Dynasty tietopalvelu Haku RSS Äänekosken kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://web28.aanekoski.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://web28.aanekoski.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Perusturvalautakunta
Pöytäkirja 26.08.2020/Pykälä 52

Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa


 

Äänekosken Katulähetys ry:n avustushakemus

         

PETUR 26.08.2020 § 52  

707/02.04.01.01.05/2020

 

KH 20.04.2020 § 108  Yleistä

 

 Äänekosken Katulähetys ry on 25.3.2020 toimittanut kaupungille 25.3.2020 päivätyn avustushakemuksen, jolla se hakee kaupungilta avus­tus­ta työllistämistoimintaansa tai yleensä toimintansa kulujen kat­ta­mi­seen. Haetun avustuksen määrä on 50 000 euroa ja ha­ke­muk­sen mukaan se on tarkoitettu vuodelle 2020.

 

 Hakemus on liitteenä.

 

 Äänekosken kaupungin hallintosäännön 26 §:n mukaan va­paa-ai­ka­lau­ta­kun­ta päättää keskitetysti kaikkien toimialojen va­paa­eh­tois­jär­jes­­jen avustuksista. Suoraan hallintosäännön perusteella puheena ole­va Äänekosken Katulähetys ry:n avustushakemus tulisi siirtää va­paa-ai­ka­lau­ta­kun­nan käsiteltäväksi. Hakemuksessa kuitenkin vii­ta­taan työllistämis- ja valmennustoimintaan, jotka eivät ole va­paa-ai­ka­lau­ta­kun­nan alaista toimintaa, vaan kuuluvat kaupunginhallituksen alai­sel­le elinvoimayksikölle ja perusturvatoimelle.

 

 Avustushakemuksen tarkastelussa voidaan erotella kaksi osa-aluet­ta. Toisaalta kyse on yhdistyksen mahdollisesta rahallisesta avus­ta­mi­ses­ta ja toisaalta palveluista, joita yhdistys voisi tai haluaisi myydä kau­pun­gil­le.

 

 Mahdollinen avustaminen

 

 Kaupungilla on yleinen mahdollisuus tukea sellaista aatteellista yh­dis­tys­toi­min­taa, joka kohdistuu kuntalaisiin tai ainakin hyödyttää kun­ta­lai­sia. Tuki voidaan toteuttaa myöntämällä harkinnanvaraisia ra­hal­li­sia avustuksia yhdistyksille ottaen kuitenkin huomioon yh­den­ver­tai­suus­pe­ri­aat­tees­ta johtuvat vaatimukset kohdella tasapuolisesti eri yhdistyksiä ja niiden edustamia aatteellisia suuntauksia. Yh­den­ver­tai­suus­pe­ri­aa­te edellyttää muun muassa päätöksenteon joh­don­mu­kai­suut­ta: avustamiselle tulisi etukäteen määritellä yleiset pe­rus­teet, joita kussakin yksittäisessä tapauksessa sovelletaan. Yh­den­ver­tai­suus­pe­ri­aat­teen vastakohtana on avustamiskäytännön rää­­löin­ti avustuksen saajan mukaan.

 

 Jos kaupunki haluaa tarjota avustuksia esimerkiksi pit­­ai­kais­työt­­mien työllistämistoimintaa harjoittaville tai välityömarkkinoiden työ­paik­ko­ja tarjoaville aatteellisille yhdistyksille, sen tulisi määritellä tä­hän liittyvien avustusten ehdot ja jakoperusteet ja julistaa avustukset jul­ki­ses­ti haettavaksi. Ei ole mahdollista antaa avustusta vain yh­del­le yhdistykselle ilman, että myös muilla olisi vastaavaan mah­dol­li­suut­ta. Kaupungin määrittelemänä hakuaikana saatujen ha­ke­mus­ten perusteella kaupunki voi jakaa avustuksiin varatun määrärahan tai osan siitä avustamisen vähimmäisehdot täyttäville yhdistyksille il­moi­tet­tu­jen jakoperusteiden mukaisesti.

 

 Todettakoon, että kaupungin vuoden 2020 talousarvioon ei ole va­rat­tu lainkaan määrärahaa puheena olevia avustuksia varten. On sel­vää, että talousarvion millään menokohdalla ei ole kymmenien tu­han­sien eurojen ylimääräisiä varoja, joita voitaisiin uu­del­leen­koh­den­taa tähän tarkoitukseen. Ennen avustusten julistamista haet­ta­vak­si olisikin valtuuston ensiksi muutettava talousarviota niin, että sin­ne lisättäisiin sopivaksi katsottu määräraha avustamista varten ja sa­mal­la osoitettaisiin, millä tulolla se katetaan.

 

 Kaikessa avustustoiminnassa on syytä kiinnittää riittävää huomiota jär­jes­te­lyn oikeudelliseen luonteeseen. Avustuksen antamisen ja pal­ve­lun hankkimisen välisenä erona on, että hankinnassa ostajan mak­sa­ma hinta on korvaus saadusta palvelusta, mutta annettava avus­tus on määritelmällisesti aina vastikkeetonta. Jos yhdistys tuot­taa saamansa rahan vastikkeena kaupungille palveluita, kyse ei ole avus­tuk­ses­ta, vaan palvelun ostosta, joka on järjestettävä han­kin­ta­lain­sää­dän­nön mukaisesti. Julkiseen hankintaan kuuluvassa kil­pai­lu­ti­lan­tees­sa esiintyy aina myös riski jäädä vaille sopimusta tai ti­laus­ta.

 

 Mahdolliset palveluhankinnat

 

 Äänekosken Katulähetys ry:n avustushakemuksessa mainitaan eri­lai­sia työllisyyden hoitoon liittyviä palveluita, joita yhdistys voisi tai ha­luai­si myydä kaupungille. Tähän on todettava, että jos kaupungilla on tarvetta hankkia palveluita oman organisaationsa ulkopuolelta, tu­lee kaupungin järjestää nämä hankinnat julkisia hankintoja kos­ke­van lainsäädännön mukaisesti. Pääsääntöisesti tämä tarkoittaa avoin­ta, julkista tarjouskilpailua, johon kaikki kiinnostuneet voivat osal­lis­tua.

 

 Kaupunki ei voi keskittää työllisyyden hoitoon liittyvien palveluiden han­kin­to­ja vain yhdelle palveluntarjoajalle, koska tämä olisi ris­ti­rii­das­sa palveluntarjoajien tasapuolisen kohtelun periaatteen ja han­kin­ta­lain­sää­dän­nön tarkoituksena olevan kilpailun edistämisen kans­sa. Palveluhankintojen kohdistamisen tai hinnoittelun perusteena ei myös­kään saa pitää avustustarkoitusta, vaan hinnoittelun tulee olla kil­pai­lul­li­nen ja siinä tulee pyrkiä kaupungin kannalta taloudellisesti edul­li­sim­paan lopputulokseen. On palveluntarjoajan itsensä asiana hin­noi­tel­la tarjoamansa tuotteet ja siinä yhteydessä ratkaista, mil­lai­sia euromääräisiä tai suhteellisia katteita se tavoittelee ja tarvitsee.

 

 Jos kaupungille muodostuu tilanne, jossa se katsoo tarpeelliseksi hank­kia työllisyyden hoitoon liittyviä palveluita oman organisaationsa ul­ko­puo­lel­ta, hankinnan perustana on kaupungin käsitys paik­ka­kun­nan väestön ja määritellyn kohderyhmän palvelutarpeesta. Kau­pun­gil­la ei ole syytä kuluttaa verovaroja hankkiakseen sellaisia pal­ve­lui­ta, joille ei ole kysyntää tai ammatillisesti havaittua tarvetta. Pal­ve­lu­tar­peen tarkastelu kuuluu sosiaalihuoltoa ja työllisyyden hoitoa kos­ke­vas­sa lainsäädännössä kunnille säädettyjen tehtävien to­teut­ta­mi­seen. Tarkastelun keskiössä on kaupungin asiakkaana olevan yk­si­lön etu, ei yksittäisen palveluntuottajan toiminnan jatkuvuuden tur­vaa­mi­nen.

 

 

 Kaupungin taloudellinen tilanne

 

 Ajankohtaisen COVID-19-tartuntatautiepidemian eli niin sanotun ko­ro­na­vi­rus­epi­de­mian johdosta Äänekosken kaupungin taloudellinen ti­lan­ne vaikeutuu kuluvana vuonna erittäin vakavasti. Kaupungin ve­ro­tu­lot supistuvat voimakkaasti ja myös toimintatuotot (esim. päi­­hoi­to­mak­sut) jäävät normaalia vähäisemmiksi. Samaan aikaan var­sin­kin terveydenhuoltopalveluista aiheutuvat menot kasvavat. Onkin to­den­­köis­tä, että kaupungin vuoden 2020 tilikauden tuloksesta muo­dos­tuu merkittävästi alijäämäinen.

 

 Ajankohtaisessa tilanteessa kaupunki joutuu supistamaan monia tar­joa­mi­aan palveluita, peruuttamaan suunniteltuja investointeja ja val­mis­tau­tu­maan muihinkin säästötoimiin. Kaupunginhallituksen 14.4.2020 (95 §) tekemän päätöksen mukaan kaupunki aloittaa myös koko henkilöstöä koskevat yhteistoimintaneuvottelut. Näissä olo­suh­teis­sa on pidettävä selvänä, että kaupungilla ei ole varaa jär­jes­tel­lä Äänekosken Katulähetys ry:n hyväksi mittavia avustuksia tai jul­ki­sia hankintoja. Yhdistyksen tulee itse huolehtia omasta toi­min­nas­taan ja saattaa se taloudellisesti kestävälle pohjalle.

 

 (Valmistelija hallintojohtaja Aleksi Heikkilä, puh. 040 823 7921)

 

Kaupunginjohtajan ehdotus:

 

 Kaupunginhallitus päättää, että Äänekosken Katulähetys ry:lle ei myön­ne­tä avustusta eikä yhdistyksen 25.3.2020 toimittama avus­tus­ha­ke­mus muutoinkaan anna aihetta enempiin toimenpiteisiin.

 

Kaupunginjohtajan kokouksessa tehty ehdotus:

 

 Kaupunginhallitus päättää, että se siirtää asian perusturvalauta-

 kunnan käsiteltäväksi ja ratkaistavaksi.

 

Päätös: Hyväksyttiin kaupunginjohtajan kokouksessa tehty ehdotus.

 

   - - - - -

 

PETUR 26.05.2020 § 42

 

 Perusturvalautakunta on saanut 23.4.2020 kaupunginhallituksen pää­tök­sel­lä 20.4.2020 § 108 käsiteltäväksi ja ratkaistavaksi Ää­ne­kos­ken Katulähetys ry:n 25.3.2020 kaupungille toimittaman 50 000 €:n avustushakemuksen, jolla se hakee kaupungilta avustusta työl­lis­­mis­toi­min­taan­sa tai yleensä toimintansa kulujen kattamiseen vuo­del­le 2020.

 

 Hakemus on liitteenä.

 

 (valmistelija perusturvajohtaja Saara Kuusela puh. 040 579 4573)

 

 

 

Perusturvajohtajan ehdotus:

 

 Perusturvalautakunta päättää, että Äänekosken Katulähetys ry:lle ei myön­ne­tä avustusta eikä yhdistyksen 25.3.2020 toimittama avus­tus­ha­ke­mus muutenkaan anna aihetta jatkotoimenpiteisiin.

 

 Perusturvalautakunta viittaa kaupunginhallituksessa 20.4.2020 § 108 käsitellyn asian selostusosaan ja toteaa siinä olevien seikkojen täyt­­vän kielteisen päätöksen perustelut edelleen tässä.

 

 Lisäksi todetaan, ettei perusturvalautakunta ole erikseen varannut ta­lous­ar­vi­oon jaettavaa avustusmäärärahaa kuluvalle vuodelle. Edel­leen esiintuodaan alkuvuodesta alkanut ja edelleen vallitseva ko­ro­na­krii­si ja sen aiheuttama huomattava kustannusten nousu so­si­aa­li- ja terveydenhuollossa kuluvana vuonna.

 

Päätös: Keskustelun kuluessa Marke Tuominen esitti, että asia palautetaan uudelleen valmisteluun seuraavan perusturvalautakunnan kokoukseen. Lisäselvityksenä pyydetään kenelle ja millä yleisillä perusteilla perusturvan toimiala on vuonna 2020 avustuksia myöntänyt sekä myönnettyjen avustusten vaikuttavuusarviointi kaupungille.

 

 Riikka Happo, Piia Flink-Liimatainen ja Pentti Salminen kannattivat Marke Tuomisen esitystä.

 

 Koska oli tehty perusturvajohtajan esityksestä poikkeava, kannatettu esitys, puheenjohtaja totesi, että asiasta on suoritettava äänestys.

 

 Puheenjohtaja teki seuraavan äänestysesityksen:

 

 Ne, jotka kannattavat perusturvajohtajan esitystä, äänestävät JAA ja ne, jotka kannattavat Marke Tuomisen esitystä, äänestävät EI. Äänestys suoritetaan nimenhuutoäänestyksellä.

 

 Suoritetussa äänestyksessä ei annettu yhtään JAA-ääntä ja kahdeksan EI-ääntä (Holopainen, Tuominen, Flink-Liimatainen, Hakonen, Happo, Hänninen, Paananen, Salminen). Tyhjiä ääniä ei annettu ja yksi lautakunnan jäsen oli poissa kokouksesta.

 

 Puheenjohtaja totesi, että Marke Tuomisen ehdotus tuli perusturvalautakunnan päätökseksi.

 

 Hyväksyttiin.

 

  - - - - -

 

PETUR 26.8.2020

 Perusturvalautakunta palautti kokouksessa 26.5.2020 § 42 Äänekosken Katulähetys ry:n avustushakemuksen uudelleen valmisteluun seuraavaan kokoukseen. Lisäselvityksenä pyydettiin kenelle ja millä yleisillä perusteilla perusturvan toimiala on vuonna 2020 avustuksia myöntänyt sekä myönnettyjen avustusten vaikuttavuusarviointi kaupungille. Liitteissä ovat pyydetyt lisäselvitykset perusturvalautakunnan myöntämistä avustuksista kuluvalle vuodelle Siniaalto ry:lle ja Äänekosken Ilona ry:lle.

 

 

Valmistelija perusturvajohtaja Saara Kuusela puh. 040 579 4573

 

Päätösehdotus Edelleen perusturvalautakunta päättää, ettei Äänekosken katulähetys ry:lle myönnetä avustusta aikaisemmin esitettyihin perusteluihin vedoten. Perusturvalautakunta merkitsee toimitetut lisäselvitykset tietoonsaatetuksi.

 

Päätös Merkittiin pöytäkirjaan, että arjen tuen palvelujohtaja Saara Paananen oli kokouksessa läsnä asiantuntijana tämän asian käsittelyn aikana.                                                                                                                            Keskustelun kuluessa perusturvalautakunta päätti yksimielisesti siirtää asian uudelleen valmisteluun.                                                                                      KaupunginTyöelämävalmennusyksiköltä pyydetään lisäselvityksenä Työpajan kustannukset suhteessa työllistettyjen määrään ja työllistävien yhdistysten vaikutus kaupungin talouteen. Lisäksi kokoukseen, jossa ko. asiaa käsitellään kutsutaan Työttömien Keskusjärjestöstä Irma Hirsijärvi.

 

 Hyväksyttiin.

 

           

 


Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa