Dynasty tietopalvelu Haku RSS Äänekosken kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://web28.aanekoski.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://web28.aanekoski.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Ympäristölautakunta
Pöytäkirja 09.04.2025/Pykälä 16

Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa

 

 

 

YMPLTK 13.12.2023 § 44

 

Asia Juoksevan uhkasakon asettaminen kiinteistön siistimiseksi ja luvattoman toiminnan lopettamiseksi / Kiinteistö 992-33-26-8, Suolahti

 

 Asian vireilletulo ja valvonta-asian käsittely

 Ympäristönsuojeluviranomainen on saamiensa ilmoituksien perusteella jätelain 123 §:n nojalla suorittanut 4.11.2022 tarkastuksen Äänekosken Suolahdessa osoitteessa Opistokatu 1, kiinteistöllä 992-33-26-8 yhdessä poliisin ja ELY-keskuksen edustajien kanssa. Kiinteistö sijaitsee Suolahden asemakaava-alueella (Kisakadun - Harjulankadun asemakaavan muutos). Kiinteistö on kaavassa merkitty AO- merkinnällä (erillispientalojen korttelialue). Kiinteistö on ---------- omistuksessa (myöh. asianosainen).

 

 Tarkastuksella tehtyjen havaintojen perusteella kiinteistöllä vastaanotetaan metallijätettä ulkopuolisilta ja varastoidaan jätettä sekä käytöstä poistettuja esineitä. Kiinteistölle on sijoitettu kaksi metallijätteen vastaanottamisesta ilmoittavaa kylttiä. Kiinteistö on toiminnan seurauksena myös roskaantunut. Tarkastuksen perusteella asianosaista on haastemiehen apua käyttäen kehotettu 23.1.2023 päivätyssä kehotus- ja kuulemiskirjeessä tilanteen korjaamiseksi hallintopakon uhalla Äänekosken kaupungin ympäristönsuojeluviranomaisen toimesta, missä yhteydessä häntä on myös kirjallisesti kuultu. Kehotus- ja kuulemiskirjeessä asianosaista on kehotettu lopettamaan jätteiden vastaanottaminen ulkopuolisilta välittömästi, poistamaan jätteen vastaanottamista koskevat kyltit, siistimään kiinteistö jätteistä ja toimittamaan jätteet asianmukaisesti jätehuoltoon luvalliselle toimijalle 31.8.2023 mennessä. Kuitit poistetuista jätteistä on kehotettu toimittamaan 8.9.2023 mennessä.

 

 Alue on tarkastettu poliisin virka-avun turvin uudelleen 9.10.2023 annettujen kehotusten noudattamisen toteamiseksi. Tarkastuksella tehty keskeinen havainto oli, ettei annettuja kehotuksia ole kokonaisuudessaan noudatettu vaan kehotusten mukaiset toimenpiteet on pääosin jätetty toteuttamatta. Kiinteistö oli lähes samassa kunnossa kuin edellisenä vuonna suoritetun tarkastuksen aikaan, lähinnä siellä olevat jätteet tai esineet ovat vaihtuneet tarkastusten välillä. Edellisellä tarkastuskerralla tontilla ollut pakettiauto oli poistettu ja sen paikalla oli henkilöauto. Osa autonrenkaista ja toinen peräkärry oli poistettu kiinteistöltä. Peräkärryn tilalle oli ilmestynyt pressulla peitettyjä parruja. Kaksi metallin vastaanottokylttiä oli käännetty ympäri niin, että tekstipuoli ei tarkastuksen aikaan ollut näkyvissä. Suuressa metallikaukalossa oli osittain samoja metalliosia kuin viime vuoden tarkastuksen aikaan, osa oli uutta. Kiinteistölle oli tuotu iso ruostunut metallinen säiliö, jossa oli polttopuita ja kaukalon viereen oli ilmestynyt jonkinlainen lämmityslaite.

 

 Valvonnallinen tilanne viimeisen tarkastuksen jälkeen

 Asianosainen on 29.11.2023 toimittanut kuitteja energiajakeen (50 kg), sekapellin (5 000 kg) ja romuautojen (3 kpl, kuivattu) toimittamisesta Stena Recycling Oy:lle 27.10., 9.11. ja 13.11.2023. Saatteesta ei ole käynyt ilmi, mistä tai miltä kiinteistöltä kyseiset jätejakeet on toimitettu jätehuoltoon. Asialla on merkitystä, sillä asianosaisella on kaksi muuta vastaavaa hallintopakkoprosessia vireillä saman aikaisesti.

 

 Toimintaa koskevat päätökset ja rekisteröinnit

 Asianosaisella ei ole Äänekosken kaupungin ympäristönsuojeluviranomaisen myöntämiä ympäristölupia, jätelain (646/2011) 100 §:n mukaista rekisteröintiä, muita ympäristönsuojeluviranomaisen toimivaltaan kuuluvia lupia, vireillä olevia lupahakemuksia taikka ilmoitusasioita.

 

 Jätteen ammattimaista keräämistä harjoittavan tulee olla jätelain (646/2011) 100 §:n nojalla hyväksytty jätehuoltorekisteriin. Asianosainen on hyväksytty ELY-keskuksen päätöksellä rekisteriin (päätös KESELY/430/07.00/2010, ote KESELY/1990/2018), joten hänellä on oikeus kuljettaa päätöksessä sallittuja jätejakeita. Rekisteröinti ei kuitenkaan oikeuta jätteiden varastointiin, vastaanottamiseen eikä jätteiden käsittelyyn.

 

 Asianosaisen kuuleminen

 Asianosaista on kuultu kehottamalla toimittamaan kirjallinen selitys 31.3.2023 mennessä alueen roskaantumiseen johtaneista syistä ja toimista, joihin on ryhdytty tilanteen oikaisemiseksi. Asianosainen ei ole toimittanut selitystä annetussa määräajassa.

 

 Asianosaisen esittämä vaatimus

 Asianosainen on 29.11.2023 saapuneessa saatteessa vaatinut Äänekosken kaupungin ympäristönsuojeluviranomaiselta 23 000 euron korvauksia. Kirjeestä ei ole ilmennyt muita vaatimukseen liittyviä tietoja kuten sitä, millä perusteella korvauksia vaaditaan.

 

Valmistelija  Ympäristöpäällikkö Hanna Ahonen, puh. 0400 893 683

 Ympäristötarkastaja Jatta Heikkinen, puh. 0400 545 346

 Ympäristötarkastaja Anna Kervola, puh. 040 568 1470

 

Esittelijä Ympäristöpäällikkö Hanna Ahonen, puh. 0400 893 683

 

Päätösehdotus Ympäristölautakunta Äänekosken kaupungin ympäristönsuojeluviranomaisena velvoittaa----------- (asianosainen):

 

 Päävelvoite 1

 Lopettamaan kiinteistöllä 992-33-26-8 jätteiden ja käytöstä poistettujen esineiden vastaanottamisen ulkopuolisilta ja poistamaan jätteiden vastaanottamisesta kertovat kyltit välittömästi. Jätteiden vastaanottamista ei voi harjoittaa ilman jätehuoltorekisteriin hyväksymistä. (Jätelaki (646/2011): 100 §, 129 §)

 

 Päävelvoite 2

 Siivoamaan kiinteistöltä 992-33-26-8 sinne viemänsä ja alueelle vastaanottamansa jätteet sekä käytöstä poistetut esineet mm. metallisen kaukalon sisältöineen ja sitä ympäröivän alueen metalli- ja muovijätteestä, romuautoista, öljykanistereista sekä isosta metallilaitteesta (kaukalon vieressä), ja toimittamaan jätteet asianmukaisesti niiden laadun edellyttämällä tavalla jätehuoltoon 31.8.2024 mennessä. Jätettä voi ainoastaan kuljettaa kiinteistöltä pois jätehuoltoon. (Jätelaki (646/2011): 29 §, 72 §, 73 §, 75 §, 126 §, 129 §)

 

 Päävelvoite 3

 Toimittamaan päävelvoitetta 2 koskien Äänekosken kaupungin ympäristövalvontaan kirjalliset todistukset (kuittitositteet) siitä, että jätteet on toimitettu asianmukaisesti jätehuoltoon 31.8.2024 mennessä. Kuitteja toimitettaessa on yksilöitävä, miltä kiinteistöltä kuittien mukaiset jätteet on poistettu. (Jätelaki (646/2011): 29 §, 126 §, 129 §)

 

 Päävelvoitteiden tehoste

 Äänekosken kaupungin ympäristölautakunta asettaa päävelvoitteiden tehosteeksi juoksevan uhkasakon. Uhkasakko muodostuu kullekin päävelvoitteelle erikseen asetettavasta pääerästä ja jokaista asetetun määräajan jälkeistä seuraavaa kalenterikuukautta koskevista lisäeristä.

 

-        Päävelvoitetta 1 koskevan uhkasakon peruserä on 340 € ja lisäerä 100 € jokaista asetetun määräajan jälkeistä seuraavaa kalenterikuukautta kohti.

-        Päävelvoitetta 2 koskeva uhkasakon peruserä on 500 € ja lisäerä 100 € jokaista asetetun määräajan jälkeistä seuraavaa kalenterikuukautta kohti.

-        Päävelvoitetta 3 koskevan uhkasakon peruserä on 500 € ja 100 € jokaista asetetun määräajan jälkeistä seuraavaa kalenterikuukautta kohti.

 

 Jos edellä mainittuja päävelvoitteita ei noudateta annettuihin määräaikoihin mennessä, Äänekosken kaupungin ympäristölautakunta voi uhkasakkolain 10 §:n nojalla tuomita uhkasakot maksettavaksi. Asianosaista muistutetaan, että kehotuksien mukaisia toimenpiteitä on mahdollista jatkaa ja tulee edistää koko ajan.

 

 Maksu

 Päätöksestä peritään taksan mukaan määräytyvä maksu 270 €.

 

 Ratkaisun perustelut

 Asiassa saadun selvityksen mukaan asianosainen on suurelta osin rikkonut annettuja kehotuksia jatkamalla jätelain vastaista toimintaa edellä kuvatusti. Voidaan olettaa, että asianosainen on täysin tietoinen toimintansa lainvastaisuudesta, seurauksista sekä häntä koskevista velvoitteista. Asianosainen on tuomittu tuomioistuimessa ympäristön turmelemisesta vastaavan toiminnan johdosta yhdellä omistamistaan kiinteistöistä 25.8.2005. Asianosaisen kaksi omistuksessa olevaa kiinteistöä on siivottu kaupungin ympäristönsuojeluviranomaisen toimesta jo aiemmin hallintopakolla. Uhka toiminnan laajenemisesta hallitsemattomaksi tämän päätöksen mukaiselle kiinteistölle on todellinen. Asianosaista on jo aiemmin ympäristönsuojeluviranomaisen toimesta kehotettu kiinteistön siistimiseksi ja kuultu tässä yhteydessä 3.12.2008. Huomioiden toiminnan pitkä kesto, toistuvuus, annettu tuomio, aiemmat kaupungin käyttämät pakkotoimet, vastaava toiminta muilla omistamillaan kiinteistöillä, niillä tämän asian kanssa saman aikaisesti vireillä olevat uhkasakkomenettelyt, sekä annettujen kehotusten noudattamatta jättäminen, on uhkasakkomenettely välttämätön tilanteen ratkaisemiseksi.

 

 Toiminnasta nykymuodossaan aiheutuu epäsiisteyttä ja maiseman rumentumista, minkä lisäksi toimintaa harjoitetaan ilman rekisteröintiä. Asetettavien päävelvoitteiden 1-3 tavoitteena on varmistaa, että tarkastuspöytäkirjoissa mainittu toiminta loppuu ja alue siistitään.

 

 Ilmoitusvelvollisuus

 Jos tämän päätöksen mukainen kiinteistö tai sitä koskeva käyttöoikeus luovutetaan, on tässä päätöksessä asetetusta velvoitteesta ja uhasta ilmoitettava luovutuksensaajalle ottamalla luovutuskirjaan sitä koskeva maininta tai tekemällä ilmoitus muutoin todisteellisesti. Lisäksi velvoitetun on ilmoitettava Äänekosken kaupungin ympäristönsuojeluviranomaiselle luovutuksensaajan nimi ja osoite.

 

 Äänekosken kaupungin ympäristölautakunta ilmoittaa tästä päätöksestä uhkasakkolain edellyttämällä tavalla Maanmittauslaitokselle, jotta kiinteistöä koskevista päävelvoitteista ja niiden tehosteeksi asetetusta uhasta tehtäisiin merkintä kiinnityksistä pidettävään rekisteriin.

 

 Päätöksen täytäntöönpano

 Äänekosken kaupungin ympäristönsuojeluviranomainen määrää, että tätä päätöstä on noudatettava mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta.

 

 Sovelletut lainkohdat

 Jätelaki (646/2011) 12 - 13 §, 29 §, 72 - 75 §, 100 §, 122 §, 126 §, 129 §, 139 §

 Uhkasakkolaki (1113/1990) 1 §, 4 - 9 §, 18 - 20 §, 22 - 24 §

 Hallintolaki (434/2003) 34 §, 36 §

 Äänekosken kaupungin ympäristönsuojeluviranomaisen taksa

 (Ympäristölautakunta 20.5.2020 liite nro 3 § 16)

 

 Asianosaisen korvausvaatimus

 Ympäristölautakunta toteaa, ettei se voi ottaa kantaa asianosaisen esittämään korvausvaatimukseen, koska asianosainen ei ole esittänyt mitään perusteita vaatimukselleen.             

 

Päätös Hyväksyttiin.

 

 - - - - -

 Merkittiin, että tämä asia käsiteltiin kokouksen neljäntenä asiana.

 - - - - -

 

YMPLTK 11.12.2024 § 29 

 

 

Asia Asetettujen uhkasakkojen täytäntöönpano / kiinteistö 992-33-26-8, Suolahti

 

Ympäristölautakunta on päätöksessään 11.12.2024 asettanut

 

kolme päävelvoitetta jätelain perusteella vaarojen ja haittojen korjaamiseksi koskien toimintaa kiinteistöllä 992-33-26-8. Päävelvoitteiden tehosteeksi on asetettu juokseva uhkasakko ja päävelvoitteiden 2 ja 3 suorittamiselle määräpäiväksi 31.8.2024. Päävelvoitteen 1 alaiset toimet oli kehotettu lopettamaan välittömästi. Päätös on saatu toimitettua todisteellisella tiedoksiannolla haastemiehen välityksellä 27.12.2023.

Ympäristönsuojeluviranomainen on suorittanut kiinteistöillä tarkastuksen 3.9.2024. Tarkastuksella on todettu, että päävelvoitteita ei pääasiassa ole noudatettu. Osa jätteistä on poistettu, mutta kiinteistölle on tullut jätettä myös lisää.

 

Asianosaisen kuuleminen

* * * * * *** * on kuultu uhkasakkolain mukaisen uhkasakon tuomitsemisesta 30.9.2024 päivätyllä kirjeellä. Kuulemisen määräpäivänä on ollut kuukausi todisteellisen tiedoksiannon kirjaamishetkestä (haastemies tavoittanut asianosaisen 3.10.2024) eli selitys on tullut toimittaa viimeistään 3.11.2024. Kuulemisen yhteydessä on toimitettu tarkastuspöytäkirjat 3.9.2024 suoritetuista tarkastuksista.

 

Ympäristönsuojeluviranomainen on 1.11.2024 vastaanottanut 31.10.2024 päivätyn selityksen. Selitystä ei ole yksilöity millekään asianosaisen kolmelle saman aikaiselle hallintopakkoasialle. Asianosainen on selityksessään kertonut, ettei kerää romua ja on ilmoittanut toimittavansa jätettä Sirkkaharjulta Jyväskylään Stenalle. Selityksessä ei ole tuotu ilmi mitään sellaista, mikä selittäisi sen, ettei annettuja kehotuksia olisi voitu noudattaa annetussa määräajassa.

 

Tämän hallintopakkoasian käsittelyn aikana on löytynyt uusi asianosaisen toiminnan seurauksena roskaantunut kiinteistö, jolla harjoitetaan jätteiden vastaanottoa. Kyseinen kiinteistö ei ole asianosaisen omistuksessa.

 

Valmistelija Ympäristötarkastaja Anna Kervola, puh. 0400 568 1470 ja  ympäristöpäällikkö Hanna Ahonen, puh. 0400 893 683

 

Esittelijä Ympäristöpäällikkö Hanna Ahonen

 

Päätösehdotus Äänekosken kaupungin ympäristölautakunta toteaa, että  asianosainen on laiminlyönyt ympäristölautakunnan päätöksessään               YMPLTK 13.12.2023 § 44 asettamien velvoitteiden suorittamisen.

 

 Ympäristölautakunta tuomitsee * * **** * * * maksettavaksi seuraavat               uhkasakot:

 

  1. Päävelvoitteen 1 mukainen peruserä 340 €, sekä lisäerä 100 € kuukaudelta. Lisäerä tulee maksettavaksi kolmelta kuukaudelta. Päävelvoitteen 1 osalta tuomitaan maksettavaksi yhteensä 640 €. Juokseva uhkasakko on voimassa siihen saakka kunnes päävelvoitteen 1 mukaiset toimenpiteet on täytetty.

 

  1. Päävelvoitteen 2 mukainen peruserä 500 €, sekä lisäerä 100 € kuukaudelta. Lisäerä tulee maksettavaksi kolmelta kuukaudelta. Päävelvoitteen 2 osalta tuomitaan maksettavaksi yhteensä 800 €. Juokseva uhkasakko on voimassa siihen saakka, kunnes päävelvoitteen 2 mukaiset toimenpiteet on täytetty.

 

  1. Päävelvoitteen 3 mukainen kohtuullistettu peruserä 300 € sekä lisäerä 100 € kuukaudelta. Lisäerä tulee maksettavaksi kolmelta kuukaudelta. Päävelvoitteen 3 tuomitaan maksettavaksi yhteensä 600 €. Juokseva uhkasakko on voimassa siihen saakka, kunnes kaikki hallintopakon mukaiset toimet on saatettu loppuun.

 

Asianosaisen maksettavaksi päävelvoitteista 1-3 tuomitaan yhteensä 2 040 €.

 

Päätöksestä peritään taksan mukaan määräytyvä maksu 300 € (75 €/ h, käytetty työaika 4 tuntia).

 

Perustelut

Päävelvoitteiden määräpäiväksi oli lautakunnan päätöksellä asetettu 31.8.2024 (päävelvoitteet 2 ja 3) ja välittömästi toteutettaviksi (päävelvoite 1). Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksen tiedoksi haastemiehen toimittamishetkellä 27.12.2023. Juokseva uhkasakko tuomitaan maksettavaksi haastetiedoksiantohetkestä 27.12.2023 koskien päävelvoitetta 1, sekä 1.9.2024 - 30.11.2024 väliseltä ajalta koskien päävelvoitetta 2 ja 3 Ajanjakson loppupäivämäärä on selkeyden vuoksi asetettu edeltävään täyteen kuukauteen. Juokseva uhkasakko on laskettu täytäntöön pantavaksi yllä esitetyltä aikaväliltä taikka maksimissaan niin monelta kuukaudelta, kuin on mahdollista ilman, että päävelvoitteen mukainen uhkasakon suuruus ylittyy.

 

Asianosaista on kuultu uhkasakkolain mukaisesti ja kuuleminen on toimitettu haastemiehen välityksellä. Asianosaisen toimittamassa selityksessä ei ole tuotu esille seikkoja, joilla olisi ollut vaikutusta asian käsittelyyn.

 

Päävelvoite 1: Alueella ollut kyltti metallin vastaanottamisesta on käännetty ympäri, mutta keräyskaukalo jätejakeineen on edelleen paikoillaan. Alueelta on lähtenyt joitakin jätejakeita ja autoja, mutta sinne on tullut niitä myös lisää. Täten jätteiden ja käytöstä poistettujen esineiden vastaanottamista ei ole lopetettu.

 

Päävelvoite 2: Kiinteistöllä varastoitavat jätejakeet ovat osittain vaihtuneet ja osa on viety pois, mutta kiinteistölle on tullut myös lisää. Jätejakeiden määrässä ei täten ole juurikaan muutosta. Päävelvoitetta ei ole noudatettu.

 

Päävelvoite 3: Peruserä on kohtuullistettu, koska kuitteja on toimitettu. Päävelvoite tulee kuitenkin maksettavaksi, koska kuittitositteissa ei oltu yksilöity miltä kiinteistöltä kuittien mukaiset jätteet on poistettu.

 

Ilmoitusvelvollisuus

Jos tätä päätöstä koskevien kiinteistöjen tai niitä koskeva käyttöoikeus luovutetaan, on tässä päätöksessä mainitusta velvoitteesta ja uhasta ilmoitettava luovutuksensaajalle ottamalla luovutuskirjaan sitä koskeva maininta tai muutoin todisteellisesti. Lisäksi velvoitetun on ilmoitettava uhan asettaneelle viranomaiselle luovutuksen saajan nimi ja osoite.

 

Kiinteistöä koskevista päävelvoitteista ja niiden tehosteeksi asetetusta uhasta on uhkasakkolain mukaisesti ilmoitettu Maanmittauslaitokselle, joka on tehnyt asiasta merkinnän kiinnityksistä pidettävään rekisteriin.

 

Päätöksen täytäntöönpano

Äänekosken kaupungin ympäristönsuojeluviranomainen määrää, että tätä päätöstä on noudatettava mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta.

 

Sovelletut säädökset

Jätelaki (646/2011) 12 - 13 §, 29 §, 72 - 75 §, 91 §, 122 §, 126 §, 129 §, 139 §

Valtioneuvoston asetus romuajoneuvoista sekä vaarallisten aineiden käytön rajoittamisesta ajoneuvoissa (12/2015) 7 - 8 §

Uhkasakkolaki (1113/1990) 1 §, 4 - 9 §, 18 - 20 §, 22 - 24 §

Hallintolaki (434/2003) 34 §, 36 §

Sydän-Suomen Jätelautakunta 30.08.2022 (§ 30). Kunnalliset jätehuoltomääräykset

Äänekosken kaupungin ympäristönsuojeluviranomaisen taksa

(Ympäristölautakunta 8.11.2023 liite nro 3 § 35)

 

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen ja päätöksestä perittävään maksuun saa hakea muutosta valittamalla Hämeenlinnan hallinto-oikeuteen.

 

Päätös Hyväksyttiin.

 

 - - - - -

 

 Merkitään pöytäkirjaan, että ympäristöpäällikkö ja ympäristötarkastajat tarkastivat kohteen tilan ohiajona ennen lautakunnan kokousta 11.12.2024, jolloin ilmeni, ettei asetettuja velvoitteita oltu vieläkään noudatettu.

 

 - - - - -

 

 

YMPLTK 09.04.2025 § 16  

25/11.03.02.02/2023  

 Hämeenlinnan hallinto-oikeuden lausuntopyyntö asiassa 535/03.04.04.04.16/2025, lausunnon antaminen

 

 Hämeenlinnan hallinto-oikeus kehottaa Äänekosken kaupungin ympäristölautakuntaa antamaan lausunnon valituksesta, joka liittyy ympäristölautakunnan 11.12.2024 § 29 antamaan päätökseen sekä liittämään asiakirjoihin jäljennökset valituksenalaisen päätöksen perusteena olevista asiakirjoista.

 

 Valituksessa haetaan muutosta ympäristölautakunnan 11.12.2024 § 29 antamaan päätöksen päävelvoitteisiin 1., 2. ja 3., joissa asianosaiselle on tuomittu maksettavaksi juokseva uhkasakko (peruserä + lisäerä). Valituksen mukaan osalle kiinteistöllä tapahtuvaan toimintaan olisi saatu suullinen lupa ympäristönsuojeluviranomaiselta, asianosaisen kalustoon kohdistuneen vahingonteon takia siivoustoimien toteuttaminen oli hankaloitunut, asianosaisen terveydentilassa on ollut haasteita ja maksukyky alentunut. Asianosainen näkee, että päävelvoitteista tuomittu yhteissumma on kokonaisuudessaan kohtuuton ja sitä pitää kohtuullistaa. Valitus ja valituksenalaisen päätöksen liitteet on esitetty kokonaisuudessaan oheismateriaalina.

 

 Asian selostus

 

 Ympäristönsuojeluviranomainen on saamiensa ilmoituksien perus-teella jätelain 123 §:n nojalla suorittanut 4.11.2022 tarkastuksen ko. asianosaisen kiinteistölle ja asianosaista on kehotettu siivoamaan kiinteistönsä 31.8.2023 mennessä sekä toimittamaan yksilöidyt kuitit jätteiden toimittamisesta asianmukaisesti jätehuoltoon 8.9.2023 mennessä. Kehotuksien noudattamista valvovalla tarkastuksella 9.10.2023 on todettu, että kehotusten mukaiset toimenpiteet ovat pääosin jätetty toteuttamatta. Osa jätteistä oli lähtenyt, mutta tilalle oli tullut uusia jätteitä. Asianosainen toimitti määräajan jälkeen 29.11.2023 kuitteja jätehuoltoon viemistään jätteistä, mutta niissä ei kehotuksen määräyksestä huolimatta oltu eritelty mistä asianosaisen kiinteistöltä jätteet olivat peräisin. Asianosaisella on ollut samanaikaisesti vireillä kolmen eri kiinteistön hallintopakkotoimet roskaantumiseen ym. liittyen, joten kuittien yksilöiminen on valvonnan kannalta oleellinen tieto.

 

 Ympäristölautakunta päätti kokouksessa 13.12.2023 (§ 44) asettaa uhkasakkojen täytäntöönpanon. Päävelvoitteiden tehosteeksi asetettiin juokseva uhkasakko. Päävelvoitteiden 2. ja 3. suorittamiselle asetettiin määräpäiväksi 31.8.2024 ja päävelvoitteen 1. alaiset toimet kehotettiin lopettamaan välittömästi. Päätös toimitettiin asianosaiselle todisteellisella tiedoksiannolla haastemiehen välityksellä 27.12.2023.

 

 Ympäristönsuojeluviranomainen arvioi YMPLTK 13.12.2023 § 44 asetettujen päävelvoitteiden toteutumista 3.9.2024 suoritetulla tarkastuksella. Tarkastuksella todettiin kehotusten noudattamista seuraavaa:

 Päävelvoite 1

 Jätteen vastaanottamisesta kertova kyltti on käännetty ympäri, sekä osa jätteistä on poistettu. Kiinteistölle on kuitenkin tullut jätettä myös lisää. Täten päävelvoitetta 1. ei ole noudatettu.

 

 Päävelvoite 2

 Kiinteistö on edelleen hyvin roskaantunut. Osa jätteistä on poistettu, mutta kiinteistölle on tullut jätettä myös lisää. Lisäksi uutena huomiona on havaittu maantäyttöä rakennusjätteillä, joten päävelvoitetta 2. ei ole noudatettu.

 

 Päävelvoite 3

 Ympäristönsuojeluviranomainen ei ole saanut kuittitositteita tai niiden kopioita, joten päävelvoitetta 3. ei ole noudatettu.

 

 Tarkastuspöytäkirja on esitetty oheismateriaalina. Ympäristönsuojeluviranomainen on 1.11.2024 vastaanottanut 31.10.2024 päivätyn selityksen asianosaiselta (päävelvoite 3). Selityksessä ei tuotu ilmi mitään sellaista, mikä selittäisi sen, ettei annettuja kehotuksia olisi voitu noudattaa annetussa määräajassa.

 

 Ympäristönsuojeluviranomaisen lausuntoehdotus

 Ympäristölautakunta on kokouksessa 11.12.2024 § 29 tuominnut uhkasakot maksettavaksi. Päävelvoitteen 3. osalta peruserää kohtuullistettiin 40 %, koska asianosainen oli toimittanut viranomaiselle kuitteja jätteiden viemisestä jätehuoltoon. Päävelvoitetta 3. ei ole voitu katsoa kuitenkaan kokonaan suoritetuksi, koska kuiteissa ei ollut kiinteistökohtaisia yksilöintejä ja ne toimitettiin määräajan jälkeen. Päävelvoitteita 1. ja 2. ei oltu noudatettu, joten maksun kohtuullistamiselle ei ollut perusteita. Toiminta kiinteistöllä voidaan katsoa jatkuneen vireillä olevasta hallintopakkoasiasta riippumatta, koska vaikka osa jätteistä oli poistettu, oli tilalle tuotu myös lisää jätettä.

 

 Yleisesti ottaen päävelvoitteiden yhteissumma voidaan arvioida olevan kohtuullinen.

 

 Vireillä olevaa asiaa on käyty asianosaisen kanssa kirjallisten asiakirjojen lisäksi myös puhelimitse läpi useampaan otteeseen eri vaiheessa asian vireilläoloa. Ympäristönsuojeluviranomainen ei ole antanut roskaantumista ja epäasiallista varastointia edistäville toimille lupaa, ei kirjallisesti eikä suullisesti. Asianosaisen omistamilla kiinteistöllä on ollut useampi vireillepano epäkohtiin liittyen viime vuosikymmenien aikana. Asianosainen on lisäksi tuomittu tuomioistuimessa ympäristön turmelemisesta vastaavan toiminnan johdosta yhdellä omistamistaan kiinteistöistä vuonna 2005. Asianosaisen kaksi omistuksessa olevaa kiinteistöä on siivottu kaupungin ympäristönsuojeluviranomaisen toimesta jo aiemmin hallintopakolla. Valituksenalaisen kiinteistön asianosaista on kehotettu kiinteistön siistimiseksi vuonna 2008. Lisäksi kiinteistölle on kohdistettu selvityspyyntö 2016 ja kehotus kiinteistön varastoinnin siistimiseksi 2021. Asianosaisella on tällä hetkellä samanaikaisesti vireillä kolmella eri kiinteistöllään hallintopakkotoimet samankaltaisesta toiminnasta. Voidaan olettaa, että asianosainen on täysin tietoinen toimintansa lainvastaisuudesta, seurauksista sekä häntä koskevista velvoitteista.

 

 Valituksen alainen asia on tullut viranomaiselle vireille marraskuussa 2022, joten toimien toteuttamiseen on varattu riittävästi aikaa.

 

Valmistelija Ympäristöpäällikkö Hanna Ahonen, puh. 0400 893 683

 

Esittelijä Ympäristöpäällikkö Hanna Ahonen, puh. 0400 893 683

 

Päätösehdotus Ympäristölautakunta päättää, että se antaa asiassa lausunnon Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle edellä esittelytekstissä tarkoitetun mukaisesti.

 

 Lisäksi ympäristölautakunta valtuuttaa ympäristöpäällikön antamaan hallinto-oikeuden mahdollisesti pyytämät lisäselvitykset ja lisätiedot asiassa.

 

 

Päätös Hyväksyttiin.

 

 - - - - -


Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa