Dynasty tietopalvelu Haku RSS Äänekosken kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://web28.aanekoski.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://web28.aanekoski.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Ympäristölautakunta
Pöytäkirja 09.04.2025/Pykälä 17

Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa

 

Uhkasakon asettaminen kiinteistön järjestettyyn jätehuoltoon liittämiseksi/ kiinteistö 992-8-820-10

 

YMPLTK 09.04.2025 § 17  

267/11.03.02.02/2025  

 Asianosainen ja kiinteistö

------------------------------------, 44150 Äänekoski (kiinteistö 992-8-820-10)

 

Asian selostus

Äänekosken kaupungissa kiinteistön haltija on Sydän-Suomen jätelautakunnan alueellisten jätehuoltomääräysten mukaisesti velvollinen liittymään kunnan järjestämään jätehuoltoon. Liittyminen tapahtuu liittymällä kiinteistökohtaiseen jätekuljetukseen.

 

Jätehuoltomääräysten mukaisesti vakituisten asukkaiden aluekeräyspisteen sekajäteastian käyttö on päättynyt siirtymäajoin ja kiinteistöille, joita tämä on koskenut, on laitettu jätelautakunnan toimesta keväällä 2023 ensimmäinen ilmoitus ja pyyntö astiapalvelun taikka kimppa-astian käyttöönotosta. Asiasta on lähetetty toinen kirje syyskuussa 2023. Kimppojen purku on aloitettu lokakuussa 2023, josta asiakkaille on ilmoitettu jälleen kirjeitse. Jätelautakunta on loppuvuodesta 2023 siirtänyt järjestettyyn jätteenkuljetukseen liittymättömien kiinteistöjen valvonnan kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle. Ympäristötarkastaja on pyytänyt tässä yhteydessä myös tiedon biojätteen noudon tai kompostoinnin toteutumisesta.

 

Asianosainen asuu vakituisesti kiinteistöllä, joka on teollisuuskäytössä yrityksen omistuksessa. Jätelain (646/2011) 28 §:n perusteella jätteen haltija eli asukas on vastuussa jätehuollon järjestämisestä, jolloin uhkasakko osoitetaan asukkaalle.

 

Ympäristötarkastaja on ensimmäisen kerran ottanut asianosaiseen yhteyttä puhelimitse 26.6.2024, jolloin häneltä on tiedusteltu, onko hän tietoinen häntä koskevista velvoitteista. Samalla on kehotettu järjestämään biojätteen nouto tai hankkimaan asianmukainen kompostori ja tekemään kompostointi-ilmoitus. Asianosainen on ilmoittanut olevansa velvoitteista tietoinen, jolloin häntä on tässä yhteydessä suullisesti kehotettu jätehuoltoon liittymisestä ja kompostointi-ilmoituksen jättämisestä sekä neuvottu asian hoitamiseksi. Koska asianosainen ei ole hoitanut velvoitettaan, on ympäristötarkastaja lähettänyt kehotus- ja kuulemiskirjeen saantitodistuksella 21.1.2024 lopettaa sekajätteen aluekeräyspisteen käyttö ja ottamaan käyttöön astiapalvelun (oma tai kimppa) sekajätteelle ja biojätteelle. Mikäli asianosaisella on käytössään kompostori, on kehotettu tällöin biojätteen osalta jätehuoltoon liittymisen sijaan tekemään kompostointi-ilmoitus. Samalla asianosaista on kuultu mahdollisen hallintopakkoasian johdosta. Määräpäivä sekä kehotusten noudattamiselle että kuulemiselle on ollut 28.2.2025. Asianosainen on tämän jälkeen ollut 4.2.2025 puhelimitse yhteydessä ympäristötarkastajaan hänelle tammikuussa lähetetystä kirjeestä. Hänelle on kertaalleen selvitetty kirjeen sisältö ja häntä on puhelimitse neuvottu velvoitteiden täyttämiseksi. Asianosaiselle on soitettu vielä uudelleen 17.3.2025 ja neuvottu vastaavasti.

 

Jätelautakunnalta saadun tiedon mukaan 3.4.2025 mennessä lautakunnan listan laadintahetkellä jätehuoltoon liittyminen on edelleen hoitamatta. Kompostointi-ilmoitus on tehty, jolloin tätä koskevaa kehotusta on noudatettu.

 

Asianosaisen kuuleminen

Asianosaista on kuultu 21.1.2025 päivätyllä kirjeellä (saantitodistus) määräyksen ja uhkasakon asettamisesta jätehuoltoon liittymiseksi. Määräpäivä sekä kehotusten noudattamiselle että kuulemiselle on ollut 28.2.2025.

 

Kuultavan vastine

Asianosainen ei ole määräajassa eikä sen jälkeen antanut asiassa vastinetta.

 

Valmistelija Ympäristöpäällikkö Hanna Ahonen, puh. 0400 893 683

 Ympäristötarkastaja Jatta Heikkinen, puh. 0400 545 346

 

Esittelijä Ympäristöpäällikkö Hanna Ahonen, puh. 0400 893 683

 

Päätösehdotus 

Ympäristölautakunta Äänekosken kaupungin ympäristönsuojeluviranomaisena määrää asianosaista:

 

Liittämään kiinteistönsä (kotitalous) sekajätteen osalta järjestettyyn jätehuoltoon tekemällä asiasta sopimuksen Sammakkokangas Oy:n kanssa. Sopimus on tehtävä kirjallisena ja jäljennös sopimuksesta on toimitettava ympäristönsuojeluviranomaiselle 30.5.2025 mennessä. (Jätelaki 646/2011 28 §, 41 §, jätehuoltomääräykset 4 §).

 

Päävelvoitteen tehoste

Äänekosken kaupungin ympäristölautakunta asettaa päävelvoitteen tehosteeksi juoksevan uhkasakon. Uhkasakko muodostuu päävelvoitteelle erikseen asetettavasta pääerästä ja jokaista asetetun määräajan jälkeistä seuraavaa kalenterikuukautta koskevista lisäeristä. Uhkasakon peruserä on 200 € ja lisäerä 50 € jokaista asetetun määräajan jälkeistä seuraavaa kalenterikuukautta kohti.

 

Jos edellä mainittua päävelvoitetta ei ole noudatettu 30.5.2025 mennessä, Äänekosken kaupungin ympäristölautakunta velvoittaa asianosaista maksamaan uhkasakon yllä mainitusti.

 

Päätöksestä perittävä maksu

Päätöksestä peritään ympäristönsuojelun taksan mukaisesti 300 € maksu (muut valvontatoimet, jotka ovat tarpeen JL 126 §:ssä tarkoitetun kiellon tai määräyksen antamiseksi ja sen noudattamisen valvomiseksi 75 € / h, väh. 300 €).

 

Päätöksen perustelut

Jätelaki velvoittaa jätteen haltijan järjestämään jätehuollon (28 §) ja kiinteistön haltijan tai muun jätteen haltijan on luovutettava 32 §:n mukaisesti kunnan vastuulle kuuluva jäte alueella järjestettyyn kiinteistökohtaiseen jätteenkuljetukseen tai kunnan järjestämään alueelliseen vastaanottopaikkaan (41 §). Sydän-Suomen alueellisten jätehuoltomääräysten (30.08.2022 § 30, voimassa 1.1.2023 alkaen) mukaisesti vakituisten asukkaiden aluekeräyspisteen sekajäteastian käyttö on päättynyt, jolloin asukkaiden on tullut liittyä kiinteistökohtaiseen jätteenkuljetukseen. Jätehuoltomääräysten soveltamisalueen kunnissa, joihin Äänekoskikin kuuluu, on käytössä kunnan järjestämä jätteenkuljetus kaikille kiinteistöiltä kerättäville jätejakeille (pl. saostus- ja umpisäiliöliete). Asianosainen ei Sydän-Suomen jätelautakunnan mukaan ole liittynyt sekajätteen kiinteistökohtaiseen keräykseen.

 

Biojäte on lajiteltava erikseen kiinteistöillä, jotka kuuluvat jätehuoltomääräysten 16 tai 17 §:n mukaan biojätteen kiinteistöittäisen erilliskeräyksen piiriin (alueelliset jätehuoltomääräykset 3. luku 14 §). Mikäli biojätteiden keräykseen ei liitytä, tulee kiinteistöllä syntyvät biojätteet kompostoida jätehuoltomääräysten 18 §:n mukaisesti ja tästä tehdä kompostointi-ilmoitus jätehuoltoviranomaiselle. Ilmoitus biojätteen kompostoinnista olisi tullut jättää viimeistään 31.12.2023, mikäli biojätettä on alettu kompostoimaan ennen jätehuoltomääräysten voimaantuloa ja tämän jälkeen kompostoinnin alkaessa. Koska kompostointi-ilmoitus on jätetty, on sitä koskevaa velvoitetta katsottu noudatettavan ja asian käsittelyn katsottu päättyneen.

 

Jätelain 24 §:n mukaan jätelain ja sen nojalla annettujen säännösten ja määräysten noudattamista valvoo kuntien ympäristönsuojelun hallinnosta annetussa laissa (64/1986) tarkoitettu kunnan ympäristönsuojeluviranomainen. Valvontaviranomainen voi rikkomuksen tai laiminlyönnin oikaisemiseksi kieltää sitä, joka rikkoo jätelakia taikka sen nojalla annettua asetusta, jatkamasta säännösten vastaista menettelyä sekä määrätä asianomaisen täyttämään velvollisuutensa (jätelaki 126 §). 

 

Kiinteistön haltija on ollut täysin tietoinen velvoitteesta vuosien ajan eikä ole ryhtynyt toimenpiteisiin useista kehotuksista (kirjallisista ja suullisista) huolimatta. Kehotuksen noudattamatta jättämisen seuraukset ovat olleet asianosaisen tiedossa, sillä nämä on tuotu ilmi hänelle puhelinkeskusteluissa sekä lähetetyssä kirjeessä. Asianosaista on kuultu, mutta hän ei ole jättänyt vastinetta eikä täten esittänyt syytä kehotusten noudattamatta jättämiseksi. Koska kehotuksia jätehuoltoon liittymisestä ei ole noudatettu, on tarpeen antaa jätelain 126 §:n nojalla määräys jätehuoltoon liittymisestä sekä asettaa jätelain 129 §:n mukaisesti uhkasakko velvoitteen tehosteeksi.

 

Jätelain 139 §:n nojalla annettu määräys määräyksen noudattamiseksi mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta on perusteltu, jotta järjestettyyn jätehuoltoon liittymistä ei muutoksenhaulla viivytettäisi. Määräys on tarpeen myös siksi, että jätteitä ei päätyisi hävitettäväksi muilla tavoin kuin jätehuoltoon toimitettaviksi.

 

Ilmoitusvelvollisuus

Jos tämän päätöksen mukaista kiinteistöä koskeva käyttöoikeus luovutetaan, on tässä päätöksessä asetetuista velvoitteista ja uhasta ilmoitettava luovutuksensaajalle ottamalla luovutuskirjaan sitä koskeva maininta tai tekemällä ilmoitus muutoin todisteellisesti. Lisäksi velvoitetun on ilmoitettava Äänekosken kaupungin ympäristönsuojeluviranomaiselle luovutuksensaajan nimi ja osoite.

 

Äänekosken kaupungin ympäristölautakunta ilmoittaa tästä päätöksestä uhkasakkolain edellyttämällä tavalla Maanmittauslaitokselle, jotta kiinteistöä koskevista päävelvoitteista ja niiden tehosteeksi asetetusta uhasta tehtäisiin merkintä kiinnityksistä pidettävään rekisteriin.

 

Päätöksen täytäntöönpano

Äänekosken kaupungin ympäristönsuojeluviranomainen määrää, että tätä päätöstä on noudatettava mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta.

 

 Sovelletut säädökset

Jätelaki (646/2011) 2, 13, 24, 28-30, 32, 35, 41, 122, 126, 129, 137, 139, 144 §

Uhkasakkolaki (1113/1990) 1 §, 4 - 9 §, 18 - 20 §, 22 - 24 §

 Hallintolaki (434/2003) 34 §, 36 §

Sydän-Suomen Jätelautakunta 30.08.2022 (§ 30). Kunnalliset jätehuoltomääräykset

Äänekosken kaupungin ympäristönsuojeluviranomaisen taksa (Ympäristölautakunta 8.11.2023 § 35, liite 3)

 

Muutoksenhaku

 Hallintovalitus

 

Päätös Hyväksyttiin.

 

 - - - - -


Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa