Dynasty tietopalvelu Haku RSS Äänekosken kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://web28.aanekoski.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://web28.aanekoski.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kaupunginhallitus
Pöytäkirja 16.12.2024/Pykälä 338

Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa


 

Kuljetussuunnittelijan vakituinen virka / Oikaisuvaatimus

 

KH 16.12.2024 § 338  

597/01.01.01.00/2024  

 Yleistä

 

 Tommi Maanselkä on 9.12.2024 toimittanut Äänekosken kaupungille kirjallisen oikaisuvaatimuksen kaupunginjohtajan 5.12.2024 (68 §) tekemästä päätöksestä. Päätöksessä on kyse kuljetussuunnittelijan viran täyttämisestä.

 

 Oikaisuvaatimus on liitteenä.

 

 Prosessin edellytykset

 

 Kuntalain (410/2015) 134 §:n 1 momentin perusteella kunnanhallituksen alaisen viranomaisen päätökseen tyytymätön saa hakea siihen oikaisua.

 

 Lain 136 §:n mukaan päätöksestä, joka koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa, ei saa tehdä oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta.

 

 Kuntalain 137 §:n 1 momentin mukaan oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

 

 Kaupunginjohtaja on 5.12.2024 (68§) tekemällään päätöksellä päättänyt kuljetussuunnittelijan viran täyttämisestä. Virkaan valittiin koulutuksen, työkokemuksen ja soveltuvuuden perusteella insinööri AMK Anne Paanasen. Tommi Maanselkä (insinööri AMK) on hakenut kyseistä kuljetussuunnittelijan virkaa. Päätös sisältää lopullisen asiaratkaisun.

 

 Kuntalain 138 §:n mukaan oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Kaupunginjohtajan viranhaltijapäätös on lähetetty virkaa hakeneille asianosaisille tiedoksi sähköisesti Kuntarekry.fi- sivuston kautta 5.12.2024 sekä julkaistu kaupungin www-sivuilla 5.12.2024. Sähköisen tiedoksisaannin katsotaan tapahtuneen kolmantena päivänä sähköisen viestin lähettämisestä, jollei muuta näytetä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluessa siitä, kun päätös on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

 

 Voidaan todeta, että Tommi Maanselän kaupungille 9.12.2024 toimittama oikaisuvaatimus on tehty ennen oikaisuvaatimuksen vireillepanolle säädetyn määräajan päättymistä ja viran hakijana Tommi Maanselkä on asianosainen.

 

 Edellä olevilla perusteilla Tommi Maanselän kaupungille 9.12.2024 toimittama oikaisuvaatimus on otettava käsiteltäväksi.

 

 Oikaisuvaatimuksen käsittely

 

 Vaatimukset ja niiden perustelut

 

 Tommi Maanselkä vaatii kaupungille 9.12.2024 toimittamassaan oikaisuvaatimuksessa, että kaupunginjohtajan päätös tulee kumota ja Tommi Maanselkä tulee valita täytettävänä olleeseen kuljetussuunnittelijan virkaan.

 

 Perusteluissa Tommi Maanselkä katsoo olevansa ansioitunein hakija täytettävänä olleeseen kuljetussuunnittelijan virkaan. Hän kertoo hoitaneensa täytettävään virkaan kuuluvia tehtäviä Äänekosken kaupungilla työsopimussuhteisesti 1.8.2022 alkaen. Kertaalleen jatkettu työsuhde on päättymässä tämän vuoden lopussa, määräajan umpeen kulumisen johdosta. Hänen mukaansa pelkästään jo tämän seikan yksinään pitäisi riittää siihen, että Tommi Maanselkä katsottaisiin ansioituneimmaksi hakijaksi täytettävään virkaan.

 

 Lisäksi Tommi Maanselkä perustelee näkemystään Suomen perustuslain 125 §:ssä säädettyjen yleisten nimitysperusteiden eli taidon, kyvyn ja koetellun kansalaiskunnon kautta.

 

 Tommi Maanselkä katsoo olevansa työkokemuksen osalta ehdottomasti kokenein hakija edellä mainitun täsmällisen työkokemuksen, mutta myös muun työhakemuksessa ilmoittamansa työkokemuksen vuoksi. Hän kertoo olevansa pätevin hakija myös koulutuksensa kautta (logistiikkainsinööri (AMK), suuntautumisalana kuljetukset ja sisälogistiikka).

 

 Tommi Maanselkä kertoo osoittaneensa kyvykkyyttään haettuun virkaan nähden edellä kerrotun, yli kahden vuoden ajan jatkuneen työsuhteen aikana Äänekosken kaupungin kuljetussuunnittelijan tehtävissä. Oikaisuvaatimuksessa todetaan, että on hyvä tiedostaa, että kyse on työtehtävistä, jotka kaupunki on tällä hetkellä hoitanut työsopimussuhteisesti, mutta jotka nyttemmin on päätetty muuttaa hoidettavaksi virkasuhteen kautta.

 

 Koetellun kansalaiskunnon osalta hän uskoo olevansa muiden hakijoiden kanssa samalla viivalla.

 

 Vastaus vaatimuksiin

 

 Kuljetussuunnittelijan virka oli julkisesti haettavana 10.11.2024 klo 15 mennessä. Hakuilmoitus julkaistiin Äänekosken kaupungin www-sivuilla, Kuntarekry.fi-sivustolla sekä Työmarkkinatori.fi-sivustolla.

 

 Kelpoisuusvaatimuksena virkaan oli soveltuva korkeakoulututkinto (insinööri AMK tai vastaava) tai aiempi vastaava opistotason tutkinto.

 

 Hakuilmoituksen mukaan kuljetussuunnittelija on ratkaisevassa roolissa kaupungin kuljetuspalveluiden toiminnan varmistamisessa ja kehittämisessä. Kuljetussuunnittelijan vastuulla on koko kaupungin kuljetuspalveluiden suunnittelu, hankinta ja operatiivinen ohjaus.

 

 Kuljetussuunnittelijan pääasialliset vastuualueet sisältävät seuraavat keskeiset tehtävät:

  • Kaupungin eri toimialojen kuljetuspalveluiden suunnittelu ja järjestäminen: Tämä kattaa koulukuljetusten lisäksi kaupungin muut tarvittavat julkiset kuljetuspalvelut.
  • Hankinnat ja kilpailutus: kuljetusten ja muiden erikseen määriteltyjen hankintojen kilpailuttaminen ja sopimusten hallinta kaupungin eri toimialojen tarpeisiin.
  • Operatiivinen ohjaus: Kuljetusten päivittäinen operatiivinen toiminta ja palveluntarjoajien valvonta.
  • Liikenneturvallisuuden tiedottaminen: Liikenneturvallisuuden kehittäminen ja siitä tiedottaminen kaupunkilaisille yhteistyössä eri sidosryhmien kanssa.

 

 Alueellinen ja maakunnallinen yhteistyö:

  • Kuljetussuunnittelija vastaa joukkoliikennelain mukaisesta yhteistyöstä alueen toimivaltaisen viranomaisen kanssa. 
  • Kuljetussuunnittelija vastaa liikennejärjestelmätyöstä: Ääneseudun liikennejärjestelmän kehittäminen ja maakunnallinen liikennejärjestelmätyö, mikä tukee kaupungin pitkäjänteistä liikennesuunnittelua ja ympäristöystävällisiä kuljetusratkaisuja.

 

 Lisäksi hakuilmoituksessa kerrottiin, että tehtävän menestyksellistä hoitamista varten hakijalta toivotaan kokemusta hankintojen kilpailuttamisesta sekä kuljetusten suunnittelu- tai ohjaustehtävistä, hyviä sosiaalisia taitoja ja kokemusta asiakasrajapinnassa toimimisesta. Hakuilmoituksessa mainittuja ominaisuuksia, jotka edesauttavat tehtävän onnistumisessa ovat kehittämishakuisuus, kyky löytää oleelliset asiat monimutkaisista kokonaisuuksista, ratkaisujen taloudellisten vaikutusten hahmottaminen ja uskallus tehdä itsenäisiä johtopäätöksiä. Myös monen asian hallitseminen samanaikaisesti, nopea ongelmien ratkaisutaito, oma-aloitteellisuus sekä tehtävien vieminen innostuneesti sekä määrätietoisesti eteenpäin olivat ominaisuuksia, joita kuvattiin hakuilmoituksessa.

 

 Määräaikaan mennessä virkaa haki 28 hakijaa. Hakemusasiakirjojen perusteella haastatteluun kutsuttiin kolme hakijaa. Haastattelut järjestettiin 22.11.2024 Äänekosken kaupungintalolla. Haastattelijoina toimivat talousjohtaja Tapani Hämäläinen sekä opetus- ja kasvatusjohtaja Niina Rautanen.

 

 Talousjohtaja kuljetussuunnittelijan lähiesihenkilönä on tehnyt hallintosäännön mukaisesti ehdotuksen kuljetussuunnittelijan valinnasta kaupunginjohtajalle, joka on tehnyt asiasta valintapäätöksen 5.12.2024. Kuljetussuunnittelijan virkaan valittiin koulutuksen, työkokemuksen ja soveltuvuuden perusteella insinööri (AMK) Anne Paananen.

 

 Virkasuhteeseen ottamisesta säädetään laissa kuntien ja hyvinvointialueiden viranhaltijoista. Julkisesti haettavana olleeseen virkaan voidaan em. lain 5 §:n mukaan ottaa vain henkilö, joka on hakenut sitä kirjallisesti ennen hakuajan päättymistä ja silloin täyttää kelpoisuusvaatimukset.

 

 Perustuslain 125 §:n mukaan yleiset nimitysperusteet julkisiin virkoihin ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto. Taidolla tarkoitetaan lähinnä koulutuksen tai työkokemuksen avulla hankittuja tietoja ja taitoja. Kyvyllä viitataan yleisesti tuloksellisen työskentelyn edellyttämiin henkilön ominaisuuksiin, kuten luontaiseen lahjakkuuteen, järjestelykykyyn, aloitteellisuuteen ja muihin vastaaviin tehtävän hoitamisen kannalta tarpeellisiin kykyihin. Koetetulla kansalaiskunnolla tarkoitetaan yleisessä kansalaistoiminnassa saatuja viran hoidon kannalta merkityksellisiä ansioita sekä nuhteetonta käytöstä. Yleisiä nimitysperusteita on tulkittava yhdessä asianomaisen viran yleisiin ja erityisiin kelpoisuusehtoihin.

 

 Kunnallinen virantäyttö perustuu työnantajan tekemään kokonaisarviointiin sopivimmasta hakijasta ja lähtökohtaisesti työnantajalla on laaja harkintavalta valita kenet tahansa kelpoisuusehdot täyttävistä hakijoista. Koulutuksen ja kokemuksen ohella on arvioitava viran hoitamisen kannalta merkityksellisiä henkilökohtaisia ominaisuuksia. Kenelläkään ei ole ehdotonta oikeutta tulla valituksi kunnan virkaan pelkästään siksi, että hänellä on korkeampi koulutus tai pidempi työkokemus kuin muilla hakijoilla. Valinta perustuu kokonaisharkintaan siitä, kenellä kelpoisuusehdot täyttävistä hakijoista arvioidaan olevan parhaat edellytykset viran menestykselliseen hoitamiseen.

 

 Hakemusasiakirjojen perusteella haastatteluun kutsuttiin kaikkiaan kolme kelpoisuusvaatimukset täyttävää ja soveltuvimmiksi katsottua hakijaa. Oikaisuvaatimuksen tekijä oli haastateltavien joukossa.

 

 Viran kelpoisuusehtona edellytettiin soveltuvaa korkeakoulututkintoa (insinööri AMK tai vastaava) tai aiempaa vastaavaa opistotason tutkintoa. Sekä oikaisuvaatimuksen tekijällä että virkaan valitulla henkilöllä on virkaan edellytetty soveltuva korkeakoulututkinto (logistiikkainsinööri AMK). Virkaan valitun insinööritutkintoon on sisältynyt myös hankintojen opintokokonaisuus. Näin ollen molemmat heistä täyttävät viran kelpoisuusehdon koulutuksen osalta.

 

 Viran hakuilmoituksessa toivottiin, että hakijalla on kokemusta hankintojen kilpailuttamisesta sekä kuljetusten suunnittelu- tai ohjaustehtävistä. Virkaan valitulla on noin 6,5 vuoden työkokemus tehtävistä, joita voidaan pitää viran tehtävät huomioiden olennaisina. Tommi Maanselällä olennaiseksi katsottavaa työkokemusta on noin 4,5 vuotta. Työkokemuksen osalta voidaan todeta, että heistä molemmilla on riittävästi olennaista työkokemusta virkatehtävän hoitamiseksi.

 

 Haastattelutilanteessa käytiin kaikkien osallistuneiden kanssa keskustelua avoinna olleen viran tehtävänsisällöstä. Haastattelukysymykset oli laadittu kartoittamaan haastateltavien osaamista, kokemusta ja kiinnostuneisuutta suhteessa viran tehtäväsisältöön ja työn asettamiin vaatimuksiin. Haastattelut antoivat kattavan kokonaisnäkemyksen valintaesityksen tekemistä varten.

 

 Virkaan valitusta henkilöstä muodostui haastattelussa arvio, että hän on kelpoisuusehdot täyttävistä hakijoista kokonaisuutena arvioituna soveltuvin kyseiseen virkaan. Virkaan valittu valittiin erityisesti haastattelussa esille tulleiden vahvuuksien perusteella. Virkaan valittu toi mm. selkeimmin esille laaja-alaista osaamistaan ja kokemustaan tehtävistä, joita täytettävänä olevaan virkaan sisältyy. Haastattelujen päättymisen jälkeen haastattelijat olivat yhteydessä myös suosittelijaan, jonka sittemmin virkaan valittu oli ilmoittanut.

 

 Kuljetussuunnittelijan tehtävänsisältö on muuttunut merkittävästi viimeisen kahden vuoden aikana. Kuljetussuunnittelijan virka täytettiin määräaikaisesti syksyllä 2022, koska oli tiedossa, että sosiaali- ja terveyspalvelut tulevat siirtymään hyvinvointialueelle vuoden 2023 alusta alkaen. Sosiaali- ja terveyspalveluiden kuljetukset olivat merkittävä osa kuljetussuunnittelijan työtehtävistä. Vuoden 2023 lopussa kaupunki teki päätöksen, että Äänekosken kaupungin joukkoliikennettä kehitetään jatkossa osana Jyväskylän seudun kaupunkiliikennettä (Linkki). Edellä mainituilla toimintaympäristössä tapahtuneilla muutoksilla on merkittävä vaikutus kuljetussuunnittelijan tehtävän sisällön laajuuteen. Opetus- ja kasvatustoimen oppilaskuljetusten suunnittelu ja järjestäminen painottuu vuosittain touko-syyskuun väliselle ajalle. Muina aikoina opetustoimen kuljetussuunnittelun tarve on enintään 60 % kokoaikatyöstä. Jotta kuljetussuunnittelijan virka voitiin ilmoittaa julkisesti haettavaksi kokoaikaisena virkana, oli aiempiin virkatehtäviin tarve lisätä kuljetusten suunnittelun ja järjestämisen lisäksi hankintojen kilpailuttamista ja sopimusten hallintatehtäviä. Virkatehtäviin on sisällytetty myös joukkoliikenteen kehittämistä sekä alueellista ja maakunnallista liikennejärjestelmätyötä. Nämä kokonaisuudet muodostavat jatkossa merkittävän osan tehtäväsisällöstä. Tuleva tehtäväsisältö on kuvattu hakuilmoituksessa.

 

 Kuljetussuunnittelijan virkaan liittyvä valinta on perustunut kokonaisharkintaan. Kokonaisharkinnassa arvioidaan, kenellä kelpoisuusvaatimukset täyttävistä hakijoista on taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto huomioon ottaen parhaat edellytykset hoitaa virkaa. Valinta on perustunut erityisesti haastattelussa esiin tulleisiin seikkoihin. Valintapäätöksessä käy ilmi, että talousjohtaja on esittänyt valittavaksi haettavana olleeseen kuljetussuunnittelijan virkaan kokonaisarvion perusteella taitavimmaksi ja ansioituneimmaksi arvioidun hakijan.

 

 Oikaisuvaatimuksessa esitetyt perusteet eivät anna aihetta päätöksen muuttamiseen. Kaupunginjohtaja on ottaen huomioon lain mukaiset nimitysperusteet voinut valita koulutuksen, työkokemuksen, haastattelun ja tehdyn kokonaisarvioinnin perusteella soveltuvimmaksi arvioimansa hakijan kuljetussuunnittelijan virkaan toistaiseksi.

 

 Todettakoon myös, että oikaisuvaatimuksen tekijä Tommi Maanselkä on ollut määräaikaisessa kuljetussuunnittelijan virkasuhteessa. Oikaisuvaatimuksessa esille tuodusta poiketen kyseessä ei ole ollut määräaikainen työsopimussuhde, joka vakinaisen rekrytoinnin yhteydessä olisi muutettu virkasuhteeksi. 

 

 Edellä olevan perusteella kaupunginhallitukselle ehdotetaan, että se hylkäisi Tommi Maanselän 9.12.2024 tekemän oikaisuvaatimuksen. Oikaisuvaatimuksenalainen kaupunginjohtajan päätös ei ole syntynyt virheellisessä järjestyksessä, kaupunginjohtaja ei ole ylittänyt toimivaltaansa eikä päätös ole muutoinkaan lainvastainen. Oikaisuvaatimuksessa ei myöskään ole esitetty muita syitä tai perusteita, joiden johdosta oikaisuvaatimuksen hyväksyminen olisi tarkoituksenmukaista.

 

Valmistelija Talousjohtaja Tapani Hämäläinen, puh. 0400 115 256 ja

 henkilöstöjohtaja Arja-Leena Kriivarinmäki, puh. 0400 471 273

 

Esittelijä Kaupunginjohtaja Matti Tuononen

 

Päätösehdotus Kaupunginhallitus:

 

1)                      päättää ottaa käsiteltäväksi Tommi Maanselän 9.12.2024 tekemän oikaisuvaatimuksen kaupunginjohtajan 5.12.2024 (§68) tekemästä päätöksestä, koska sanotusta päätöksestä saa tehdä oikaisuvaatimuksen, Tommi Maanselällä on asianosaisena oikeus tehdä oikaisuvaatimus ja kirjallinen oikaisuvaatimus on toimitettu kaupungille säädetyssä määräajassa; ja

 

2)                      hylkää edellä kohdassa 1 tarkoitetun oikaisuvaatimuksen, koska oikaisuvaatimuksenalainen kaupunginjohtajan päätös ei ole syntynyt virheellisessä järjestyksessä, kaupunginjohtaja ei ole ylittänyt toimivaltaansa eikä päätös ole muutoinkaan lainvastainen. Oikaisuvaatimuksessa ei myöskään ole esitetty muita syitä tai perusteita, joiden johdosta oikaisuvaatimuksen hyväksyminen olisi tarkoituksenmukaista.

 

Päätös Hyväksyttiin.

 

  - - - - -


Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa