Dynasty tietopalvelu Haku RSS Äänekosken kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://web28.aanekoski.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://web28.aanekoski.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Perusturvalautakunta
Pöytäkirja 16.06.2021/Pykälä 43

Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa


 

Perusturvan palveluohjelman 2019 - 2021 toteutuminen

 

PETUR 16.06.2021 § 43  

590/00.01.02.00/2021  

 

PETUR 30.10.2019 § 74 

 

 Perusturvan toimiala on laatinut palveluohjelman, joka on yksi Ää­ne­kos­ken kaupunginvaltuustossa 7.12.2015 hyväksytyn ja 1.1.2016 voi­maan tulleen kaupunkistrategian perusteella laadittavista oh­jel­mis­ta.

 

 Palveluohjelmassa tulee huomioida kaupungin hy­vin­voin­ti­ker­to­muk­ses­sa esitetyt toimenpide-ehdotukset sekä kaupungin strategiassa ja -ohjelmissa linjatut asiat.

 

 Äänekosken perusturvan toimiala koostuu terveyspalveluiden, so­si­aa­li­työn sekä Arjen tuen pal­ve­lui­den vastuualueista. Pal­ve­lu­oh­jel­mas­sa kuvataan pe­rus­tur­van nykytila ja toimintaympäristö. Pe­rus­tur­van palveluohjelmassa kuvataan mittarit toiminnan päämäärien to­teu­tu­mi­sen mittaamiseksi. Perusturvan palveluohjelman tärkeimmät toi­men­pi­teet on koottu neljän kärkitavoitteen alle:

 

 1. Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen, sairauksien ehkäisy sekä       so­si­aa­li­sen turvallisuuden vahvistaminen

 2. Hyvin toimivat peruspalvelut vetovoimatekijänä

 3. Osallisuuden ja vuorovaikutuksen edistäminen

 4. Tulevaisuuden palvelujen kehittäminen

 

 Palvelulupaukset kuvataan kappaleessa 5 ja lopuksi tuodaan esiin pal­ve­lu­oh­jel­man raportointi ja seuranta. Palveluohjelma päivitetään vuo­sit­tain perusturvalautakunnan toimesta ja hyväksytään val­tuus­to­kau­sit­tain. Perusturvan johtoryhmä vastaa ohjelman päivittämisestä ja raportoi siitä kaupungin johtoryhmälle, joka vastaa ohjelman seu­ran­nas­ta ja raportoi tavoitteiden ja toimenpiteiden toteutumisesta kau­pun­gin­hal­li­tuk­sel­le vuosittain.

 

 (valmistelija perusturvajohtaja Saara Kuusela puh. 040 579 4573) 

 

Perusturvajohtajan ehdotus:

 

 Perusturvalautakunta hyväksyy liitteenä olevan perusturvan pal­ve­lu­oh­jel­man ja esittää sen edelleen kaupunginhallituksen hy­väk­syt­­väk­si.

 

Päätös: Hyväksyttiin.

 

  - - - - -

 

KH 18.11.2019 § 298

 

Kaupunginjohtajan ehdotus:

 

  Kaupunginhallitus ehdottaa valtuustolle, että valtuusto hyväksyy perusturvan palveluohjelman liitteen mukaisesti.

 

Päätös:  Hyväksyttiin.

 

   - - - - -

 

KVALT 09.12.2019 § 92 

 

Kaupunginvaltuuston päätös:

  

 Hyväksyttiin.

 

  - - - - -

 

PETUR 16.06.2021 § 43  

590/00.01.02.00/2021

 

Perusturvan palveluohjelma laadittiin vuosille 2019-2021 ja hyväksyttiin perusturvalautakunnassa 30.10.2019 ja kaupunginvaltuustossa 9.12.2019. Äänekosken kaupungin perusturvan palvelut on organisoitu kolmelle vastuualueelle, jotka ovat terveyspalvelut, sosiaalityö ja arjen tuki. Perusturvan palveluohjelma on asiakirja, jonka avulla kehitetään perusturvan toimialaa ja järjestetään kuntalaisten sosiaalisen turvallisuuden ylläpitämiseksi tarvittavat sosiaalipalvelut ja huolehditaan kansanterveyslain mukaisesti väestön terveyden edistämiseen ja sairauksien hoitamiseen liittyvistä tehtävistä. Toiminnassa painotetaan ennalta ehkäisevää, omatoimisuutta tukevaa, osallistavaa ja toimintakykyä ylläpitävää työotetta. Ohjelmalla vaikutetaan Äänekosken kaupungin vetovoimaisuuteen tarjoamalla laadukkaita palveluja toimivassa ympäristössä, kaupungin strategiaa toteuttaen.

 

Johtajat ja esimiehet ohjaavat organisaation operatiivista toimintaa, kokonaisuutta, joka muodostuu asiakkaista, palveluista, taloudesta ja henkilöstöstä. Tasapaino kokonaisuudessa on yhteinen tavoite.

 

Palveluohjelman toteutumista on arvioitu perusturvan vastuualueiden esimiesten kanssa kevään 2021 aikana. Palveluohjelma esitettiin arvioituna kaupunginvaltuuston iltakoulussa 7.6.2021. Perusturvalautakunta suorittaa arvioinnin valtuustokauden päätteeksi 16.6.2021.  

 

Perusturvan palveluohjelma vuosille 2019 - 2021 sisältää neljä kärkitavoitetta ja niiden toimenpiteet (21), jotka on kuvattu litteessä tehtävät ja tarkastuspisteet. Toimenpiteiden toteutumisastetta on arvioitu liikennevaloilla (punainen-keltainen-vihreä) Thinking Portfolio järjestelmässä.

 

Pääosin palveluohjelmaa on kyetty toteuttamaan suunnitellulla tavalla ja toimenpiteiden tavoitteissa on edistytty (vihreä, keltainen). Esimerkiksi:

Kärkitavoite 1: Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen, sairauksien ehkäisy sekä sosiaalisen turvallisuuden vahvistaminen.

Toimenpide (Tehtävä): Vahvistetaan ja kehitetään ennaltaehkäiseviä ja varhaisen tuen sekä kuntoutumisen palveluja.

Toteutuminen (Tila): Toteutettu/tavoitteet pääosin saavutettu.

Kuvaus: Palkattu ennaltaehkäisevän työn ohjaaja, vahvistettu kuntouttavaa työotetta, kotihoidossa arviointijaksot ja kotikuntoutus sekä laaja selvitys palvelutarpeen arvioinnissa esim. perheen tilanteesta. Älykuntosali on otettu käyttöön ja fysioterapeutin vastaanotot toimivat.

 

Kärkitavoite 4: Tulevaisuuden palvelujen kehittäminen.

Toimenpide (Tehtävä): Selvitetään liikkuvien palvelujen lisämahdollisuuksia.

Toteutuminen: Kesken.

Kuvaus: Vaatii selvitystyötä ja lisäresurssia.

 

Yhteenvetona päättyvästä tarkastelujaksosta todetaan:

 

Ohjelman tavoitteet ja toimenpiteet ovat toteutuneet pääosin suunnitelman mukaisesti. Vuoden 2020 aikana toimintaa sopeutettiin koronatilanteen mukaisesti. Tulevaisuuden palveluja kehitettiin ja otettiin käyttöön koronan jouduttamana; etävastaanotot ja -hoiva, etäkonsultaatiot, Omaolo, VideoVisit. Erilaiset teknologiset ratkaisut lisääntyivät tai järjestelmät muuttuivat. Hyvinvoinnin ja terveyden edistämistyötä kyettiin vahvistamaan jonkin verran (EPT, sisäinen koulutus). Omaehtoista kouluttautumista tapahtui paljon.

Perusturvasta osallistuttiin aktiivisesti maakunnan sote uudistustyöhön. Henkilöstön sairauspoissaolot olivat korkeat, erityisesti arjen tuen vastuualueella, erilaisista interventioista huolimatta. Osallisuuden ja vuorovaikutuksen edistämisessä kehityttiin (luottamushenkilöt, kuntalaiset, järjestöt, vastuu- ja toimialojen välinen) ja yhteiskehittämistä aloitettiin. Kyläbussi pilotti tuo kuntalaiselle lisämahdollisuuksia palvelujen saavutettavuuteen. Moninainen hankemaailma, kilpailutukset, hankinnat ja selvitykset sekä lausunnot värittivät tarkastelujaksoa vahvasti. Asiakastyytyväisyys on hyvää tasoa, asukastyytyväisyys hieman heikompi. Palvelut on kyetty toteuttamaan kustannustehokkaasti ja pääosin määräajoissa.

 

Valmistelija Perusturvajohtaja Saara Kuusela puh. 040 579 4573

 

Esittelijä Perusturvajohtaja Saara Kuusela puh. 040 579 4573

 

Päätösehdotus Perusturvan palveluohjelma (2019 - 2021) saatetaan perusturvalautakunnan tietoon.   

 

Päätös Hyväksyttiin.

 

  - - - - -  


Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa