Dynasty tietopalvelu
Äänekosken kaupunki RSS Haku

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://web28.aanekoski.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://web28.aanekoski.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30?page=rss/meetings&show=30

Opetus- ja kasvatuslautakunta
Esityslista 28.08.2025/Asianro 4


Kokousasian teksti

 

Opetus- ja kasvatustoimialan talouden toteutuminen 01-06/2025

 

OPEKAS 28.08.2025    

346/02.02.00/2024  

 Koko toimiala 1–6/2025

 


 

 

 Talouden toteuma tarkastelujaksolla tammi-kesäkuu on: kulut

 16.245.571 euroa ja tuotot +1.995.448 euroa. Koko vuoden talousarvio on -30.316.108 euroa kuluja ja +2.080.300 euroa tuloja. Laskennallisesti, tasaisen kulutuksen periaatteella, kesäkuun lopussa kirjautuneiden menojen kertymä saisi olla 50 % talousarviosta eli

 -15.158.054 euroa. Kustannusten ylitys on -1.087.517 euroa. Vastaavasti tulojen kertymä tulisi olla +1.040.150 euroa. Tulot ovat siis ylittyneet huomattavasti, +955.298 euroa. Tammi-kesäkuun nettotulos on näin ollen -14.250.123 euroa, joka on -132.219 euroa alijäämäinen.

 

 Tulojen kehitys ei ole vuoden aikana tasaista, joten loppuvuoden tuloja ei voi arvioida tasaisen taulukon kehityksellä. Tulojen ylitys on kuitenkin todellinen ja toteutunut, eli se vaikuttaa suoraan vuositulokseen. Alkuvuoden tulopiikit johtuvat tuloutuneista hankerahoituksista sekä kotoutumiseen liittyvistä korvauksista. Myös menoissa on kuukausittaisia vaihteluita, joten tarkkaa koko vuoden ennustetta ei näiden perusteella voida laatia. Kesäkuussa maksetut lomarahat vaikuttavat henkilöstömenojen nousuun ajanjaksolla.

 

 

 

 

 


 Lasten, perheiden ja nuorten palvelut 1–6/2025

 


 

 Laskennallisesti, tasaisen kulutuksen periaatteella, kesäkuun

  lopussa kirjautuneiden menojen kertymä saisi olla 50 % eli

  -5.487.675 euroa. Kustannusten ylitys on -376.087 euroa. Vastaavasti tulojen kertymä tulisi olla +590.350 euroa. Tulot ovat siis ylittyneet huomattavasti, +524.949 euroa. Tammi-kesäkuun nettotulos on näin ollen -4.748.463 euroa, joka on ylijäämäinen +148.862 euroa.

 

 Tulojen kehitys ei ole vuoden aikana tasaista, joten loppuvuoden

 tuloja ei voi arvioida tasaisen taulukon kehityksellä. Tulojen ylitys on               kuitenkin todellinen ja toteutunut, eli se vaikuttaa suoraan

vuositulokseen. Talousarviota suuremmat tulot johtuvat lähinnä kotoutumiseen liittyvistä laskennallisista- ja muista korvauksista tai avustuksista.

 

 

 Opetuspalvelut 1–6/2025

 

 

 

 Laskennallisesti, tasaisen kulutuksen periaatteella, kesäkuun

  lopussa kirjautuneiden menojen kertymä saisi olla 50 % eli

  -9.670.379 euroa. Kustannusten ylitys on -711.430 euroa. Vastaavasti tulojen kertymä tulisi olla +449.800 euroa. Tulot ovat siis ylittyneet huomattavasti, +430.349 eurolla. Tammi-kesäkuun nettotulos on näin ollen -9.501.660 euroa, joka on -281.081 euroa alijäämäinen.

 

 Tulojen kehitys ei ole vuoden aikana tasaista, joten loppuvuoden

 tuloja ei voi arvioida tasaisen taulukon kehityksellä. Tulojen ylitys on               kuitenkin todellinen ja toteutunut, eli se vaikuttaa suoraan

vuositulokseen. Talousarviota suuremmat tulot johtuvat hankerahoitusten tuloutumisista.

 

 

 Strategisten tavoitteiden toteutuminen 1-6/2025

 

 Opetus- ja kasvatuspalveluissa on edistetty kaupunkistrategian osa-              alueita seuraavasti: 

 

 Hyvä elämä

  • Opetussuunnitelmat päivitetty 1.8.2025 alkaen oppimisen tuen uudistuksen vuoksi esi- ja perusopetuksen, aikuisten perusopetuksen sekä lukiokoulutuksen osalta (OPEKAS 19.6.2025 § 35).
  • Opetus- ja kulttuuriministeriö on myöntänyt valtionavustuksen esi- ja perusopetuksen tiedonhallinnan kehittämiseen vuosille 2025-2026. Avustuksen avulla turvataan ammattilaisten kirjaamis- ja päätösprosessien sujuvuus sekä nivelvaiheiden tiedonkulku oppimisen tuen uudistuksessa. Henkilöstö saa näin myös tarvitsemaansa koulutusta uuteen tilanteeseen.
  • Lähinnä tuen uudistukseen liittyvä lisätalousarvio vahvistettiin (KV 9.6.2025 § 66 )
  • Perusopetuksen tuntijako on uudistettu 1.8.2025 alkaen (OPEKAS 23.1.2025 § 3) ja sitä vastaavat opetussuunnitelmat hyväksytty (OPEKAS 22.5.2025 § 28).
  • Aluehallintovirasto on myöntänyt avustukset koulunuorisotyölle, etsivään nuorisotyöhön, etsivän nuorisotyön koordinaatiolle sekä Harrastamisen Suomen mallille vuosille 2025-2026.
  • Nuorten starttipaja avautui maaliskuussa.
  • Kesän aikana muutettu C-rakennukseen (nuorisotoimi, yläkoulu), Spotin tiloista luovuttu. 
  • Hyvinvointiopetussuunnitelman kehittäminen varhaiskasvatukseen ja esiopetukseen on edistynyt. Tällä pyritään luomaan jatkumo perusopetuksen Hyvää kasvua -opetussuunnitelmalle niin, että samat teemat kulkevat kasvatuksessa ja koulutuksessa läpi koko opinpolun.
  • Vanhempana vahvemmaksi -ryhmätoimintaa on ollut tarjolla perhekeskuksen kautta tarjolla. Tämä ei kuitenkaan ole toteutunut osallistujien puutteesta johtuen.
  • Vauvan kaa -messut järjestetty yhteistyössä hyvinvointialueen kanssa. 
  • Yhteistyörakenteita hyvinvointialueen toimijoiden kanssa on vahvistettu etenkin varhaiskasvatuksen puolella (esim. lastenneuvola ja terapiapalvelut, Kuntoutuksen polku -palaverit, esiopetuksen opiskeluhuollon palaverit)
  • Olemme olleet käynnistämässä Keski-Suomen yhteisövaikuttavuustyötä hyvinvointialueen kumppanina.
  • Hyvinvointialueen aiesopimukset "kohtaamisten Keski-Suomi, iäkkäiden yhteisöllisyyden vahvistaminen" ja "Ankkuri-toiminnan ja väkivaltatyön kehittäminen Keski-Suomessa" tehty. Kaupunki on näissä mahdollisena yhteistyökumppanina, ei suoria henkilöstövaikutuksia tai omavastuuosuuksia.
  • Koko toimialan yhteisiä johtofoorumeita on järjestetty. 
  • Varhaiskasvatuksen yksiköiden johtoryhmille on järjestetty lisäksi säännöllisesti kehittämisfoorumipäiviä.
  • Toimialan henkilöstökoulutuksissa vahvistettu ajankohtaisia teemoja kuten vuorovaikutus, turvallisuus sekä oppimisen tuen uudistus. Näillä on pyritty vahvistamaan henkilökunnan ammattiosaamista. 
  • Varhaiskasvatuksessa on järjestetty edelleen mentorointitapaamisia eri henkilöstöryhmille, mm. uudet opettajat, ei-kelpoiset varhaiskasvatuksen opettajat ja alle 3-vuotiaiden opettajat. Näistä on koettu saatavan tukea omaan kasvatustyöhön. 
  • Selvitetty kotoutumisasiakkaiden sekä aikuisten perusopetukseen tai TUVA-koulutukseen osallistuvien koulutuspolkuja välttääksemme päällekkäistä palveluntarjontaa. 
  • Varhaiskasvatuksen pedagogisen asiantuntijan toimi on vakinaistettu 1.4.2025 alkaen.
  • Opetuksen ja kasvatuksen palvelukoordinaattorin toimi on muutettu viraksi ja rekrytointi tehty. Rekrytoinnin ajan oli henkilöstövajausta. 
  • Talouspalveluihin saatiin rekrytoitua uusi kuljetussuunnittelija, joka vastaa myös koulukuljetuksista. Kevättalvella olimme hetkellisessä palveluvajeessa rekrytoinnin ajan. 
  • Varhaiskasvatuksen toimistosihteeri eläköityi ja vakanssi siirrettiin hallintopalveluihin. Uusi sihteeri rekrytoitiin ja palvelee nyt koko opetus- ja kasvatustoimen hallintoa. 

 

 Kestävä ympäristö

  • ympäristökasvatus toteutunut läpileikkaavana kaikissa varhaiskasvatuksen toimipaikoissa – luontoteemana kevät ja kasvu
  • kierrätyksen ja lajittelun teemoista oppimistilanteita järjestetty, ohjausta päivittäin

 

 Vaikuttavat elinkeinot

  • asiakaspalautteiden pohjalta kehitetään toimintaa ja varhaiskasvatuksen järjestämiseen liittyviä prosesseja (päivystysjärjestelyt, esiopetuksen kuljetukset)
  • Äänemessut toteutettu yhteistyössä eri toimialojen kesken. Vetovastuussa oli lukion tiimi. 
  • Yrityskasvatuksen opetussuunnitelman käyttöä on tehostettu esiopetuksessa. 

 

 

 

 

 

 

 Johtopäätökset

 

 Opetuspalveluiden nettotulos on ajalla 1–6/2025 -9.501.660 euroa              verrattuna talousarvioon. Lasten, perheiden ja nuorten palveluiden               nettotulos on puolestaan -4.748.463 euroa verrattuna talousarvioon,               joten koko toimialan nettotulos on -14.250.123 euroa.

 

Koko vuoden tulevan toteuman ennustaminen on haastavaa, sillä erilaisia avustus- ja hankerahoituksia haetaan toimialan eri tulosalueilla läpi vuoden, eikä näitä ole täysin pystytty talousarviovaiheessa ottamaan huomioon. Lisäksi toimialan menoista suurin osa on henkilöstömenoja, joissa on kuukausivaihtelua johtuen muun muassa toiminnan järjestämisestä luku- ja toimintakausittain. Osavuosikatsauksessa 1-6/2025 tulee huomioida kesäkuussa maksettujen lomakorvausten vaikutus henkilöstömenoihin.

 

 Kotoutumisen laskennalliset korvaukset vaikuttavat koko vuoden talouteen merkittävästi. Kotoutumisen tuotot tulevat olemaan arviolta 1.0 miljoonaa euroa. Lisääntyneillä tuloilla vastataan palvelutarpeeseen, jolloin myös menot nousevat. Todennäköistä on, että lasten, nuorten ja perheiden palvelujen vastuualueelta tulee siirtää noin 250.000 euroa opetuspalveluiden vastuualueelle. Tällä toimenpiteellä vältetään lisätalousarvion esittäminen valtuustolle.

 

 Koko toimialan ennuste ajalle 1-12/2025 on (suluissa TA2025 + lisätalousarvio 2025): menot -30.724.667 (30.316.108) euroa, tulot +2.489.859 euroa, täten nettotulos on -28.234.808 (-28.235.808) euroa.

 

 

Valmistelija Opetus- ja kasvatusjohtaja Niina Rautanen 040 514 8102

 

Esittelijä Opetus- ja kasvatusjohtaja Niina Rautanen 040 514 8102

 

Päätösehdotus Opetus- ja kasvatuslautakunta merkitsee tiedoksi talouden toteuman ajalta 1.1.–30.6.2025.

 

 

 

Päätös