Dynasty tietopalvelu
nekosken kaupunki RSS Haku

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://web28.aanekoski.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://web28.aanekoski.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30?page=rss/meetings&show=30

Työllisyysaluelautakunta
Pöytäkirja 24.09.2025/Pykälä 43


Kokousasian teksti

 

Muutos palveluihin kohdennettaviin määrärahoihin

 

TYÖALLTK 28.05.2025 § 35 

 

 

 Tausta 

 

 Työllisyysaluelautakunnan kokouksessa 12.2.2025 § 10 käsiteltiin aiemmin palveluihin kohdentuvien määrärahan myöntöperusteita. Työllisyysalue on pyytänyt kevään aikana KEHA-keskuksen oikeudelliselta tuelta linjauksen harkinnanvaraisen kulukorvauksen liittyen. Harkinnanvaraisen kulukorvauksen työllisyyslautakunnan linjaukseen tulee tehdä muutos saadun KEHA-keskuksen oikeudellisen tuen ohjeen mukaan. Työllisyysaluelautakunta käsittelee palkkatuen myöntämistä seuraavan kerran aiemman päätöksen mukaisesti 27.8.2025.  

 

 Oikeudellisen tuen linjaus määrärahojen käytöstä 

  
Päätöksen tekeminen sisältää lakisääteisten edellytysten ratkaisemisen lisäksi tarkoituksenmukaisuusharkintaa: ”Työvoimaviranomainen VOI myöntää”. Henkilöasiakkaalla ei ole subjektiivista oikeutta palveluihin, vaikka laissa säädetyt edellytykset täyttyisivät. Edellytysten täyttyessäkin myöntäminen on siis työvoimaviranomaisen harkittavissa.  

 

 Työvoimaviranomainen voisi evätä esimerkiksi harkinnanvaraisen kulukorvauksen tarkoituksenmukaisuusharkintansa perusteella, jos se katsoo, että tietyssä yksittäistapauksessa kulukorvauksen myöntäminen ei olisi tarkoituksenmukaista. Jos harkinnanvarainen kulukorvaus evättäisiin edellä mainitulla tarkoituksenmukaisuusperusteella, päätökseen ei olisi muutoksenhakuoikeutta järjestämislain 147 §:n 1 mom. 4.kohdan perusteella, koska päätös olisi perustunut työvoimaviranomaisen tarkoituksenmukaisuusharkintaan. Tarkoituksenmukaisuusperusteella asiakkaalle tehtyihin kielteisiin päätöksiin ei ole muutoksenhakuoikeutta. Kyse on kuitenkin aina yksittäistapausten ratkaisemisesta. 

 

 Sen sijaan päätökseen, jolla korvaus on evätty, koska myöntämiselle laissa säädetyt edellytykset eivät täyty, on mahdollista hakea muutosta. Laissa ei ole säädetty edellytystä liittyen määrärahojen riittävyyteen/saatavuuteen ja näin ollen kielteinen päätös määrärahaan liittyen voisi olla mahdollinen ainoastaan tarkoituksenmukaisuusperusteella, eikä siitä voisi hakea muutosta. Päätökseen on mahdollista hakea muutosta myös siltä osin kuin siinä on kyse korvauspäivistä tai korvauksen määrästä. Korvauspäivistä ja korvauksen määrästä säädetään järjestämislain 104 ja 105 §:ssä, eikä niihin liity harkintaa. 

 

 Oikeudellisen tuen mukaan työllisyysaluelautakuntien tekemiin päätöksiin eli tällaisten lain yli menevien kategoristen linjausten/päätösten tekeminen ei olisi mahdollista. Kyse on laissa säädetystä palvelusta, joka on työvoimaviranomaisen järjestettävä. Laissa säädettyjen edellytysten täyttyessäkin työvoimaviranomainen voi käyttää harkintavaltaansa ja katsoa, ettei tarkoituksenmukaisuusperusteella myönnetä asiakkaalle etuutta (esim. määrärahasyistä). Tarkoituksenmukaisuusperusteella asiakkaalle tehtyihin kielteisiin päätöksiin ei ole muutoksenhakuoikeutta. Kyse on kuitenkin aina yksittäistapausten ratkaisemisesta. 

 

Valmistelija Työllisyyspalvelupäällikkö Riikka Hytönen puh. 040 194 6100, Tiina Mäenpää puh. 040 159 2610

 

Esittelijä Työllisyysaluejohtaja Tiina Mäenpää, puh. 040 159 2610

 

Päätösehdotus Työllisyysaluelautakunta

 

 päättää, että Pohjoisen Keski-Suomen työllisyysalue myöntää harkinnanvaraista kulukorvausta seuraavan tarkoituksenmukaisuusharkinnan perusteella:  

 

 Harkinnanvaraisen kulukorvauksen myöntämisestä säädetään laissa työvoimapalveluiden järjestämisestä § 103. Pohjoisen Keski-Suomen työllisyysalue myöntää harkinnanvaraista kulukorvausta työvoimapalveluiden järjestämislain mukaisesti. Harkinnanvarainen kulukorvaus voidaan myöntää 1.1.2025 jälkeen hakeneille takautuvasti.

 

Päätös Hyväksyttiin.

 

  - - - - -

 

TYÖALLTK 24.09.2025 § 43  

529/02.02.02/2025  

 Tausta 

 

 Työllisyysaluelautakunnan kokouksessa 12.2.2025 § 10 ja 28.5.2025 § 35 käsiteltiin aiemmin palveluihin kohdentuvien määrärahojen myöntöperusteita. Työllisyysalue ei ole määrärahasyistä myöntänyt palkkatukea vuonna 2025. Nyt lautakunnan tulee tehdä linjaus palkkatuen myöntämisestä, koska palkkatuki kuuluu työvoimaviranomaisen harkinnanvaraisiin palveluihin, joissa päätös edellyttää sekä lakisääteisten ehtojen täyttymistä että tarkoituksenmukaisuusharkintaa. 

 

 Palkkatuki on työvoimapalvelujen järjestämislain 380/2023 luvussa 10 säädetty työvoimapalvelu, jonka tavoitteena on parantaa työttömän henkilön työllistymisedellytyksiä ja tukea työllistymistä avoimille työmarkkinoille.  

 

 Palkkatuen kesto ja määrä työvoimapalveluiden järjestämislain 380/2023 § 86 mukaan:  

 

  •     Jos työttömyys on kestänyt alle 12 kk, palkkatuki myönnetään enintään 5 kuukaudeksi 
  •     Jos työttömyys on kestänyt yli 12 kk, palkkatuki myönnetään enintään 10 kuukauden ajaksi 
  •     Tuki myönnetään kuitenkin aina enintään työsuhteen keston ajaksi, eli voi olla myös vähemmän aikaa kuin 5 kuukautta tai 10 kuukautta. 
  •     Tukitaso määräytyy prosenttiosuutena (50%/70%) bruttopalkasta 
  •     Palkkatuen määrä on maksimissaan 1260€/kk tai 1770€/kk, riippuen palkkatuen perusteesta. 
  •     100% palkkatuki enintään 2020 €/kk 
  •     Palkkatuki ei saa vääristää alueellista kilpailua 

 

 Palkkatuen myöntämisen kriteerit Pohjoisen Keski-Suomen työllisyysalueella 

 

 Tuki myönnetään tarkoituksenmukaisuusharkinnalla, ja sitä voi yhdistää myös oppisopimus-koulutukseen. Palkkatukeen ei ole subjektiivista oikeutta, kyseessä on harkinnanvarainen tuki, joka määräytyy tuella palkattavan henkilön palvelutarpeen mukaan. Palkkatukea ei myönnetä julkishallinnollisille organisaatioille.  

 

 Tuen ehdot: 

 

  •     Palkkatukea myönnetään ensisijaisesti toistaiseksi voimassa oleviin työsuhteisiin, mutta myös määräaikaisiin, jos työsuhde on pidempi kuin myönnetty palkkatuki. Määräaikaisen työsuhteen tulee kestää palkkatukijakson päättymisen jälkeen vähintään 2 kuukautta. Työsuhde voi olla koko- tai osa-aikainen.  
  •     Työvoimapaveluiden järjestämislain § 86 mukaan palkkatukiaika on enintään 5 tai10 kuukautta.  Tukiaika voi myös olla lyhyempi. Palkkatuki voidaan myöntää etupäässä sille ajalle, mikä katsotaan tarpeelliseksi asiakkaan osaamisen kehittämisen tai työn mukauttamisen kannalta. 
  •     Palkkatuen saaminen osa-aikatyöhön edellyttää vähintään 20 tunnin viikkotyöaikaa.
  •     Palkan tulee olla vähintään kokoaikatyössä 930 euroa / kuukaudessa ja osa-aikatyössä 465 euroa/kuukaudessa. 
  •     Oppisopimukseen palkkatuki myönnetään ensisijaisesti lyhyempiin koulutuksiin, esim. osatutkintoihin ja kesken jääneiden opintojen loppuun suorittamiseksi. 
  •     Palkkatuki ei saa vääristää kilpailua.  
  •     Palkkatuen tulee edistää työttömän työnhakijan työllistymistä avoimille työmarkkinoille parantamalla hänen ammatillista osaamistaan.  
  •     Työnhakijan työllistymissuunnitelmassa tulee olla palkkatuen myöntämiselle työvoimaviranomaisen puolto ja perusteet.  

 

 Kohderyhmä (tuen ehtojen lisäksi, yhden kohdan tulee täyttyä): 

 

  •     Nuoret alle 30 –vuotiaat  
  •     Yli 55-vuotiaat 
  •      Kotoutumisajalla olevat työnhakijat  
  •      Osatyökykyinen; Työnantajalta edellytetään raportointia, mukautustoimien vaikutuksista. Tuen jatkoa hakiessa vaaditaan lääkärintodistus työkyvystä ja työnantajalta selvitys, millaisia sopeutustoimia on vielä tarve tehdä tehtyjen lisäksi.  
  •      Ilman ammatillista koulutusta olevat; oppisopimus työkokeilun kautta 

 

 Palkkatukea ei kohdenneta ammatinvaihtajille, vaan sen ensisijaisena kohderyhmänä ovat henkilöt, joilla ei vielä ole ammattia. 

 

 Huom. Yli 55-vuotiaiden työllistämistuki ei ole harkinnanvarainen, ja myöntöperusteiden täyttyessä tukea myöntää enintään 1 770 euroa kuukaudessa. 

 

 Hakemuksen käsittely

 

 Palkkatukihakemukset käsitellään saapumisjärjestyksessä. Palvelulupaus on, että käsittelyaika on kaksi viikkoa.  

 

 Vaikutusten arviointi 


Palkkatuella on jonkin verran vaikutusta työllisyyteen ja erityisesti niiden kohderyhmien työmarkkinoille kiinnittymiseen, joilla työllistymisen esteet ovat muita suurempia. Tuki voi helpottaa nuorten, yli 55-vuotiaiden, osatyökykyisten ja kotoutumisajalla olevien työnhakijoiden pääsyä työhön sekä antaa mahdollisuuden kerryttää osaamista ja työkokemusta. Vaikutukset eivät kuitenkaan ole yksiselitteisiä tai pysyviä, sillä palkkatuella työllistyminen ei aina johda avoimille työmarkkinoille siirtymiseen. Tuki on siten perusteltua kohdentaa harkitusti niille asiakasryhmille, joiden työllistymisedellytyksiä se parhaiten vahvistaa. 

 

Valmistelija Työllisyyspalvelupäällikkö Riikka Hytönen puh. 040 194 6100, Tiina Mäenpää puh. 040 159 2610 

 

Esittelijä Työllisyysaluejohtaja Tiina Mäenpää, puh. 040 159 2610  

 

Päätösehdotus Työllisyysaluelautakunta

 

  1.      päättää, että Pohjoisen Keski-Suomen työllisyysalue myöntää palkkatukea työvoimapalveluiden järjestämislain 380/2023   mukaisesti;  
  2.      hyväksyy Pohjoisen Keski-Suomen työllisyysalueen määrittämät palkkatuen myöntämisen kriteerit ja hakemusten käsittelyjärjestyksen lakisääteisten kriteerien lisäksi;
  3.      päättää myönnettävän palkkatukeen kohdennettavan määrärahan suuruuden olevan vuodelle 2025 100 000 euroa;
  4.      päättää, että palkkatukihakemukset käsitellään tämän päätöksen mukaisesti saapumisjärjestyksessä 1.10.2025 alkaen siten, että ensimmäinen palkkatuetun työsuhteen alkamispäivä voi olla aikaisintaan 20.10.2025;
  5.      päättää, että palkkatuen myöntämistä ja sen myöntämisen kriteerejä käsitellään seuraavan kerran Pohjoisen Keski-Suomen työllisyysaluelautakunnan vuoden 2026 ensimmäisessä kokouksessa.

 

Päätös Hyväksyttiin.

 

  - - - - -