantien ja Naarakoskentien risteysten välinen alue, eli noin 2 km pituinen matka.

 

 Selvityksessä esitettyjä ratkaisuja tarkennetaan ja täydennetään jatkosuunnittelun aikana. Valtatien nykyinen ajoratojen leveys on 7 m, mikä on kapea poikkileikkaus valtatietasoiselle tielle. Toimenpideselvityksessä ei kuitenkaan oteta kantaa valtatien leventämiseen kuin ohituskaistojen osalta. Valtatien leveyttä voidaan kuitenkin parantaa muiden parannustöiden ohessa.

 

 Lausunnolla olevan toimenpideselvityksen mukaan kokonaiskustannuksiksi on arvioitu 40,44 M€ (alv 0 %). Hankearvioinnissa laaditun hyöty-kustannussuhteen perusteella mikään hankevaihtoehdoista ei ole kustannustehokas, jolloin myös hanke kokonaisuudessaan on yhteiskuntataloudellisesti kannattamaton. Suurin hyöty-kustannussuhde on maantien oikaisulla rautatiesillan yhteydessä. Toimenpideselvityksen jälkeen seuraava vaihe on yleis-, aluevaraus- tai tiesuunnitelma, joiden aikataulusta ei ole vielä tietoa.

 

 Lausunnolla oleva aineisto on kokonaisuudessaan saatavissa osoitteessa: https://www.doria.fi/handle/10024/190612

 

 Kaavoituspäällikkö on valmistellut tiesuunnitelmaehdotuksesta seuraavan lausunnon:

 

 Äänekosken kaupunki pitää ohituskaistaosuuden sijoittamista Saarijärven ja Äänekosken kuntarajan läheisyyteen parempana vaihtoehtona. Näin ohituskaistaosuuden vaikuttavuus on parempi ja palvelee paremmin molemmin puolista liikennettä. Ratkaisu mahdollistaa myös maakunnallisesti arvokkaan Honkola-Hietama maisema-alueen säilymisen.

 Äänekosken kaupunki ei pidä hyvänä ratkaisuna kevyen liikenteen väylän siirtämistä Parantalan kohdalla junaradan ja valtatien väliselle alueelle valtatien eteläpuolelle (vaihtoehto 1). Kevyen liikenteen väylän siirtäminen alueelle, jossa ei ole asuinaluetta, eikä myöskään tulevaisuudessa ole edes mahdollista toteuttaa asumisen aluetta (junaradan ja valtatien väliselle alueelle), ei palvele valtatien pohjoispuolella olemassa olevan asuinalueen osalta kevyen liikenteen väylän käyttömahdollisuuksia. Äänekosken kaupunki pitää vaihtoehtoa 2 parempana ja turvallisempana ratkaisuna, joka palvelee olemassa olevan asuinalueen tarpeita. Puutteeksi edelleen kuitenkin jäisi valtatien ylitys bussipysäkeille. Honkolan kohdalla kevyen liikenteen väylän ratkaisu riippuu siitä, toteutuuko kyseiselle alueelle ohituskaistaosuus vai ei. Mikäli ohituskaista maakunnallisesti arvokkaasta maisema-alueesta huolimatta toteutetaan ko. alueelle, on jkpp sijainti parempi toteuttaa rinnakkaistieverkolle. Mutta mikäli ohituskaistaa ei ko. alueelle toteuteta, on jkpp parempi toteuttaa valtatien rinnalle.

 

Valmistelija Kaavoituspäällikkö Nina Marjoniemi, puh. 040 717 7479

 

Esittelijä Kaupunginjohtaja Matti Tuononen

 

Päätösehdotus Kaupunginhallitus päättää antaa edellä olevan kaavoituspäällikön valmisteleman lausunnon Keski-Suomen ELY-keskukselle toimenpideselvityksestä "Valtatien 13 parantaminen välillä maantie 16847 - valtatie 4".

 

Päätös Hyväksyttiin.

 

  - - - - -


Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa