Dynasty tietopalvelu Haku RSS Äänekosken kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://web28.aanekoski.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://web28.aanekoski.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Vapaa-aikalautakunta
Pöytäkirja 03.09.2020/Pykälä 19

Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa


 

Koskelan Tanssin taiteen perusopetuksen opetussuunnitelman hyväksyminen

         

VAPAA 03.09.2020 § 19  

832/12.00.04/2020

 Koulutuksen järjestäjän tulee laatia ja hyväksyä taiteen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden määräyksiä noudattaen opetussuunnitelma kullekin taiteenalalle, jolla se antaa opetusta.

 

 Taiteen perusopetuksen (TPO) ohjausjärjestelmän osia ovat laki (633/1998) ja asetus (813/1998) taiteen perusopetuksesta, Opetushallituksen (OPH) määräys taiteen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteista ja koulutuksen järjestäjän hyväksymä opetussuunnitelma.

 

 Taiteen perusopetuksesta annetun lain (633/1998) 5 §:n mukaan Opetushallitus päättää taiteenaloittain taiteen perusopetuksen tavoitteista ja keskeisistä sisällöistä (opetussuunnitelman perusteet = OPS). Opetushallitus päättää myös oppilaan arvioinnista ja todistukseen merkittävistä tiedoista (laki taiteen perusopetuksesta, 8 §). 

 

 Taiteen perusopetus on kokonaisuus, jossa eri toimintojen tavoitteet ja sisällöt liittyvät yhteen ja muodostavat opetuksen ja toimintakulttuurin perustan. Tämän vuoksi TPO:n opetussuunnitelman perusteet sisältävät tavoitteita, keskeisiä sisältöjä ja oppilaan arviointia koskevien määräysten lisäksi niiden ymmärtämistä avaavaa tekstiä.

 

 OPSia laadittaessa otetaan huomioon oppilaiden yksilölliset tarpeet ja valmiudet, taiteenalan traditio ja paikallinen kulttuuriperintö, taiteenalan kansalliset ja kansainväliset muutokset, jatko-opintojen vaatimukset sekä oppilaitoksen ja sen toimintaympäristön omaleimaisuus.

 

 OPS laaditaan yhteistyössä oppilaitoksen opettajien ja mahdollisuuksien mukaan myös oppilaiden, huoltajien ja muiden tahojen kanssa. Yhteistyö eri tahojen kanssa tukee opetussuunnitelmaprosessin onnistumista. OPS uudistuksella pyritään kehittämään erityisesti TPO:n pedagogiikkaa, toimintakulttuuria ja oppilasarviointia.

 

 Opetussuunnitelman tulee sisältää seuraavat asiat sen mukaan, kuin näissä taiteen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa määrätään:

 

- oppilaitoksen toiminta-ajatus

- oppilaitoksen arvot, oppimiskäsitys, oppimisympäristö ja työtavat

- oppilaitoksen toimintakulttuuri

- opetuksen rakenne ja laajuus

- opetuksen yleiset tavoitteet

- perusopintojen opintokokonaisuudet, niiden tavoitteet, sisällöt ja laskennalliset laajuudet

- laajan oppimäärän arvioinnin kohteet ja arvioinnin kriteerit

- oppimisen arviointi

- oppimäärän yksilöllistäminen

- oppilaaksi ottamisen periaatteet

- yhteistyö huoltajien ja muiden tahojen kanssa

- toiminnan jatkuva kehittäminen

 

 Koulutuksen järjestäjä suunnittelee opetuksen tarjonnan ja päättää opetuksen määrästä opetussuunnitelman perusteiden mukaisesti. Opetuksen määrä mitoitetaan niin, että opetuksen tavoitteet voidaan saavuttaa.

 

 Opetussuunnitelma laaditaan niin selkeästi, että myös oppilas ja hänen huoltajansa voivat saada opinnoista riittävästi tietoa. Koulutuksen järjestäjä arvioi antamaansa koulutusta ja osallistuu toimintansa ulkopuoliseen arviointiin [Laki taiteen perusopetuksesta (633/1998) 7 § (muutettu lailla 1301/2013)]. OPSin toteutumista seurataan ja sitä edelleen kehitetään osana tätä tehtävää.

 

 Naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta annetun lain 5 a §:n mukaan (609/1986, muutettu lailla 1329/2014) koulutuksen järjestäjä vastaa siitä, että vuosittain laaditaan oppilaitoskohtaisesti tasa-arvosuunnitelma yhteistyössä henkilöstön ja oppilaiden kanssa. Vuosittaisen tarkastelun sijasta suunnitelma voidaan laatia enintään kolmeksi vuodeksi kerralla. Tasa-arvosuunnitelma voidaan sisällyttää osaksi opetussuunnitelmaa tai muuta oppilaitoksen suunnitelmaa.

 

 Yhdenvertaisuuslain (1325/2014) 6 §:n 2 momentin mukaan koulutuksen järjestäjän on huolehdittava siitä, että oppilaitoksella on suunnitelma tarvittavista toimenpiteistä yhdenvertaisuuden edistämiseksi. Yhdenvertaisuussuunnitelma voi sisältyä opetussuunnitelmaan.

 

 Annetun taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän opetussuunnitelman perusteiden 2017 mukaan laadittu opetussuunnitelma on otettu käyttöön 1.8.2018 lukien.

 

Valmistelija vs. vapaa-aikajohtaja Jukka-Pekka Pohjolainen puh. 020 632 3259

 

Päätösehdotus Vapaa-aikalautakunta hyväksyy Koskelan Tanssin taiteen perusopetuksen opetussuunnitelman.

 

Päätös Hyväksyttiin.

- - - - -

 


Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa