Dynasty tietopalvelu Haku RSS Äänekosken kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://web28.aanekoski.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://web28.aanekoski.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kaupunginhallitus
Pöytäkirja 03.03.2025/Pykälä 54

Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa

 

Kannonkosken Vuorijärvien tuulivoimapuiston osayleiskaavan ehdotusvaihe / Lausunnon antaminen

 

KH 03.03.2025 § 54  

475/11.01.00.01/2023  

 Kannonkosken kunta on pyytänyt Äänekosken kaupungilta lausuntoa Kannonkosken Vuorijärvien tuulivoimapuiston osayleiskaavan ehdotusaineistosta. Tuulivoimapuiston osayleiskaava-aineiston nähtävilläoloaika on 12.2.-14.3.2025. Lausunto tulee jättää viimeistään 14.3.2025 mennessä osoitteeseen kunta@kannonkoski.fi

 

 Äänekosken kaupunki antoi Kannonkosken Vuorijärvien tuulivoimapuiston osayleiskaavan luonnosaineistosta lausunnon 21.8.2023. Lausunnossaan kaupunki edellytti mm. tuulivoimaloiden sijoittelu toteutettavaksi siten, ettei haitallisia vaikutuksia (hulevedet, melu ja välke) ulotu Äänekosken kaupungin puolelle. Hulevesiä ei saa johtaa rakennusaikana eikä puiston toiminta-aikana vesistöihin. Murontien osakkaille ei saa aiheutua kustannuksia tien parannuksesta ja kunnossapidosta. Toiminnanharjoittajan on selvitettävä yleiskaavan ehdotusvaiheeseen mennessä, onko teknisesti mahdollista liittää suunniteltu tuotantokapasiteetti Elenian 110 kV voimajohtoon.

 

 Kaavakonsultin laatima vastine kaupungin lausuntoon: Kaavaehdotuksen suunnittelussa on huomioitu kaavaratkaisun vaikutukset Äänekosken kaupungin alueelle. Kaavaehdotuksen mukaisen tuulivoimapuiston melumallinnuksen mukaan tuulivoimapuiston melu ei ylitä valtioneuvoston asetuksen (1107/2015) mukaista rakentamista rajoittavaa 40 dB(A):n ulkomelun ohjearvoa yhdelläkään olemassa olevalla tai kaavoitetulla asuin- tai lomarakennuspaikalla. Kaavaratkaisun mukaisen tuulivoimapuiston välkemallinnuksen mukaan tuulivoimapuistosta ei muodostu välkettä yli 8 tuntia vuodessa yhdellekään olemassa olevalle tai kaavoitetulle asuin- tai lomarakennukselle, eikä kaava-alueen ulkopuolella sijaitsevien yleiskaavojen rakennuspaikoille. Kaavaehdotuksessa on annettu yleismääräys hulevesistä ja niiden käsittelystä tuulivoimapuiston rakennus- ja toiminta-aikana. Tuulivoimapuiston hanketoimija vastaa Murontien parantamisen ja kunnossapidon kustannuksista. Kaavaehdotusvaiheessa tuulivoimahankkeen jatkosuunnitteluun on edennyt YVA-selostuksessa mukana ollut sähkönsiirron vaihtoehto SVEC.

 

 Valmistuneessa kaavaehdotuksessa voimaloita sijoittuu edelleen lähelle kuntarajaa siten, että niiden melu- ja välkevaikutuksia kohdistuu Äänekosken kaupungin puolella oleville kiinteistöille. Äänekosken kaupungin puolella olevat kiinteistöt eivät ole kyseistä osayleiskaava-aluetta. Karttatarkastelun perusteella lähin voimala (nro 23) sijoittuu 350 metrin etäisyydelle kuntarajasta. Meluselvityksen karttojen perusteella 35 dB meluraja ulottuu Äänekosken kaupungin puolelle noin 1,7 kilometrin etäisyydelle ja 40 dB meluraja noin 640 metrin etäisyydelle kuntarajasta. Lisäksi välkevaikutukset ulottuvat Äänekosken kaupungin puolelle 1,3 kilometrin etäisyydelle kuntarajasta. Voidaan katsoa, että luonnosvaiheessa annettuun lausuntoon laadittu vastine ei vastaa kaavaehdotuksessa esitettyä, ettei haitallisia vaikutuksia kohdistuisi Äänekosken kaupungin alueelle. Kaavaratkaisu rajoittaa tulevaa maankäytön suunnittelua Äänekosken kaupungin alueella. Tämä on todettu myös YVA-selostuksen perustellussa päätelmässä; "Mikäli hanke toteutuisi nyt esitetyillä vaihtoehdoilla, vaikuttaisi se naapurikuntien jo voimassa olevien kaavojen toteuttamiseen sekä rajoittaisi myös myöhemmässä vaiheessa alueiden käytön suunnittelua hankealueen tuntumassa. Hajarakentamista voi toteutua yleiskaavan ulkopuoliselle alueelle. Koska tuulivoimala-alueen melualue ulottuu Äänekosken kaupungin puolelle, se rajoittaa mahdollisuutta myöntää rakentamismahdollisuutta suunnittelutarveratkaisulla." Sekä "Hankkeen suunnitteluun on löydettävä ratkaisu, millä erityisesti melu- ja välkehaitta naapurikuntien osalta saadaan poistettua."

 Kaava-asiakirjoista käy ilmi, että meluvaikutuksen arviointiin on huomioitu ainoastaan kaavoitettujen alueiden asuin- ja lomarakennuspaikat. Kuntarajaa Kannonkosken kunnan ja Äänekosken kaupungin välillä on lähes 10 kilometriä, joka koko matkaltaan rajoittuu Vuorijärvien tuulivoimapuiston osayleiskaava-alueeseen ja siten vaikutukset koskevat koko kuntarajan lähialuetta. 35 dB meluraja kattaa koko 10 kilometrin matkan noin 1,7 kilometrin syvyydeltä ja kohdistuu useille kaavoitetuille ranta-alueille. Vaikutusten voidaan arvioida olevan enemmän kuin vähäisiä.

 

 Kuntarajalla ei nykytilanteessa ole meluvaikutuksia. Valtatien 4 aiheuttaman melun vaikutusalue ei ulotu kuntarajalle, jonne valtatieltä on lyhimmillään noin 6 km ja pisimmillään noin 13,5 km. Taustamelua alueella ei ole. Haja-asumista Äänekosken kaupungin alueella on paljon ja suurelta osin mahdollista suoralla rakentamisluvalla. Mikäli kaava nykymuodossaan saa lainvoiman, rajoittaa se Äänekosken kaupungin puolella rakentamislupien myöntämistä, kaavojen muuttamista rakentamista salliviksi tai uusien alueiden kaavoittamista rakentamiselle.

 

 Sähkönsiirto esitetään tuulivoima-alueelta johdettavaksi 400 kV voimajohdolla lännen suuntaan Fingrid Oyj:n Metsälinja 2:sen varteen rakennettavaan sähköasemaan.

 

 Kaavaehdotusaineisto kokonaisuudessaan kaavoitushankkeen verkkosivuilla osoitteessa https://www.skjkl.fi/Kannonkoski/Vuorijarvet/Ehdotus

 

Valmistelija Kaavoituspäällikkö Nina Marjoniemi, puh. 040 717 7479

 

Esittelijä Kaupunginjohtaja Matti Tuononen

 

Päätösehdotus Kaupunginhallitus päättää, että Äänekosken kaupunki lausuu asiassa seuraavaa:

 

 Voimalat, joiden meluvaikutukset ulottuvat Äänekosken kaupungin alueelle, tulee poistaa tai siirtää kauemmas kuntarajasta siten, että Äänekosken kaupungin alueelle ei ulotu 35 dB ja 40 dB melualueita rajoittamaan Äänekosken kaupungin puolella olevien kiinteistöjen maankäyttöä, jota Kannonkosken Vuorijärvien tuulivoimapuiston osayleiskaavassa ei ole ratkaistu. Äänekosken kaupungin puolelle ulottuvat melu- ja välkealueet eivät ole suunnittelutarvealuetta, kuten Kannonkosken tuulivoimapuiston osayleiskaavassa olevat vastaavat alueet ovat kaavamerkinnällä M-1. Kannonkosken Vuorijärvien tuulivoimapuiston osayleiskaavaratkaisu estää Äänekosken kaupungin mahdollisuutta muuttaa alueellaan voimassa olevia rantaosayleiskaavoja esimerkiksi loma- tai matkailurakentamiselle. Kaavaratkaisu rajoittaa Äänekosken kaupungin puolella melu- ja välkehaitta-alueen vuoksi haja-asutuksen mahdollistamista tai uusien alueiden kaavoittamista rakentamiselle. Äänekosken alueella ei ole ranta-alueita lukuun ottamatta voimassa olevaa yleiskaavaa mahdollistamaan ainoastaan maa- ja metsätalousvaltaista rakentamista, vaan kaavoittamattomalla alueella on mahdollista rakentaa nykytilanteessa myös asuinrakennuksia, mikä lausunnolla olevan kaavaehdotusratkaisun jälkeen ei ole enää mahdollista. Kaavaehdotuksessa esitetyn voimalasijoittelun aiheuttamaa haittavaikutusta ei kaavaselostuksessa ole arvioitu Äänekosken kaupungin maanomistajiin tai heidän oikeuksiinsa ja maankäytön tavoitteisiin, vaan todetaan alueiden olevan pääosin metsätalousvaltaista aluetta, joiden ei arvioida olevan merkittäviä loma- tai asuinrakentamisen kannalta.

 

 Äänekosken kaupunki pyytää Kannonkosken kuntaa toimittamaan kunnan perustellun kannanoton ehdotusvaiheessa annetusta lausunnosta sekä tiedon kaavan hyväksymispäätöksestä osoitteeseen kirjaamo@aanekoski.fi.

 

Päätös Hyväksyttiin.

 

  - - - - -


Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa