Dynasty tietopalvelu
Äänekosken kaupunki RSS Haku

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://web28.aanekoski.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://web28.aanekoski.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30?page=rss/meetings&show=30

Kaupunginhallitus
Pöytäkirja 16.06.2025/Pykälä 186


Kokousasian teksti

 

Kunnallisvalituksen jättäminen Kannonkosken Vuorijärvien tuulivoimapuiston osayleiskaavan hyväksymispäätöksestä

 

KH 16.06.2025 § 186  

475/11.01.00.01/2023  

 Kannonkosken kunnanvaltuusto on kokouksessaan 26.5.2025 § 10 hyväksynyt Kannonkosken Vuorijärvien tuulivoimapuiston osayleiskaavan. Pöytäkirjanote ja valitusosoitus päätöksestä on saapunut Äänekosken kaupungin kirjaamoon 3.6.2025.

 

 Ã„änekosken kaupunki antoi Kannonkosken Vuorijärvien tuulivoimapuiston osayleiskaavan valmisteluaineistosta lausunnon 21.8.2023 ja ehdotusaineistosta lausunnon 3.3.2025. Molemmissa lausunnoissaan kaupunki edellytti mm, että voimalat, joiden melu- ja välkevaikutukset ulottuvat Äänekosken kaupungin alueelle, tulee poistaa tai siirtää kauemmas kuntarajasta siten, että Äänekosken kaupungin alueelle ei ulotu 35 dB ja 40 dB melualueita rajoittamaan Äänekosken kaupungin puolella olevien kiinteistöjen maankäyttöä, jota Kannonkosken Vuorijärvien tuulivoimapuiston osayleiskaavassa ei ole ratkaistu. Lausunnossaan Äänekosken kaupunginhallitus on pyytänyt Kannonkosken kuntaa toimittamaan tiedon kaavan hyväksymispäätöksestä osoitteeseen kirjaamo@aanekoski.fi

 

 Kannonkosken Vuorijärvien tuulivoimapuiston osayleiskaavan ehdotusvaiheessa annettuihin lausuntoihin on konsultti laatinut vastineet. Äänekosken kaupungin antamaan lausuntoon laaditussa vastineessa todetaan, että suunnittelussa on huomioitu naapurikuntien näkökulmat mm. kaavamenettelyn aikana toteutettujen kuulemisten ja viranomaisneuvotteluiden kautta ja minimoitu mahdollisuuksien mukaan näin haitalliset vaikutukset.

 

 Ã„änekosken kaupunginhallituksen antamien lausuntojen perusteella ei kaava-aineistoon ole kaavanlaatijan vastineesta todettavasti tarkasteltu voimaloiden uudelleen sijoittelua ja siten arvioitu melu- ja välkehaitan vaikutusten pienentämistä naapurikunnan puolelle. YVA:n perustellussa päätelmässä todetaan, että voimalasijoittelussa ei ole riittävästi otettu huomioon naapurikuntia ja niiden alueidenkäytön suunnittelua. Yhteysviranomainen esitti, että voimaloiden sijoittelua, määrää, voimalakorkeutta, lapojen pituutta tms. muuttamalla tulisi hankkeen jatkosuunnittelua tarkentaa, jotta melu- ja välkehaitat saadaan tarvittavilta osin ehkäistyä siten, ettei hankkeen toteuttaminen estä naapurikuntien nykyistä tai suunniteltua alueidenkäyttöä.

 

 Ã„änekosken kaupunki katsoo, että YVA:n yhteysviranomaisen ja Äänekosken kaupunginhallituksen esiin nostamien haitallisten vaikutusten pienentämistä ei ole tutkittu, jotta yleiskaavaratkaisu voisi olla alueidenkäyttölain 9 §:n tai hallintolain 31 §:n mukainen. Kaavanlaatijan vastineista ei käy ilmi, että haittavaikutuksia olisi annettujen lausuntojen perusteella uudelleen sijoittamisen tai muiden toimenpiteiden perusteella nähty aiheelliseksi tutkia, eikä melu- ja välkevaikutusten osalta siten asiaa riittävästi ja asianmukaisesti selvitetty.

 

 Alueidenkäyttölain 20 §:n mukaan kunnan on huolehdittava alueiden käytön suunnittelusta ja maapolitiikan harjoittamisesta alueellaan. Kaavaratkaisu estää Äänekosken kaupungin mahdollisuutta huolehtia maapolitiikan harjoittamisesta alueellaan ja katsoo, että päätös haittaa kaavoitusta ja alueiden käytön muuta järjestämistä. Täyttääkö kaavaratkaisu kaikkien maanomistajien osalta alueidenkäyttölain 39 §:ssä säädetyn kohtuullisuuden ja maanomistajien yhdenvertaisen kohtelun vaatimukset. Äänekosken kaupungin näkemyksen mukaan Kannonkosken kunnan ja Äänekosken kaupungin osalta maanomistajien yhdenvertaisen kohtelun vaatimukset eivät täyty. Äänekosken kaupungilla on kaupunginvaltuuston hyväksymä Uusiutuvan energian strategia, jossa määritellään tuulivoiman osalta voimaloiden etäisyydestä asuinrakentamiselle, jonka tulee olla 2,5 km niin pysyvän asumisen kuin loma-asumisen kohteisiin. Kannonkosken Vuorijärvien tuulivoimapuiston osayleiskaavassa lähimmät voimalat on sijoitettu niin lähelle kuntarajaa, että kaupungin Uusiutuvan energian strategian mukaisten etäisyyksien täyttyminen tulee reilun kahden kilometrin etäisyydelle kuntarajasta, jonne ei voida myöntää rakentamislupia haja-asumiselle. Näin kunta ei voi käyttää toisen kunnan aiheuttamin rajoituksin alueidenkäyttölain 20 §:n mukaista oikeuttaan tai kohdella alueellaan maanomistajia tasapuolisesti.

 

 Alueidenkäyttölain 77 b §:n mukaan laadittaessa tuulivoimarakentamista ohjaavaa yleiskaavaa, on sen lisäksi, mitä yleiskaavasta muutoin säädetään, huolehdittava siitä, että yleiskaava ohjaa riittävästi rakentamista ja muuta alueiden käyttöä kyseisellä alueella. Äänekosken kaupungin alueella ei tällä hetkellä ole maankäyttöä ohjaavaa yleiskaavaa, joka ohjaisi Kannonkosken Vuorijärvien tuulivoimaa käsittelevän yleiskaavan aiheuttamaa meluhaittaa. Vastaavasti asia on ratkaistu Kannonkosken kunnan puolella Vuorijärvien tuulivoimapuiston yleiskaavassa. Maankäyttö molempien kuntien alueella olisi ollut ratkaistavissa alueidenkäyttölain 46 §:n mukaisella kuntien yhteisellä yleiskaavalla, mutta näin ei ole toimittu. Äänekosken kaupungille ei kuntien yhteisen yleiskaavan laatimismahdollisuutta ole esitetty.

 

 Kannonkosken kunnanvaltuuston päätös tulee edellä esitetyn mukaisin perustein lainvastaisena kumota ja palauttaa valmisteluun niiltä osin, kuin melu- ja välkehaitta kohdistuu Äänekosken kaupungin puolelle.

 

Valmistelijat Kaavoituspäällikkö Nina Marjoniemi, puh. 040 717 7479

 

Esittelijä Kaupunginjohtaja Matti Tuononen

 

Päätösehdotus Kaupunginhallitus päättää, että Äänekosken kaupunki jättää kunnallisvalituksen Kannonkosken Vuorijärvien tuulivoimapuiston osayleiskaavan hyväksymispäätöksestä.

 

Päätös Hyväksyttiin.

 

  - - - - -