Dynasty tietopalvelu Haku RSS Äänekosken kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://web28.aanekoski.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://web28.aanekoski.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Perusturvalautakunta
Pöytäkirja 26.08.2020/Pykälä 53

Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa


 

Suolahden työttömät ry:n avustushakemus

         

PETUR 26.08.2020 § 53  

708/02.04.01.01.05/2020

KH 04.05.2020 § 115

 Yleistä

 

Suolahden Työttömät ry on 17.4.2020 toimittanut kaupungille 15.4.2020 päivätun avustushakemukse, jolla se hakee kaupungilta 30 000 euron suuruista avustusta vuodelle 2020. Hakemuksesta ei ilmene avustukselle ajateltua käyttötarkoitusta.

 

Hakemus on liitteenä.

 

 Äänekosken kaupungin hallintosäännön 26 §:n mukaan va­paa-ai­ka­lau­ta­kun­ta päättää keskitetysti kaikkien toimialojen va­paa­eh­tois­jär­jes­­jen avustuksista. Suoraan hallintosäännön perusteella puheena ole­va Suolahden Työttömät ry:n avustushakemus tulisi siirtää va­paa-ai­ka­lau­ta­kun­nan käsiteltäväksi. Hakemuksessa kuitenkin vii­ta­taan yhdistyksen harjoittamaan työllistämistoimintaan ja so­si­aa­li­pal­ve­lui­hin, jotka eivät ole vapaa-aikalautakunnan alaista toimintaa, vaan kuuluvat kaupunginhallituksen alaiselle elinvoimayksikölle ja pe­rus­tur­va­toi­mel­le.

 

 Avustushakemuksen tarkastelussa voidaan erotella kaksi osa-aluet­ta. Toisaalta kyse on yhdistyksen mahdollisesta rahallisesta avus­ta­mi­ses­ta ja toisaalta palveluista, joita yhdistys voisi tai haluaisi myydä kau­pun­gil­le.

 

 Mahdollinen avustaminen

 

 Kaupungilla on yleinen mahdollisuus tukea sellaista aatteellista yh­dis­tys­toi­min­taa, joka kohdistuu kuntalaisiin tai ainakin hyödyttää kun­ta­lai­sia. Tuki voidaan toteuttaa myöntämällä harkinnanvaraisia ra­hal­li­sia avustuksia yhdistyksille ottaen kuitenkin huomioon yh­den­ver­tai­suus­pe­ri­aat­tees­ta johtuvat vaatimukset kohdella tasapuolisesti eri yhdistyksiä ja niiden edustamia aatteellisia suuntauksia. Yh­den­ver­tai­suus­pe­ri­aa­te edellyttää muun muassa päätöksenteon joh­don­mu­kai­suut­ta: avustamiselle tulisi etukäteen määritellä yleiset pe­rus­teet, joita kussakin yksittäisessä tapauksessa sovelletaan. Yh­den­ver­tai­suus­pe­ri­aat­teen vastakohtana on avustamiskäytännön rää­­löin­ti avustuksen saajan mukaan.

 

 Jos kaupunki haluaa tarjota avustuksia esimerkiksi pit­­ai­kais­työt­­mien työllistämistoimintaa harjoittaville tai välityömarkkinoiden työ­paik­ko­ja tarjoaville aatteellisille yhdistyksille, sen tulisi määritellä tä­hän liittyvien avustusten ehdot ja jakoperusteet ja julistaa avustukset

 

 jul­ki­ses­ti haettavaksi. Ei ole mahdollista antaa avustusta vain yh­del­le yhdistykselle ilman, että myös muilla olisi vastaavaan mah­dol­li­suut­ta. Kaupungin määrittelemänä hakuaikana saatujen ha­ke­mus­ten perusteella kaupunki voi jakaa avustuksiin varatun määrärahan tai osan siitä avustamisen vähimmäisehdot täyttäville yhdistyksille il­moi­tet­tu­jen jakoperusteiden mukaisesti.

 

 Todettakoon, että kaupungin vuoden 2020 talousarvioon ei ole va­rat­tu lainkaan määrärahaa puheena olevia avustuksia varten. On sel­vää, että talousarvion millään menokohdalla ei ole kymmenien tu­han­sien eurojen ylimääräisiä varoja, joita voitaisiin uu­del­leen­koh­den­taa tähän tarkoitukseen. Ennen avustusten julistamista haet­ta­vak­si olisikin valtuuston ensiksi muutettava talousarviota niin, että sin­ne lisättäisiin sopivaksi katsottu määräraha avustamista varten ja sa­mal­la osoitettaisiin, millä tulolla se katetaan.

 

 Kaikessa avustustoiminnassa on syytä kiinnittää riittävää huomiota jär­jes­te­lyn oikeudelliseen luonteeseen. Avustuksen antamisen ja pal­ve­lun hankkimisen välisenä erona on, että hankinnassa ostajan mak­sa­ma hinta on korvaus saadusta palvelusta, mutta annettava avus­tus on määritelmällisesti aina vastikkeetonta. Jos yhdistys tuot­taa saamansa rahan vastikkeena kaupungille palveluita, kyse ei ole avus­tuk­ses­ta, vaan palvelun ostosta, joka on järjestettävä han­kin­ta­lain­sää­dän­nön mukaisesti. Julkiseen hankintaan kuuluvassa kil­pai­lu­ti­lan­tees­sa esiintyy aina myös riski jäädä vaille sopimusta tai ti­laus­ta.

 

 Mahdolliset palveluhankinnat

 

 Suolahden Työttömät ry:n avustushakemuksessa mainitaan lyhyesti joi­ta­kin työllisyyden hoitoon ja sosiaalipalveluihin liittyviä yhdistyksen toi­min­to­ja. Tähän on todettava, että jos kaupungilla on tarvetta hank­kia palveluita oman organisaationsa ulkopuolelta, tulee kau­pun­gin järjestää nämä hankinnat julkisia hankintoja koskevan lain­sää­dän­nön mukaisesti. Pääsääntöisesti tämä tarkoittaa avointa, julkista tar­jous­kil­pai­lua, johon kaikki kiinnostuneet voivat osallistua.

 

 Kaupunki ei voi keskittää työllisyyden hoitoon liittyvien tai yksityisiin so­si­aa­li­pal­ve­lui­hin kuuluvien palveluiden hankintoja vain yhdelle pal­ve­lun­tar­joa­jal­le, koska tämä olisi ristiriidassa palveluntarjoajien ta­sa­puo­li­sen kohtelun periaatteen ja hankintalainsäädännön tar­koi­tuk­se­na olevan kilpailun edistämisen kanssa. Palveluhankintojen koh­dis­ta­mi­sen tai hinnoittelun perusteena ei myöskään saa pitää avus­tus­tar­koi­tus­ta, vaan hinnoittelun tulee olla kilpailullinen ja siinä tulee pyr­kiä kaupungin kannalta taloudellisesti edullisimpaan lop­pu­tu­lok­seen. On palveluntarjoajan itsensä asiana hinnoitella tarjoamansa tuot­teet ja siinä yhteydessä ratkaista, millaisia euromääräisiä tai suh­teel­li­sia katteita se tavoittelee ja tarvitsee.

 

 Jos kaupungille muodostuu tilanne, jossa se katsoo tarpeelliseksi hank­kia palveluita oman organisaationsa ulkopuolelta, hankinnan pe­rus­ta­na on kaupungin käsitys paikkakunnan väestön ja mää­ri­tel­lyn kohderyhmän palvelutarpeesta. Kaupungilla ei ole syytä kuluttaa ve­ro­va­ro­ja hankkiakseen sellaisia palveluita, joille ei ole kysyntää tai am­ma­til­li­ses­ti havaittua tarvetta. Palvelutarpeen tarkastelu kuuluu so­si­aa­li­huol­toa ja työllisyyden hoitoa koskevassa lainsäädännössä kun­nil­le säädettyjen tehtävien toteuttamiseen. Tarkastelun kes­kiös­sä on kaupungin asiakkaana olevan yksilön etu, ei yksittäisen pal­ve­lun­tuot­ta­jan toiminnan jatkuvuuden turvaaminen.

 

 Kaupungin taloudellinen tilanne

 

 Ajankohtaisen COVID-19-tartuntatautiepidemian eli niin sanotun ko­ro­na­vi­rus­epi­de­mian johdosta Äänekosken kaupungin taloudellinen ti­lan­ne vaikeutuu kuluvana vuonna erittäin vakavasti. Kaupungin ve­ro­tu­lot supistuvat voimakkaasti ja myös toimintatuotot (esim. päi­­hoi­to­mak­sut) jäävät normaalia vähäisemmiksi. Samaan aikaan var­sin­kin terveydenhuoltopalveluista aiheutuvat menot kasvavat. Onkin to­den­­köis­tä, että kaupungin vuoden 2020 tilikauden tuloksesta muo­dos­tuu merkittävästi alijäämäinen.

 

 Ajankohtaisessa tilanteessa kaupunki joutuu supistamaan monia tar­joa­mi­aan palveluita, peruuttamaan suunniteltuja investointeja ja val­mis­tau­tu­maan muihinkin säästötoimiin. Kaupunginhallituksen 14.4.2020 (95 §) tekemän päätöksen mukaan kaupunki aloittaa myös koko henkilöstöä koskevat yhteistoimintaneuvottelut. Näissä olo­suh­teis­sa on pidettävä selvänä, että kaupungilla ei ole varaa jär­jes­tel­lä Suolahden Työttömät ry:n hyväksi mittavia avustuksia tai jul­ki­sia hankintoja. Yhdistyksen tulee itse huolehtia omasta toi­min­nas­taan ja saattaa se taloudellisesti kestävälle pohjalle.

 

 Kaupunginhallitus käsitteli 20.4.2020 (108 §) suurelta osin sa­man­kal­tais­ta avustusasiaa, jossa avustuksen hakijana oli Äänekosken Ka­tu­­he­tys ry. Kaupunginhallitus päätti tuolloin siirtää asian kä­sit­te­lyn ja ratkaisemisen perusturvalautakunnalle. Hakijoiden yh­den­ver­tai­sen kohtelun edistämiseksi kaupunginjohtajan ehdotus kau­pun­gin­hal­li­tuk­sel­le on nyt sama kuin 20.4.2020 (108 §) tehty päätös.

 

 (Valmistelija hallintojohtaja Aleksi Heikkilä, puh. 040 823 7921)

 

Kaupunginjohtajan ehdotus:

 

 Kaupunginhallitus päättää, että se siirtää asian perusturvalauta-

 kunnan käsiteltäväksi ja ratkaistavaksi.

 

Päätös: Hyväksyttiin.

 

   - - - - -

 

 Sirpa Martins totesi olevansa esteellinen (yhteisöjäävi; hallintolain 28 §:n 2 momentin 1 kohdassa tarkoitettu henkilö Suolahden Työttömät ry:n hallituksen jäsenenä) ja poistui kokouksesta tämän asian kä­sit­te­lyn ja päätöksenteon ajaksi. Riikka Happo osallistui varajäsenenä tä­män asian käsittelyyn ja päätöksentekoon.

 

  - - - - -

 

PETUR 26.05.2020 § 43 

 

 Perusturvalautakunta on saanut 5.5.2020 kaupunginhallituksen pää­tök­sel­lä 4.5.2020 § 115 käsiteltäväksi ja ratkaistavaksi Suolahden Työt­­mät ry:n 17.4.2020 kaupungille toimittaman 15.4.2020 päi­­tyn 30 000 euron avustushakemuksen, jolla se hakee kaupungilta avus­tus­ta vuodelle 2020. Hakemuksesta ei ilmene, mihin tar­koi­tuk­seen avustusta haetaan.

 Hakemus on liitteenä.

 

 (valmistelija perusturvajohtaja Saara Kuusela puh 040 579 4573)

 

Perusturvajohtajan ehdotus:

 

 Perusturvalautakunta päättää, että Suolahden Työttömät ry:lle ei myön­ne­avustusta eikä yhdistyksen 17.4.2020 toimittama ja 15.4.2020 päivätty avustushakemus muutenkaan anna aihetta jat­ko­toi­men­pi­tei­siin.

 

 Perusturvalautakunta viittaa kaupunginhallituksessa 4.5.2020 § 115 kä­si­tel­lyn asian selostusosaan ja toteaa siinä olevien seikkojen täyt­­vän kielteisen päätöksen perustelut edelleen tässä.

 

 Lisäksi todetaan, ettei perusturvalautakunta ole erikseen varannut jaet­ta­vaa avustusmäärärahaa kuluvalle vuodelle. Edelleen esiin­tuo­daan, että alkuvuodesta alkanut ja edelleen vallitseva koronakriisi ai­heut­taa huomattavaa kustannusten nousua sosiaali- ja ter­vey­den­huol­lossa kuluvana vuonna.

 

 

Päätös: Merkittiin pöytäkirjaan, että perusturvalautakunnan puheenjohtaja Si­mo Holopainen to­te­si olevansa es­teel­li­nen (intressijäävi) ja poistui kokouksesta tämän asian kä­sit­te­lyn ja pää­tök­sen­teon ajaksi. Puheenjohtajana tä­mä asian käsittelyn ja pää­tök­sen­teon aikana toimi va­ra­pu­heen­joh­ta­ja Marke Tuominen.

 

 Keskustelun kuluessa Riikka Happo esitti, että asia palautetaan uudelleen valmisteluun seuraavan perusturvalautakunnan kokoukseen. Lisäselvityksenä pyydetään kenelle ja millä yleisillä perusteilla perusturvan toimiala on vuonna 2020 avustuksia myöntänyt sekä myönnettyjen avustusten vaikuttavuusarviointi kaupungille.

 

 Pentti Salminen kannatti Riikka Hapon esitystä.

 

 Koska oli tehty perusturvajohtajan esityksestä poikkeava, kannatettu esitys, puheenjohtaja totesi, että asiasta on suoritettava äänestys.

 

 Puheenjohtaja teki seuraavan äänestysesityksen:

 

 Ne, jotka kannattavat perusturvajohtajan esitystä, äänestävät JAA ja ne, jotka kannattavat Riikka Hapon esitystä, äänestävät EI. Äänestys suoritetaan nimenhuutoäänestyksellä.

 

 Suoritetussa äänestyksessä annettiin yksi JAA-ääni (Hänninen) ja kuusi EI-ääntä (Tuominen, Flink-Liimatainen, Hakonen, Happo,  Paananen, Salminen). Tyhjiä ääniä ei annettu, yksi lautakunnan jäsen oli poissa kokouksesta ja Simo Holopainen oli esteellinen tämän asian käsittelyyn ja päätöksen tekoon.

 

 

 Puheenjohtaja totesi, että Riikka Hapon ehdotus tuli perusturvalautakunnan päätökseksi.

 

 Hyväksyttiin.

 

 - - - - -

 

PETUR 26.08.2020

 

 Perusturvalautakunta palautti kokouksessa 26.5.2020 § 42 Suolahden työttömät ry:n avustushakemuksen uudelleen valmisteluun seuraavaan kokoukseen. Lisäselvityksenä pyydettiin kenelle ja millä yleisillä perusteilla perusturvan toimiala on vuonna 2020 avustuksia myöntänyt sekä myönnettyjen avustusten vaikuttavuusarviointi kaupungille. Liitteissä ovat pyydetyt lisäselvitykset perusturvalautakunnan myöntämistä avustuksista Siniaalto ry:lle ja Äänekosken Ilona ry:lle kuluvana vuonna.

 

Valmistelija perusturvajohtaja Saara Kuusela, p. 040 579 4573

 

Päätösehdotus Edelleen perusturvalautakunta päättää, ettei Suolahden työttömät ry:lle myönnetä avustusta aikaisemmin esitettyihin perusteluihin vedoten. Perusturvalautakunta toteaa saadut lisäselvitykset tietoonsaatetuksi.                                         

 

 

Päätös Merkittiin pöytäkirjaan, että perusturvalautakunnan puheenjohtaja Simo Holopainen totesi olevansa esteellinen (intressijäävi) ja poistui kokouksesta tämän asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi. Puheenjohtajana tämän asian käsittelyn ja päätöksen teon aikana toimi varapuheenjohtaja Marke Tuominen. Kaupunginhallituksen edustaja Sirpa Martins totesi myös olevansa esteellinen (yhteisöjäävi) ja poistui kokouksesta tämän asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi.                                                                                                                                Keskustelun kuluessa perusturvalautakunta päätti yksimielisesti siirtää asian uudelleen valmisteluun.              Kaupungin Työelämävalmennusyksiköltä lisäselvityksenä pyydetään kaupungin Työpajan kustannukset suhteessa työllistettyjen määrään ja työllistävien yhdistysten vaikutus kaupungin talouteen. Lisäksi kokoukseen, jossa ko. asiaa käsitellään kutsutaan Työttömien Keskusjärjestöstä Irma Hirsijärvi. 

 

 


Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa