Dynasty tietopalvelu Haku RSS Äänekosken kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://web28.aanekoski.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://web28.aanekoski.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kaupunginhallitus
Pöytäkirja 16.12.2024/Pykälä 332

Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa

 

Suolahden Vanhain- ja vammaistentukisäätiö sr:n sääntöjen muuttaminen

 

KH 07.11.2022 § 301 

 Yleistä

 

Suolahden Vanhain- ja vammaistentukisäätiö sr on vuonna 1977 rekisteröity säätiö, jonka tarkoituksena säätiön sääntöjen 2 §:n 1 momentin mukaan on tarjota kohtuuhintaisia ja mahdollisuuksien mukaan esteettömäksi varustettuja vuokra-asuntoja vähävaraisille eläkkeellä oleville Äänekosken kaupungin asukkaille, jotka ovat vähintään 55 vuotta täyttäneitä tai kuuluvat sairauden tai vammautumisen vuoksi erityisryhmään, joka vaatii tuettua ja esteetöntä asumista.

 

Säätiön sääntöjen 5 §:n 1 momentin perusteella säätiön hallituksessa on kuusi jäsentä ja kuusi varajäsentä, joista Äänekosken kaupunki valitsee kaksi jäsentä ja kaksi varajäsentä. Koska kaupunki ei valitse enemmistöä hallituksen jäsenistä, säätiö ei ole kaupungin määräysvallassa.

 

Nykyiset säännöt

 

Säätiön nykyiset säännöt ovat tulleet voimaan vuonna 2017. Säännöt sisältävät joitakin epätarkoituksenmukaisia määräyksiä, mutta vain vähän suoranaisesti vanhentuneita määräyksiä, sillä vuoden 2017 sääntömuutoksissa otettiin jo huomioon säätiöiden toimintaa ja hallintoa koskevan lainsäädännön merkittävä muuttuminen. Vuoden 1930 säätiölaki on korvattu säätiölain kokonaisuudistuksessa säädetyllä uudella säätiölailla (487/2015), joka pantiin voimaan vuonna 2015. Uusi säätiölaki vaikutti muun muassa säätiöiden sääntöjen vähimmäissisältöön ja eräisiin säätiöiden toimintaa koskeviin ja säätiöiden säännöissä esiintyviin käsitteisiin.

 

Myös tilintarkastuslaki ja kirjanpitolaki on uudistettu vuoden 1977 jälkeen. Tilintarkastuksen osalta on erityisesti huomattava, että niin sanottu maallikkotilintarkastus on poistettu myös säätiöistä. Säätiön säännöistä riippumatta on tilintarkastajana voinut 1.1.2012 alkaen toimia vain hyväksytty tilintarkastaja.

 

Tärkein syy tarpeeseen muuttaa säätiön sääntöjä on se, että nykyisissä säännöissä hallituksen jäseniä valitsevat Äänekosken kaupungin ohella Äänekosken seurakunta, Suolahden Eläkeläiset ry, Suolahden Eläkkeensaajat ry ja Suolahden Kansalliset Seniorit ry. Sanotut yhdistykset ja myös Äänekosken seurakunta ovat ilmaisseet halunsa jättäytyä pois säätiön hallituksesta ja säätiöstä muutoinkin.

 

Luonnos uusiksi säännöiksi

 

Hallintojohtaja on valmistellut luonnoksen Suolahden Vanhain- ja vammaistentukisäätiö sr:n uusiksi säännöiksi. Luonnos on laadittu siten, että se noudattelee pääosin säätiölaissa (487/2015) säädettyä sääntöjen vähimmäissisältöä. Luonnokseen on kuitenkin kirjoitettu eräitä määräyksiä, jotka perustuvat säätiön asemaan kaupungin määräysvallassa olevana kaupunkikonsernin osana.

 

Sääntöluonnoksen mukaan myös säätiön tarkoitusta ja toimintamuotoja koskevat määräykset muuttuisivat. Säätiön toiminnan kohderyhmät on hyvä määritellä aiempaa laajemmin, jotta säätiön kiinteistöomaisuuden käytössä ei ole tarpeettoman ankaria rajoituksia. Uusi tarkoitus ei poikkea olennaisesti alkuperäisestä tarkoituksesta.

 

Sääntöjen toimintamuotomääräyksissä puolestaan on perusteltua pitäytyä sellaisiin muotoihin, joilla säätiö tosiasiassa toimii ja jotka ovat tosiasiassa mahdollisia myös sen jälkeen, kun sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden järjestäminen ja tuottaminen siirtyy kunnilta hyvinvointialueille 1.1.2023 lukien.

 

Sääntöluonnoksen mukaan Äänekosken kaupunki valitsisi säätiön hallituksen kaikki jäsenet eli säätiö olisi jatkossa kaupungin määräysvallassa. Tämä on tärkeää myös säätiön rahoitukseen liittyvistä syistä.

 

Kuntalain (410/2015) 129 §:n 2 momentin mukaan kunta voi myöntää takauksen tai muun vakuuden kilpailutilanteessa markkinoilla toimivan yhteisön velasta tai muusta sitoumuksesta ainoastaan, jos yhteisö kuuluu kuntakonserniin tai se on kuntien tai kuntien ja valtion yhteisessä määräysvallassa. Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen johdosta 1.1.2023 lukien Suolahden Vanhain- ja vammaistentukisäätiö sr toimii kilpailutilanteessa markkinoilla, kun se tarjoaa omistamiaan rakennuksia ja toimitiloja vuokralle näissä sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita järjestävälle ja tuottavalle Keski-Suomen hyvinvointialueelle.

 

Suolahden Vanhain- ja vammaistentukisäätiö sr on aiemmin saanut kiinteistöomaisuuteensa kohdistuviin lainoihin kaupungin omavelkaisia takauksia. On todennäköistä, että tällaisia takauksia tarvitaan myös jatkossa, seuraavan kerran ehkä jo syksyllä 2023. Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksessa muuttuvien seikkojen takia kaupunki voi kuitenkin 1.1.2023 jälkeen myöntää takauksen säätiön velasta vain siinä tapauksessa, että säätiö on kaupungin määräysvallassa.

 

Hallintojohtaja selostaa sääntöluonnosta kokouksessa.

 

Sääntöjen muuttamismenettely

 

Suolahden Vanhain- ja vammaistentukisäätiö sr:n hallitus on käsitellyt sääntöjen muuttamista kokouksessaan 18.10.2022, hyväksynyt sääntöluonnoksen ehdotuksella, että hallituksen toimikausi olisi kaksi vuotta ja päättänyt pyytää säännöistä lausunnon Äänekosken kaupungilta ja muilta säätäjäyhteisöiltä.

 

Sääntöluonnoksessa hallituksen toimikausi on kalenterivuosi. Säätiön nykyisen hallituksen ehdotus kaksivuotisesta toimikaudesta on siltä osin epätarkoituksenmukainen, että tämä supistaisi kaupungin mahdollisuutta halutessaan vaihtaa säätiön hallituksen jäseniä. Säätiölain lähtökohtana on, että säätiön hallituksen jäsenet eivät ole vapaasti erotettavissa. Säännöissä yhden kalenterivuoden mittaiseksi määrätty toimikausi ei estä valitsemasta samoja henkilöitä uudelleen jopa useita kertoja, jos tätä pidetään perusteltuna. Voidaan sanoa, että kaupungin ei tulisi tältäkään osin rajata liikkumavaraansa sääntömääräyksillä, joten ehdotuksen sijasta toimikauden tulisi olla sääntöluonnoksen mukainen.

 

Säätiön hallitus päättää sääntöjen muuttamisesta lausunnot saatuaan. Säätiölain 6 luvun 5 §:n 1 momentin mukaan sääntöjen muuttamista koskeva päätös on viivytyksettä ilmoitettava rekisteröitäväksi, eikä sitä saa panna täytäntöön ennen kuin se on rekisteröity.

 

Toimivalta

 

Äänekosken kaupungin hallintosäännön 22 §:n 1 momentin 19 kohdan mukaan kaupunginhallitus päättää kaupungin osallistumisesta säätiön perustamiseen ja hallintoon.

 

Liitteet

 

Liitteenä ovat seuraavat asiakirjat:

 

  • Säätiön nykyiset säännöt

 

  • Luonnos säätiön uusiksi säännöiksi

 

  • Pöytäkirjanote säätiön hallituksen päätöksestä

 

Valmistelija Hallintojohtaja Aleksi Heikkilä, puh. 040 823 7921

 

Esittelijä Kaupunginjohtaja Matti Tuononen

 

Päätösehdotus Kaupunginhallitus päättää, että Äänekosken kaupunki antaa asiassa seuraavan lausunnon:

 

Äänekosken kaupunki hyväksyy Suolahden Vanhain- ja vammaistentukisäätiö sr:n sääntöjen muuttamisen liitteenä olevan luonnoksen mukaisesti. Kaupunginhallitus kehottaa kaupungin valitsemia säätiön hallituksen jäseniä ehdottamaan ja kannattamaan sääntöjen muuttamista luonnoksen mukaisesti.

 

Päätös Hyväksyttiin.

 

  - - - - -

 Merkittiin, että tämä asia käsiteltiin kokouksen kuudentena asiana.

  - - - - -

 Henna Penttinen ilmoitti olevansa esteellinen (yhteisöjäävi; Suolahden Vanhain- ja vammaistentukisäätiö sr:n hallituksen varajäsen) ja poistui kokouksesta tämän asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi.

 

 Anna-Riitta Pentinpuro osallistui varajäsenenä tämän asian käsittelyyn ja päätöksentekoon.

  - - - - -

 

KH 16.12.2024 § 332  

956/00.01.01.00/2022  

Suolahden Vanhain- ja vammaistentukisäätiö sr:n voimassa olevien sääntöjen 2 §:ssä (Tarkoitus ja toimintamuodot) on määrätty seuraavaa:

 

"Säätiön tarkoituksena on edistää ikääntyneen väestön ja vammaisten henkilöiden vuokra-asuntojen saantia, vuokra-asumisen laatua ja palveluasumista Äänekoskella.

 

"Säätiö toteuttaa tarkoitustaan rakennuttamalla, omistamalla ja hallitsemalla vuokra- ja palveluasumiseen soveltuvia asuntoja, toimitiloja ja kiinteistöjä.

 

"Säätiö voi harjoittaa toimintamuotoihinsa liittyvää ja muuta kiinteistösijoittamiseen ja kiinteistön hallintaan kuuluvaa liiketoimintaa."

 

Tämä sääntömääräys on rekisteröity säätiörekisteriin 22.5.2023 osana säätiön uusia sääntöjä. Tätä ennen kaupunginhallitus oli 7.11.2022 (301 §) tekemällään päätöksellä hyväksynyt sääntöjen muuttamisen myös edellä olevan tarkoitusta ja toimintamuotoja koskevan kohdan osalta.

 

Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus (ARA) on nimennyt Suolahden Vanhain- ja vammaistentukisäätiön yleishyödylliseksi yhteisöksi 17.1.1995.

 

Äänekosken Asumispalvelusäätiö sr:n, Suolahden Vanhain- ja vammaistentukisäätiön ja Äänekosken Vanhaintukisäätiö sr:n kesken on valmisteltu sulautumista, jossa Suolahden Vanhain- ja vammaistentukisäätiö ja Äänekosken Vanhaintukisäätiö sulautuisivat vastaanottavana säätiönä olevaan Äänekosken Asumispalvelusäätiöön säätiöiden hallitusten 21.5.2024 hyväksymän sulautumissuunnitelman mukaisesti absorptiosulautumisena.

 

Osana sulautumisen valmistelua on ARA:lle tehty vuokra-asuntolainojen ja asumisoikeustalolainojen korkotuesta annetun lain (604/2001) 24 §:n 3 momentissa tarkoitettu yleishyödyllisyysilmoitus. Säännöksen mukaan yhteisöjen tulee etukäteen ilmoittaa ARA:lle seikoista, joilla saattaa olla vaikutusta yleishyödyllisyyden edellytysten täyttymiseen.

 

ARA on antanut yleishyödyllisyysilmoitukseen 17.10.2024 päivätyn vastauksen. Vastauksessaan se on kiinnittänyt huomiota siihen, että valtion tuella lainoitetun asuntokannan omistajayhteisöjen toimintaa koskevat rajoitukset ja edellytykset eli yleishyödyllisyyssäännökset on säädetty arava- ja korkotukilakeihin, ja ne astuivat voimaan 1.1.2000 (aravalaki 1189/1993, 15 a §). Yleishyödyllisyyssäännöksen mukaan yleishyödylliseksi nimetyllä yhteisöllä ei saa olla muita riskejä kuin sellaisia, jotka liittyvät yleishyödylliseen asuntojen tuottamiseen, vuokraamiseen ja ylläpitoon. Lisäksi asuntoja on vuokrattava sosiaalisin perustein tavoitteena asukkaiden hyvät ja turvalliset asuinolot kohtuullisin kustannuksin (aravalain 15 a §:n 5 kohta).

 

Sosiaaliseen asuntojen vuokraustoimintaan liittyväksi voidaan katsota esimerkiksi kiinteistönhoitopalvelut tai isännöinti. Hallituksen esityksessä (HE 274/1998) on tuotu esiin, että rajoitetulla toimialalla ja sen mukaisella sallitulla riskinotolla halutaan estää muun liiketoiminnan kautta syntyvien yhteisön omien ja sitä kautta myös valtion riskien kasvaminen. Säätiöiden ja yhdistysten kohdalla toimialalla viitataan niiden toimintamuotoihin.

 

ARA:n nimetessä Suolahden Vanhain- ja vammaistentukisäätiön yleishyödylliseksi yhteisöksi on tämän pitänyt täyttää rajoitettua toimialaa ja sen mukaista sallittua riskinottoa koskevat yleishyödyllisyyden edellytykset. ARA katsoo, että säätiön sääntömuutoksen jälkeinen tilanne ei vastaa nimeämisvaiheessa asetettuja edellytyksiä, koska muutoksen myötä säätiö saisi harjoittaa muutakin kuin yleishyödylliseen asuntojen tuottamiseen, vuokraamiseen ja ylläpitoon tai sosiaaliseen asuntojen vuokraustoimintaan liittyvää liiketoimintaa. ARA katsoo, että säätiön pitää tältä osin muuttaa sääntöjään, jotta ehdotettu sulautuminen voidaan toteuttaa.

 

Säätiön hallitus on 15.11.2024 päättänyt ryhtyä toimenpiteisiin säätiön sääntöjen muuttamiseksi ARA:n vaatimalla tavalla. Käytännössä tämä tarkoittaa, että sääntöjen 2 §:n 3 momentti kuuluisi jatkossa seuraavasti:

 

"Säätiö voi harjoittaa toimintamuotoihinsa liittyvää kiinteistön hallintaan kuuluvaa liiketoimintaa."

 

Viittaus kiinteistösijoittamiseen siis poistettaisiin.

 

Säätiön hallitus pyytää kaupungin lausuntoa sanotusta sääntömuutoksesta.

 

Äänekosken kaupungin konserniohjeen 6.3 kohdan perusteella kaupungin määräysvallassa olevalla säätiöllä on velvollisuus hankkia kaupungin kanta sääntöjen muuttamiseen ennen päätöksentekoa. Kaupungin kannasta päättää konsernijohto.

 

Äänekosken kaupungin hallintosäännön 20 §:n 1 momentin 6 kohdan mukaan kaupunginhallitus antaa kaupungin ennakkokannan konserniohjeen edellyttämissä asioissa. Lisäksi hallintosäännön 22 §:n 1 momentin 19 kohdan mukaan kaupunginhallitus päättää kaupungin osallistumisesta säätiön perustamiseen ja hallintoon.

 

Säätiön sääntöjen 7 §:ssä on määrätty, että säätiön sääntöjen muuttamiseen vaaditaan Äänekosken kaupungin suostumus.

 

Äänekosken kaupunki valitsee kaikki säätiön hallituksen jäsenet, joten säätiö on kaupungin määräysvallassa.

 

ARA on esittänyt vastaavan sääntömuutosvaatimuksen myös Äänekosken Asumispalvelusäätiölle. Sitä vastoin Äänekosken Vanhaintukisäätiölle vaatimusta ei ole esitetty, koska tämä säätiö ei ole ARA:n yleishyödylliseksi nimeämä eikä sillä ole valtion tukemia lainoja.

 

Valmistelija Hallintojohtaja Aleksi Heikkilä, puh. 040 823 7921

 

Esittelijä Kaupunginjohtaja Matti Tuononen

 

Päätösehdotus Kaupunginhallitus päättää, että Äänekosken kaupunki antaa asiassa seuraavan lausunnon:

 

Äänekosken kaupunki hyväksyy Suolahden Vanhain- ja vammaistentukisäätiö sr:n sääntöjen muuttamisen edellä esittelytekstissä tarkoitetun mukaisesti. Kaupunginhallitus kehottaa kaupungin valitsemia säätiön hallituksen jäseniä ehdottamaan ja kannattamaan sääntöjen muuttamista edellä esittelytekstissä tarkoitetun mukaisesti.

 

Päätös Hyväksyttiin.

 

  - - - - -

 Matti Virtanen (yhteisöjäävi; Suolahden Vanhain- ja vammaistentukisäätiö sr:n hallituksen jäsen) totesi olevansa esteellinen ja poistui kokouksesta tämän asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi.

  - - - - -


Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa