Dynasty tietopalvelu Haku RSS Äänekosken kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://web28.aanekoski.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://web28.aanekoski.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Tekninen lautakunta
Pöytäkirja 15.04.2021/Pykälä 26

Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa


 

Oikaisuvaatimus teknisen johtajan päätökseen 23.2.2021 § 2

 

TELA 15.04.2021 § 26  

14/02.07.00/2021  

 1. Prosessin edellytykset

 

 Äänekosken kaupungin tekninen toimiala on pyytänyt 8.1.2021 päivätyllä tarjouspyynnöllä nro 328087 (Dnro 12/02.07.00/2021) tarjousta lämmöntuotannon kokonaispalvelusta Hietaman koululle. Kyseessä on ollut julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (L 1387/2016, myöhemmin hankintalaki) 25 §:n mukaisten palveluhankintojen kansallisen kynnysarvon (60 000 €, ALV 0 %) ylittävä hankinta. Hankinta toteutettiin avoimella hankintamenettelyllä. Hankintailmoitus nro 2021-061757 on julkaistu HILMA-palvelussa 8.1.2021.

 

 Tarjoukset tuli jättää sähköisesti Tarjouspalvelu.fi -portaalin kautta 15.2.2021 klo 12:00 mennessä. Tarjousten vertailuperusteena oli halvin hinta. Tarjouskilpailun voittajaksi valittiin Pro Pellet Oy. Pro Pellet Oy:n tarjous täytti kaikki tarjoajille asetetut soveltuvuusehdot sekä tarjoukselle asetetut pakolliset vaatimukset.

 

 EKO Energiapalvelut ETK Oy:n tarjous suljettiin pois tarjouskilpailusta seuraavin perustein:

 

 Tarjouspyynnössä on ollut tarjoajaa koskevana soveltuvuusvaatimuksena, että "Tarjoajalla tulee olla vähintään yksi kriteerit täyttävä referenssi vastaavanlaisten aluelämpökeskusten toteuttamisesta ja lämmön tuottamisesta. Tarjoaja on ollut vastaavanlaisen lämpölaitoksen omistaja tai käyttöoikeuden haltija ja lämmön tuottaja. Referenssin mukaista toimintaa on toteutettu viimeisen kolmen (3) vuoden aikana tarjousten viimeisestä jättöpäivästä laskettuna." Referenssivaatimuksen mukaisen aluelämpökeskuksen olisi pitänyt olla myös toteutettu viimeisen kolmen vuoden aikana, ei pelkästään tuotettu aiemmin toteutetulla laitoksella lämpöä viimeisen kolmen vuoden aikana. Aikajänne on täyttynyt 15.2.2018. Tarjoajan ilmoittamat referenssit eivät täytä vaatimusta.

 

 2. Hankintaoikaisuvaatimuksen käsittelyn perusteet

 

 Äänekosken kaupungin teknisen johtajan sähköisesti allekirjoittama hankintapäätös (23.2.2021, 2 §) muutoksenhakuohjeineen on annettu tiedoksi asianosaisille sähköisen kilpailutusjärjestelmän kautta 24.2.2021 klo 15:21:54. EKO Energiapalvelut Oy on vaatinut hankintaoikaisua hankintapäätökseen.

 

 Hankintalain 132 - 135 §:ssä säädetään hankintaoikaisusta. Hankintalain 132 § mukaan hankintayksikkö voi poistaa virheellisen päätöksensä tai peruuttaa muun hankintamenettelyssä tehdyn ratkaisun, jos päätös tai muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu perustuu lain soveltamisessa tapahtuneeseen virheeseen tai jos asiaan on tullut sellaista uutta tietoa, joka voi vaikuttaa päätökseen, ratkaisuun tai hankintasopimuksen tekemisen edellytyksiin.

 Hankintaoikaisua voi vaatia asianosaisen asemassa oleva taho. Tarjouskilpailussa mukana ollut tarjoaja on asianosainen. Hankintalain 133 § mukaan asianosaisen on esitettävä hankintaoikaisuvaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta hankintamenettelyssä tehdystä ratkaisusta. Hankintalain mukainen muutoksenhakuaika lähtee kulumaan tiedoksiantopäivää seuraavasta päivästä. Tiedoksiantopäivää ei lasketa valitusaikaan. Muutoksenhakuaika on päättynyt 10.3.2021. Hankintaoikaisuvaatimus (liite 1) on saapunut Äänekosken kaupungin kirjaamoon 9.3.2021, joten se on saapunut muutoksenhaulle asetetussa määräajassa ja se tulee tutkia.

 

 3. Hankintaoikaisuvaatimuksen sisältö ja perustelut

 

 Hankintaoikaisuvaatimuksessaan EKO Energiapalvelut ETK Oy vaatii, että Äänekosken kaupunki kumoaa heidän tarjouksensa poissulkemisen tarjouskilpailusta. EKO Energiapalvelut ETK Oy esittää hankintaoikaisuvaatimuksessaan, että heidän referenssinsä täyttävät tarjouspyynnön vaatimukset sillä perusteella, että heillä on ollut referenssilaitos toiminnassa viimeisen kolmen vuoden aikana.

 

 4. Äänekosken kaupungin päätös koskien hankintaoikaisuvaatimusta

 

 Tarjouspyyntö on koskenut lämmöntuotannon kokonaispalvelua. Kokonaispalvelu pitää sisällään energialaitoksen suunnittelun, siihen liittyvien rakennusten rakentamisen/pystytyksen varastotiloineen, lämmöntuotantolaitteiston sekä varsinaisen lämmöntuotannon. Tarjouspyynnössä oli esitetty vaatimus referenssistä seuraavasti:

 

 "6.1 Tarjoajalla tulee olla vähintään yksi kriteerit täyttävä referenssi vastaavanlaisten aluelämpökeskusten toteuttamisesta ja lämmön tuottamisesta. Tarjoaja on ollut vastaavanlaisen lämpölaitoksen omistaja tai käyttöoikeuden haltija ja lämmön tuottaja. Referenssin mukaista toimintaa on toteutettu viimeisen kolmen (3) vuoden aikana tarjousten viimeisestä jättöpäivästä laskettuna."

 

 Tarjoajien on tullut liittää tarjouksen liitteeksi referenssiluettelo, josta tuli ilmetä seuraavat seikat: "asiakas, asiakkaan yhteyshenkilötiedot sekä referenssin toteutusaika ottaen huomioon referenssille esitetyn aikajänteen."

 

 Referenssiin on tullut siis sisältyä varsinaisen lämmöntuotannon lisäksi myös tarjouspyyntöä vastaavanlaisen aluelämpökeskuksen rakentaminen vaaditun kolmen vuoden sisällä tarjousten viimeisestä jättöpäivästä laskettuna. Näin ollen viimeisin hyväksyttävä referenssi on tullut toteuttaa 15.2.2018 jälkeen. EKO Energiapalvelut ETK Oy:n ilmoittamat referenssilämpökeskukset oli toteutettu vuosina 1984 (uusittu 2008), 2013, 2014 ja 2016.

 

 Hankintalain liitteen D mukaisesti hankintayksiköt voivat arvioida tarjoajien teknistä suorituskykyä vaatimalla tarjoajilta lain 88 §:n 6 ja 7 momentissa tarkoitettuja selvityksiä, joihin kuuluu "luettelo merkittävimmistä suoritetuista tavarantoimituksista tai palveluista enintään viimeksi kuluneiden kolmen vuoden ajalta ja tiedot niiden arvosta, ajankohdasta sekä julkisesta tai yksityisestä vastaanottajasta;"

 

 EKO Energiapalvelut ETK Oy:n esittämien tietojen perusteella hankintapäätös ei perustu lain soveltamisessa tapahtuneeseen virheeseen tai tuonut sellaista uutta tietoa, joka voi vaikuttaa päätökseen, ratkaisuun tai hankintasopimuksen tekemisen edellytyksiin. Näistä edellä mainituista syistä tulee hankintaoikaisuvaatimus hylätä. 

 

Valmistelija hankinta-asiantuntija Kati Miettinen, puh. 040 480 1074

 tekninen johtaja Tommi Rautjärvi, puh. 020 632 3355

 

Esittelijä rakennuttajapäällikkö Hannu Saarela, puh. 040 760 9252

 

Päätösehdotus EKO Energiapalvelut ETK Oy:n hankintaoikaisuvaatimus hylätään. 

 

 Koska hankintaoikaisuvaatimuksen käsittelyssä ei syntynyt uutta hankintapäätöstä, päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla. Valituskiellon peruste: Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annettu laki (1397/2016), 146 §.

 

Päätös Hyväksyttiin.

 

 - - - - -

 

 


Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa