Dynasty tietopalvelu Haku RSS Äänekosken kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://web28.aanekoski.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://web28.aanekoski.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kaupunginhallitus
Pöytäkirja 15.01.2024/Pykälä 4

Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa

 

Suolahden Vanhain- ja vammaistentukisäätiö sr:n, Äänekosken Asumispalvelusäätiö sr:n ja Äänekosken Vanhaintukisäätiö sr:n sulautuminen

 

KH 15.01.2024 § 4  

1009/00.01.00.03/2020  

 Äänekosken kaupunkikonserniin kuuluu kolme kaupungin määräysvallassa olevaa säätiötä, joiden sääntöjen mukaisena tarkoituksena on edistää ikääntyneen väestön ja vammaisten henkilöiden vuokra-asuntojen saantia, vuokra-asumisen laatua ja palveluasumista. Säätiöt ovat Suolahden Vanhain- ja vammaistentukisäätiö sr (perustettu vuonna 1977), Äänekosken Asumispalvelusäätiö sr (v. 1987) ja Äänekosken Vanhaintukisäätiö sr (v. 1966).

 

Säätiöiden säännöt uudistettiin kokonaisuudessaan säätiöiden hallitusten vuonna 2022 tekemillä päätöksillä. Kaupunginhallitus päätti kaupungin kannanotosta sääntömuutoksiin 10.11.2022 (299-301 §). Sääntömuutokset rekisteröitiin säätiörekisteriin keväällä 2023.

 

Sääntömuutosten jälkeen näiden säätiöiden säännöt ovat käytännössä samansisältöiset säätiön nimeä lukuun ottamatta. Sääntömuutosten jälkeen kaupunki myös valitsee säätiöiden hallitusten kaikki jäsenet. Kaupunginhallitus valitsi 19.6.2023 (171 §) tekemällään päätöksellä kaikkien kolmen säätiön hallitusten jäseniksi Paula Forsgrénin, Harri Hautsalon, Helena Hillun, Hannu Penttisen ja Matti Virtasen.

 

Sääntömuutoksia valmisteltaessa pidettiin esillä tavoitetta, jonka mukaan sääntöuudistuksen jälkeen ryhdyttäisiin toimenpiteisiin säätiöiden sulauttamiseksi eli fuusioimiseksi toisiinsa. Sulautumisen keskeisenä perusteena on hallinnon yksinkertaistaminen ja hallintokulujen supistaminen. Samalla tarkoituksella ja toimintamuodoilla toimivan kolmen säätiön sulautuminen vähentäisi hallinnosta, kirjanpidosta, tilintarkastuksesta, verotuksesta ja säätiövalvonnasta johtuvien kulujen yhteenlaskettua määrää.

 

Lisäksi koska säätiöiden toiminta käsittää pelkästään kiinteistöjen ylläpitoa, säätiöiden sulautuminen lieventäisi suhteellisia kiinteistöriskejä ja säätiöiden tarvitsemaan vieraaseen pääomaan liittyviä rahoitusriskejä. Sulautumisen jälkeisen säätiön kiinteistöomaisuuteen kuuluisi sekä uusia ja hyväkuntoisia että vanhoja ja peruskorjauksen tarpeessa olevia kiinteistöjä tasapainoisemmin kuin varsinkin joidenkin säätiöiden omaisuuteen nykyisin sisältyy. Riskien arvioinnissa on huomattava, että Keski-Suomen hyvinvointialue on säätiöille korvaamattoman tärkeä vuokralainen.

 

Säätiön sulautumisesta ja siinä noudatettavista menettelyistä on säädetty säätiölain (487/2015) 11 luvussa. Valmisteluun kuuluu muun ohella velkojien kuuleminen ja näiden etujen asianmukainen huomioon ottaminen. Velkojalla on oikeus vastustaa sulautumista, mutta tähän ei yleensä ole syytä, ellei sulautuminen ole omiaan vaarantamaan velan maksua eikä ainakaan silloin, kun velallinen voi asettaa turvaavan vakuuden. Kaupunki on antanut säätiöille omavelkaisia takauksia.

 

Säätiölain sanotun luvun 2 §:n mukaan sulautuminen voi tapahtua siten, että yksi tai useampi sulautuva säätiö sulautuu vastaanottavaan säätiöön (absorptiosulautuminen) tai siten, että vähintään kaksi sulautuvaa säätiötä sulautuu perustamalla yhdessä vastaanottavan säätiön (kombinaatiosulautuminen).

 

Voidaan katsoa, että puheena olevassa tilanteessa kyseeseen tulisi ensisijaisesti absorptiosulautuminen, jossa Suolahden Vanhain- ja vammaistentukisäätiö ja Äänekosken Vanhaintukisäätiö sulautuisivat vastaanottavana säätiönä olevaan Äänekosken Asumispalvelusäätiöön. Viimeksi mainittu on taloudellisesti vahvimmassa asemassa ja sen nimi vastaa parhaiten säätiöiden tosiasiallista toiminta-aluetta ja toiminnan kohderyhmien monimuotoisuutta.

 

Koska puheena olevat säätiöt ovat kaupungin yksinomaisessa määräysvallassa, on luontevaa, että kaupunki tekee aloitteen sulautumisesta. Kaupunginhallitukselle esitetään, että konsernijohdon ominaisuudessa se kehottaisi säätiöiden hallituksia ryhtymään toimenpiteisiin sulautumisen toteuttamiseksi ja tekemään tarvittavat päätökset asiassa.

 

Äänekosken kaupungin konserniohjeen 6.3 kohdan perusteella kaupungin määräysvallassa olevalla säätiöllä on velvollisuus hankkia kaupungin kanta toimialan, toiminta-ajatuksen, toiminnan, juridisen rakenteen tai sääntöjen muuttamiseen ennen päätöksentekoa. Kaupungin kannasta päättää konsernijohto.

 

Äänekosken kaupungin hallintosäännön 20 §:n 1 momentin 6 kohdan mukaan kaupunginhallitus antaa kaupungin ennakkokannan konserniohjeen edellyttämissä asioissa. Hallintosäännön 22 §:n 1 momentin 19 kohdan mukaan kaupunginhallitus päättää kaupungin osallistumisesta säätiön perustamiseen ja hallintoon.

 

Lisäksi kuntalain (410/2015) 39 §:n 1 momentin 3 kohdan ja Äänekosken kaupungin hallintosäännön 22 §:n 1 momentin 27 kohdan mukaan kaupunginhallitus valvoo kaupungin etua, edustaa kaupunkia ja käyttää kaupungin puhevaltaa.

 

Valmistelija Hallintojohtaja Aleksi Heikkilä, puh. 040 823 7921

 

Esittelijä Kaupunginjohtaja Matti Tuononen

 

Päätösehdotus Kaupunginhallitus:

 

1) hyväksyy Suolahden Vanhain- ja vammaistentukisäätiö sr:n, Äänekosken Asumispalvelusäätiö sr:n ja Äänekosken Vanhaintukisäätiö sr:n sulautumisen siten, että kyseessä on absorptiosulautuminen, jossa vastaanottavana säätiönä on Äänekosken Asumispalvelusäätiö sr; ja

 

2) kehottaa Suolahden Vanhain- ja vammaistentukisäätiö sr:n, Äänekosken Asumispalvelusäätiö sr:n ja Äänekosken Vanhaintukisäätiö sr:n hallituksia ryhtymään toimenpiteisiin sulautumisen toteuttamiseksi ja tekemään tarvittavat päätökset asiassa.

 

Päätös Hyväksyttiin.

 

  - - - - -

 Matti Virtanen ilmoitti olevansa esteellinen (yhteisöjäävi; Suolahden Vanhain- ja vammaistentukisäätiö sr:n, Äänekosken Asumispalvelusäätiö sr:n ja Äänekosken Vanhaintukisäätiö sr:n hallitusten jäsen) ja poistui kokouksesta tämän asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi.

  - - - - -


Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa