Dynasty tietopalvelu Haku RSS Äänekosken kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://web28.aanekoski.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://web28.aanekoski.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Opetus- ja kasvatuslautakunta
Pöytäkirja 24.08.2023/Pykälä 47

Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa


 

Paikallisen opetussuunnitelman päivitykset ja lisäykset

 

OPEKAS 24.08.2023 § 47  

428/12.00.02/2023  

 Opetussuunnitelman perusteet laaditaan perusopetuslain ja -asetuksen sekä tavoitteet ja tuntijaon määrittävän valtioneuvoston asetuksen pohjalta. Perusteasiakirja on Opetushallituksen antama valtakunnallinen määräys, jonka mukaisesti paikallinen opetussuunnitelma valmistellaan. (Perusopetuslaki 11 §, 14 § 628/1998) ja valtioneuvoston asetus perusopetuslaissa tarkoitetun opetuksen valtakunnallisista tavoitteista ja perusopetuksen tuntijaosta (422/2012 6 §.) Perusopetuksen uusi opetussuunnitelma otettiin käyttöön asteittain 1.8.2016 alkaen. Nyt on tarpeen päivittää ja tehdä seuraavia muutoksia ja lisäyksiä:

 

Opetussuunnitelman perusteiden luvussa 5 Oppimista ja hyvinvointia edistävä koulutyön järjestäminen on kuvattu opetuksen lähtökohtia:

 

"Arvoperusta, oppimiskäsitys ja toimintakulttuuri ilmenevät koulutyön käytännön järjestämisessä. Järjestämisen tulee edistää kasvatukselle ja opetukselle asetettujen tavoitteiden saavuttamista ja perusopetuksen tehtävän toteuttamista. Järjestämisellä luodaan edellytykset oppilaiden hyvinvoinnille, kehitykselle ja oppimiselle sekä huolehditaan kouluyhteisön sujuvasta toiminnasta ja yhteistyöstä. Koulutyön käytännöt edistävät myös kestävää elämäntapaa.

 

Lähtökohtana on yhteinen vastuu ja huolenpito jokaisen hyvästä ja turvallisesta koulupäivästä. Kasvatustyö ja hyvinvoinnin edistäminen kuuluu koulun kaikille aikuisille tehtävästä riippumatta."

 

Vuoden 2022 aikana lakimuutoksia on tehty perusopetuslaissa sekä oppilas- ja opiskelijahuoltolaissa. Perusopetuslain 26 §:n (947/2022) muutoksen myötä opetuksen järjestäjän tulee ennaltaehkäistä perusopetukseen osallistuvan oppilaan poissaoloja sekä seurata ja puuttua niihin suunnitelmallisesti. Sen vuoksi myös perusopetuksen opetussuunnitelmaa on muutettu oppimista ja hyvinvointia edistävän koulutyön järjestämisen osalta:

 

"Koulussa opitaan tunne- ja vuorovaikutustaitoja ja ryhmässä toimimisen taitoja osana oppiaineiden opetusta ja laaja-alaisen osaamisen kokonaisuutta. Tunne- ja vuorovaikutustaitojen harjoittelua varten voidaan paikallisesti laajentaa esimerkiksi terveystiedon tai muiden aineiden oppimäärää."

 

Paikallinen opetussuunnitelma luo yhteisen perustan ja suunnan päivittäiselle koulutyölle. Opetussuunnitelma liittää koulujen toiminnan muuhun paikalliseen toimintaan lasten ja nuorten hyvinvoinnin ja oppimisen edistämiseksi. Paikallisessa opetussuunnitelmassa tarkennetaan opetussuunnitelman perusteiden lähtökohtia ja kuvataan, kuinka oppimista ja hyvinvointia tukevaa toimintaa toteutetaan Äänekoskella.

 

Äänekoskella tunne- ja vuorovaikutustaitoja harjoitellaan systemaattisesti, johdonmukaisesti ja tavoitteellisesti osana hyvinvointiopetusta. Hyvinvointiopetus tukee ja edistää oppilaiden oppimista, osallisuutta, yhteisöllisyyttä ja hyvinvointia. Nämä tukevat kouluun sitoutumista sekä läsnäoloa, mikä vahvistaa osaltaan poissaolojoen ehkäisemiseksi tehtävää työtä. Hyvinvointiopetusta järjestetään jokaisella luokka-asteella. Opetustuntien määrä ei oppilailla lisäänny, vaan hyvinvointiopetus toteutetaan uudistetun opetussuunnitelman mukaisesti muiden oppiaineiden tunnilla oppimäärää laajentamalla.

 

Äänekosken paikallinen Hyvinvointiopetussuunnitelma on liitteenä Äänekosken opetussuunnitelmassa. https://peda.net/id/def1ada8369

 

Luvussa 6. Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa on kuvattu arvioinnin tehtävät seuraavasti:

 

"Perusopetuslain ja -asetuksen mukaan perusopetuksen oppilaan arvioinnilla on kaksi toisiaan tukevaa tehtävää. Arvioinnin tehtävänä on

- ohjata ja kannustaa opiskelua sekä kehittää oppilaiden itsearvioinnin taitoja (formatiivinen arviointi).

-määrittää, missä määrin oppilas on saavuttanut oppiaineille asetetut tavoitteet (summatiivinen arviointi)."

 

Äänekosken paikallisen opetussuunnitelman kohtaa formatiivisen arvioinnin osalta on tarpeen tarkentaa seuraavasti:

 

Koulut kuvaavat lukuvuosisuunnitelmaan, kuinka formatiivinen arviointi oppilaan itsearvioinnin ja vertaisarvioinnin kohdalla toteutetaan. Tämä korvaa Äänekosken paikallisen opetussuunnitelman arviointipolun kohdat, joissa aiemmin on käytetty Kasvun kansiota omien onnistumisten, itsearvioinnin ja vertaisarvioinnin tallennukseen. Arviointikeskustelun osana oppilas harjoittelee omaan oppimiseensa liittyvien tavoitteiden asettamista, jotka kirjataan arviointikeskustelulomakkeeseen. Ainoastaan niissä tapauksissa, jolloin oppilaan kyvyt ja kokonaistilanne huomioiden tavoitteita on mahdoton asettaa, ei tavoitteita tarvitse kirjata.

 

Valmistelija Opetuksen ja kasvatuksen palvelukoordinaattori Satu Tarvainen puh. 040 775 4981

 

Esittelijä Opetus- ja kasvatusjohtaja Ville Härtsiä puh. 040 509 3657

 

Päätösehdotus Opetus- ja kasvatuslautakunta hyväksyy esitellyt paikalliset opetussuunnitelmaratkaisut.

 

Päätös Hyväksyttiin.

 

 - - - - -

 

Merkittiin, että opetuksen ja kasvatuksen palvelukoordinaattori Satu Tarvainen oli läsnä asiantuntijan roolissa tämän asian esittelyn ajan.

 

 - - - - -


Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa