Dynasty tietopalvelu Haku RSS Äänekosken kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://web28.aanekoski.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://web28.aanekoski.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Tekninen lautakunta
Pöytäkirja 06.05.2021/Pykälä 39

Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa

Liitteet
  Kaavaote

 

Hämeenlinnan hallinto-oikeuden lausuntopyyntö teknisen lautakunnan päätöksestä 11.3.2021 § 15

 

TELA 06.05.2021 § 39  

89/02.04.00.00.00/2021  

Hämeenlinnan hallinto-oikeus pyytää lausuntoa teknisen lautakunnan päätöksestä tehdystä valituksesta. Valitus koskee lautakunnan tekemää päätöstä (11.3.2021 § 15), jossa oikaisuvaatimus teknisen lautakunnan päätökseen (4.2.2021 § 6) hylättiin.

 

Valituksen tehneen kiinteistö (992-462-1-256) sijaitsee Äänekosken Sumiaisten taajamassa asemakaava-alueella.

 

Vesihuoltolain (VHL) ja Maankäyttö- ja rakennuslain (MRL) uudistuksen myötä kokonaisvastuu hulevesien hallinnasta asemakaava-alueilla siirtyi kunnille. Hulevesiä koskevat pykälät sijoitettiin maankäyttö- ja rakennuslakiin, koska hulevesien hallinnan tärkein keino on maankäyttö ja kaavoitus. Kaavoituksen avulla voidaan kehittää hulevesien suunnitelmallista hallintaa. Tavoitteena on hulevesien kokonaisvaltainen hallinta eli hulevesiviemäreiden lisäksi hulevesiä viivytetään ja imeytetään niiden syntypaikoilla. Kunnilla on MRL:n mukaan oikeus periä julkisoikeudellista hulevesimaksua kiinteistöiltä, jotka sijaitsevat kunnan hulevesijärjestelmän vaikutusalueella. Maksulla katetaan kunnan hulevesijärjestelmästä sille aiheutuneet kustannukset hulevesijärjestelmän vaikutusalueen kiinteistöiltä. Maksu voi perustua kunnan hulevesien hallinnan ratkaisuihin, kiinteistön sijaintiin sekä alueen hulevesijärjestelmän suunnittelukustannuksiin kunnan hulevesijärjestelmän vaikutusalueella. Kunta vahvistaa hulevesimaksun perusteet sisältävän taksan, jossa määritellään myös kunnan hulevesijärjestelmän vaikutusalueeseen kuuluvat kiinteistöt eli kiinteistöt, joilta hulevesimaksua aiotaan periä.

 

Lain perustelujen (218/2013) mukaan kunnan hulevesijärjestelmä voi palvella kiinteistöjä myös sillä perusteella, että sen avulla hallitaan yleisten alueiden, kuten katujen ja puistojen, hulevesiä. Siten peruste kiinteistön kuulumiselle kunnan hulevesijärjestelmään voi olla kiinteistön hyötyminen kunnan huolehtimasta yleisten alueiden huleveden hallinnasta.

 

Äänekosken kaupunki on päättänyt, että se tulee perimään julkisoikeudellista hulevesimaksua (Kaupunginhallitus 19.9.2016 § 216) vuoden 2017 alusta alkaen ja samalla määritellyt hulevesijärjestelmän vaikutusalueeseen kuuluviksi (MRL 103 b § 22.8.2014/682 mukaisesti) kaikki asemakaava-alueiden rakennetut kiinteistöt. Vaikutusalueeseen kuuluminen ei edellytä konkreettista liittymistä järjestelmään. Kaupunginhallituksen päätöksestä ei ole valitettu Hämeenlinnan hallinto-oikeuteen.

 

Äänekosken kaupungin tekninen lautakunta (1.10.2020 § 77) on määritellyt hulevesimaksujen hinnat vuodelle 2020, jotka määräytyvät rakennuksen käyttötarkoituksen ja/tai kiinteistön pinta-alan perusteella. Päätöksestä ei ole valitettu Hämeenlinnan hallinto-oikeuteen.

 

Maksun saajilla on ollut mahdollista tehdä reklamaatio, mikäli ei ole ollut kiinteistön omistaja 1.1.2020 tai kiinteistön hulevesimaksu on virheellisesti määritelty. Väärille omistajille, vääriin laskutusosoitteisiin tai asemakaava-alueen ulkopuolisiin kiinteistöihin menneisiin laskuihin liittyvät reklamaatiot on korjattu heti asiakkaan yhteydenoton jälkeen. Valituksen alainen rakennettu kiinteistö kuuluu asemakaava-alueeseen ja siten hulevesijärjestelmän vaikutusalueeseen sekä laskun suuruus noudattaa teknisen lautakunnan (1.10.2020 § 77) päätöksen mukaista maksuperiaatetta.

 

Kirkkoseläntiellä ei ole hulevesiviemäriä, johon kiinteistöjen hulevedet voidaan johtaa. Hulevesiviemäri on vain osa hulevesijärjestelmää. Koko hulevesijärjestelmä koostuu hulevesiviemärin lisäksi erilaisista viivytys- ja imeytysrakenteista, avo-ojista, katujen sivuojista sekä muista maanpäällisistä rakenteista. Kirkkoselänalueella on kaavaan merkitty puistoalueita, joihin esim. katujen ja kiinteistöjen hulevesiä johdetaan.

 

Kuten aikaisemmin tekstissä mainittiin, niin lain perustelujen (218/2013) mukaan kunnan hulevesijärjestelmä voi palvella kiinteistöjä myös sillä perusteella, että sen avulla hallitaan yleisten alueiden, kuten katujen ja puistojen, hulevesiä. Siten peruste kiinteistön kuulumiselle kunnan hulevesijärjestelmään voi olla kiinteistön hyötyminen kunnan huolehtimasta yleisten alueiden huleveden hallinnasta.

 

Valituksen mukaan Äänekosken kaupungille ei koituisi kustannuksia hulevesijärjestelmän suunnittelu- ja rakentamiskustannuksia. Äänekosken kaupungin vuotuiset kustannukset hulevesijärjestelmien rakennuttamisesta ja kunnossapidosta ovat vuositasolla n. 350 000 € (alv 0%). Nämä kustannukset katetaan julkisoikeudellisilla hulevesimaksuilla, jotka määritellään vuosittain tekstissä mainitulla tavalla.

 

Hämeenlinnan hallinto-oikeus on antanut hylkäävän päätöksen vastaavanlaisesta valituksesta 12.9.2018 (Päätösnumero 18/0546/3, Dnro 02692/17/2205).

 

Valmistelija Rakennuttaja Jukka Karppinen, puh.040 559 1632

 

Esittelijä Rakennuttajapäällikkö Hannu Saarela, puh. 040 760 9252

 

Päätösehdotus Tekninen lautakunta antaa yllä olevan lausunnon Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle ja pyytää hylkäämään valituksen perusteettomana.

 

Päätös Hyväksyttiin.

 

 - - - - -

 

 Tämä pykälä tarkastettiin kokouksessa heti päätöksen jälkeen.

 

 - - - - -

 


Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa