RSS-linkki
Kokousasiat:https://web28.aanekoski.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://web28.aanekoski.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kaupunkirakennelautakunta
Pöytäkirja 06.06.2024/Pykälä 46
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
12 | Teknisen johtaja päätös: Vahingonkorvaushakemus ajoväylällä sattuneesta ajoneuvovahingosta | |
13 | Oikaisuvaatimus Nurminen | |
14 | Nurmisen korvausvaatimuksen kuvaliitteet |
Oikaisuvaatimus teknisen johtajan päätökseen 4.4.2024 § 36
KAURAK 06.06.2024 § 46
Kaupunkirakennelautakunnalle on tullut oikaisuvaatimus teknisen johtajan päätökseen 4.4.2024 § 36. Kyseessä on hylkäävä päätös korvausvaatimukseen auton vahingoittumisesta 28.2.2024 Suojarinteen alueella.
Suomessa vallitsevan lainsäädännön ja sen mukaisesti tuottamus vahingonkorvauksen perusteena, pelkkä ajoradalla oleva kuoppa ei yksinään aiheuta kaupungille vahingonkorvausvastuuta. Vahingonkorvauksissa ja siihen liittyvissä oikeuskäytännöissä yleinen periaate on, että tahallisesti tai tuottamuksesta aiheutetut vahingot on korvattava. Tämä koskee myös tilannetta, jossa esim. katuvaurion on aiheutunut yksittäiselle kadun käyttäjälle vahinkoa. Korvauksen saamisen edellytyksenä kuitenkin on, että kaupunki on syyllistynyt laiminlyöntiin, huolimattomuuteen tai virheelliseen menettelyyn kunnossapitovastuun osalta. Korvausvastuun syntyminen edellyttää lisäksi sitä, että kaupungin toiminnan ja mahdollisen kunnossapidon laiminlyönnin sekä syntyneen vahingon välillä on syy-yhteys. Asiassa on aina huomioitava myös vahingon kärsineen oma myötävaikutus. Kuljettajan oma välinpitämättömyys sekä asioiden huomioimatta jättäminen voi alentaa tai pahimmillaan poistaa kaupungin korvausvastuun. On ensiarvoisen tärkeää, että kuljettaja keskittyy kadun pinnan havainnointiin.
Vahinko on tapahtunut katuosuudella, jossa on 30 km tunnissa nopeusrajoitus. Noudattamalla alueella olevaa nopeusrajoitusta kuljettajalle jää aikaa valita ajolinja niin, ettei pyörä osu esimerkiksi kuoppaan. Joskus routakuoppia saattaa olla niin paljon, ettei monttuun ajoa pysty välttämään, joten on tärkeää hiljentää kunnolla ennen monttuun osumista. Tilannenopeuden ollessa oikea, kadun kunto huomioon ottaen, autoon kohdistuvien vaurioiden todennäköisyys pienenee.
Viranhaltijan päätöksessä 4.4.2024 on selvitetty tilannekuvaa vahinkopäivänä. Vahinkopaikka on tonttikatu ja se kuuluu hoitoluokkaan III. Katua on hoidettu normaaliin tapaan, mutta kevään sääolosuhteet ovat huonontaneet kadun kunnon nopeasti vahinkopäivänä 28.2.2024. Erityisesti kevättalvella lämpötilan noustessa ja sen ollessa nollan molemmin puolin, ajorata muuttuu helposti märäksi. Silloin on mahdollista, että lumeen tai katurakenteeseen voi syntyä kuoppa, joka laajenee pahimmillaan hyvinkin nopeasti. Auton alustadynamiikan mukaisesti rengas aiheuttaa ajoradan pintaan paineiskun, joka painaa vettä ajorataan pahentaen monttua. Myös auton massa sekä mahdollisesti myös nastarenkaat irrottavat katurakenteesta kiviainesta ja bitumia tehden rakenteesta huokoisemman. Lämpötilahavaintojen (sääasema Tikkakoski) mukaan vahinkoajankohdan päivänä lämpötila oli vaihdellut 0-asteen molemmin puolin jo useampana päivänä, joten olosuhteet olivat olleet päällysteen sekä sen päällä olevan jää/ lumikerroksen reikiintymiselle otolliset.
Kuopan muodostuminen tiettyyn paikkaan ei ole yleensä kunnossapidolle ennakoitavissa. Ainoastaan ennakoitavaa on, että niitä syntyy tietyissä olosuhteissa ja usein kohtaan, jossa on vesilätäkkö. On huomattava, että kaikkiin ajourassa oleviin lätäköihin ei muodostu kuoppia ja toisaalta lätäköitä on usein niin runsaasti ajoradoilla samaan aikaan, ettei niiden kaikkien tarkastamiseen ole realistisia mahdollisuuksia.
Paikalla olleesta kuopasta ei ole tullut ilmoituksia kaupungille mihinkään järjestelmään tai kenellekäkään henkilölle, eikä myöskään Äänekosken kiinteistön hoidon järjestelmiin. Vahinkomekanismin puolesta ei ole olennaista, onko kuoppa ollut ajoradan pinnalla olevassa jääkerroksessa vai sen alaisessa asfaltissa.
Kyseisenä päivänä ja sitä edeltäneinä päivinä keliolosuhteet ovat olleet suhteellisen vaativat tienpintojen sulamisien ja jäätymisien suhteen. Tästä johtuen katuyhteys vahinkoaikaan on voinut tilapäisesti alittaa kaupungin laatuvaatimusten tason tehdyistä kunnossapitotoimenpiteistä huolimatta. Kaupunki katsoo, että tilanne ei kuitenkaan ole ollut pitkäaikainen.
Äänekosken kiinteistönhoidolta saadun selvityksen mukaan kyseisellä III-luokan ajoradalla oli suoritettu kunnossapidon tehtäviä 26.2.2024 noin kello 10.00. Tämän jälkeen ei ole ilmennyt ennen vahinko tapahtumaa tarvetta kunnossapidon toimille. Vallinneissa olosuhteissa asfalttipäällysteen tai sen päällä olevien jääkerroksien muutokset voivat olla hyvinkin nopeita asianmukaisesti suoritetuista kunnossapidon toimenpiteistä huolimatta.
Edellä esitetyllä ja aikaisemman teknisen johtajan viranhaltijapäätöksen perusteella kaupunkirakennelautakunta katsoo, että olosuhteet huomioon ottaen Äänekosken kaupunki on toiminut huolellisesti kunnossapitovastuun osalta, eikä siten ole asiassa korvausvelvollinen.
Valmistelija Tekninen johtaja Tommi Rautjärvi, puh. 0400 543 587
Esittelijä Tekninen johtaja Tommi Rautjärvi
Päätösehdotus Kaupunkirakennelautakunta päättää hylätä oikaisuvaatimuksen.
Päätös Hyväksyttiin.
- - - - -
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |