Dynasty tietopalvelu
Äänekosken kaupunki RSS Haku

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://web28.aanekoski.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://web28.aanekoski.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30?page=rss/meetings&show=30

Kaupunginhallitus
Pöytäkirja 03.11.2025/Pykälä 303



Kokousasian teksti

 

Sydän-Suomen jätelautakunnan toiminta-alueen jätetaksat v. 2026 / Lausunnon antaminen

 

KH 03.11.2025 § 303  

192/00.04.01/2024  

 Yleistä

 Sydän-Suomen jätelautakunta on varannut yhteistoiminta-alueen kunnille mahdollisuuden antaa lausuntoja lautakunnan toiminta-alueen jätetaksoista vuodelle 2026. Lausuntoja pyydetään 17.11.2025 mennessä.

 

 Jätetaksa perustuu jätelain 78 §:ssä kunnille asetettuun velvoitteeseen periä järjestämästään jätehuollosta jätemaksua, jolla katetaan tehtävän hoitamisesta aiheutuneet kustannukset. Jätemaksun on vastattava kunnan tarjoamaa palvelutasoa ja mahdollisuuksien mukaan kannustettava jätteen määrän ja haitallisuuden vähentämiseen sekä jätelain mukaiseen etusijajärjestyksen toteutumiseen.

 

 Jätetaksaa sovelletaan kunnan jätehuollon järjestämisvastuulle kuuluviin jätteisiin. Jätemaksu koostuu perusmaksusta sekä jäteastian tyhjennysmaksusta tai aluekeräyspistemaksusta. Jäteastioiden tyhjennysmaksut muodostuvat kuljetus- ja käsittelyosasta, jotka on eroteltu taksaan. Kuljetusosalla katetaan jätteiden kuljetuksesta ja kuljetusten järjestämisestä aiheutuvia kustannuksia. Käsittelyosalla katetaan kunkin jätelajin käsittelykustannukset. Tarvittaessa määräytyy lisäpalvelumaksu, esimerkiksi pihanoutomaksu.

 

 Esitys jätetaksasta vuodelle 2026

 Sydän-Suomen jätelautakunnan kokouksen 7.10.2024 § 54 käsiteltiin kunnan ensisijaisen vastuun sekä kunnan toissijaisen vastuun piiriin kuuluvan vuoden 2026 taksan (TSV) luonnokset. Nämä taksaluonnokset koskevat Hankasalmea, Kannonkoskea, Karstulaa, Kinnulaa, Kivijärveä, Multiaa, Petäjävettä, Pihtipudasta, Saarijärveä, Uuraista, Viitasaarta ja Äänekoskea.

 

 Muutokset jätetaksassa vuoteen 2025 verrattuna:

  1. Perusmaksuihin esitettävät korotukset ovat toinen osa kaksivuotissuunnitelmaa saada perusmaksutaso vastaamaan todellisia kustannuksia.
  2. Kaikkiin tyhjennysmaksuihin myös TSV taksaan esitettävät korotukset johtuvat pakkaavan jäteauton kuljetushintaindeksin 1,1 %:n korotuksesta.
  3. Aluekeräyspisteiden käyttöoikeusmaksuihin 4,5 %:n korotusta.
  4. Lajitteluasemien kuormakohtaisiin hintoihin esitetään korotuksia. Ja niihin on lisätty vieraslajit.
  5. Taksaan on lisätty pakkausjätekorvauksia koskeva tekstiosuus. Tekstiosuuteen tehdyt korjaukset ja muutokset näkyvät asiakirjassa.

 

 Perustelut korotuksille

 Jätelain 78 §:n mukaisesti kunnan lakisääteisestä jätehuollon järjestämisestä on perittävä kustannukset täysimääräisesti kattavaa jätemaksua. Nykyisellä seurantajaksolla tulot eivät ole kattaneet kuluja. Jäteyhtiön hallituksen esityksen mukaisesti jätetaksan tulee olla sekä kustannusvastaava että etusijajärjestykseen ohjaava. Jätetaksa ei ole ollut perusmaksun osalta jätelain 78 §:n mukainen ja jäteyhtiö edellyttää edelleen, että jätelautakunnan tulee korjata asia.

 

Valmistelija Ympäristöpäällikkö Hanna Ahonen, puh. 0400 893 683

 

Esittelijä Kaupunginjohtaja Matti Tuononen

 

Päätösehdotus Kaupunginhallitus päättää, että Äänekosken kaupunki antaa asiassa seuraavan lausunnon:

 

 Jätelain mukaisesti jätetaksan tulee olla sekä kustannusvastaava että etusijajärjestykseen ohjaava. Jotta nämä molemmat edellytykset toteutuisivat, jätemaksujen tulee kattaa kokonaisuutena jätehuollon kulut, mutta taksan tulee myös samalla ohjata etusijajärjestyksen toteutumiseen. Toimiva kustannustehokas jätehuolto on tärkeä osa yhteiskuntaa.

 

 Kansallinen kiertotalouslaki on valmisteilla ja se tuo tullessaan tiukentuvia velvoitteita erilliskeräykselle ja jätevirtojen seurattavuudelle. Lain tavoitteena on siirtää painopistettä perinteisestä jätehuollosta kohti kiertotaloutta: materiaalien uudelleenkäyttöä, elinkaariajattelua ja kokonaisvaltaista resurssitehokkuutta. Jo nyt Suomi on sitoutunut kierrättämään yhdyskuntajätteistä vähintään 55 % vuonna 2025, 60 % vuonna 2030 ja 65 % vuonna 2035. Näihin tavoitteisiin pääsemiseksi on kierrätystä tehostettava merkittävästi. Etusijajärjestykseen ohjaava kustannustehokas taksa on siihen yksi keino. Äänekosken kaupungin osalta kierrätysaste on ollut 46 % vuonna 2024, joten kansallisesta tavoitteesta ollaan merkittävästi jäljessä. Koska nykyiselläkään palvelutasolla kierrätystavoitteisiin ei ylletä, ei palvelutasoa ole varaa laskea. Asukkaiden on edelleen mahdollista vaikuttaa jätehuollon kustannuksiinsa huolellisella kierrätyksellä, koska kierrätettävän jakeen jätehuoltokustannukset ovat alhaisempia kuin polttoon menevän sekajätteen. Etusijajärjestykseen ohjaava taksa kannustaakin ihmiset lajittelemaan jätteet tehokkaammin, jolloin materiaalit saadaan hyödynnettyä ja samalla säästetään luonnonvaroja.

 

 Ã„änekosken kaupunki on myös kaupunkistrategiassa sitoutunut mahdollistamaan tehokkaan kierrättämisen ja edistämme materiaalien uudelleenkäyttöä. Jätehuollon järjestämiseen on varattava riittävästi resurssia ja kulut on katettava jätemaksuilla täysimääräisesti ohjaten samalla etusijajärjestyksen toteutumista. Tästä syystä kaupunki katsoo, että esitetyt maksujen korotukset ovat perusteltuja.

 

Päätös Hyväksyttiin.

 

  - - - - -