RSS-linkki
Kokousasiat:https://web28.aanekoski.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://web28.aanekoski.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Perusturvalautakunta
Pöytäkirja 16.06.2021/Pykälä 43
Edellinen asia | Seuraava asia | ![]() ![]() |
Perusturvan palveluohjelman 2019 - 2021 toteutuminen
PETUR 16.06.2021 § 43
PETUR 30.10.2019 § 74
Perusturvan toimiala on laatinut palveluohjelman, joka on yksi Äänekosken kaupunginvaltuustossa 7.12.2015 hyväksytyn ja 1.1.2016 voimaan tulleen kaupunkistrategian perusteella laadittavista ohjelmista.
Palveluohjelmassa tulee huomioida kaupungin hyvinvointikertomuksessa esitetyt toimenpide-ehdotukset sekä kaupungin strategiassa ja -ohjelmissa linjatut asiat.
Äänekosken perusturvan toimiala koostuu terveyspalveluiden, sosiaalityön sekä Arjen tuen palveluiden vastuualueista. Palveluohjelmassa kuvataan perusturvan nykytila ja toimintaympäristö. Perusturvan palveluohjelmassa kuvataan mittarit toiminnan päämäärien toteutumisen mittaamiseksi. Perusturvan palveluohjelman tärkeimmät toimenpiteet on koottu neljän kärkitavoitteen alle:
1. Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen, sairauksien ehkäisy sekä sosiaalisen turvallisuuden vahvistaminen
2. Hyvin toimivat peruspalvelut vetovoimatekijänä
3. Osallisuuden ja vuorovaikutuksen edistäminen
4. Tulevaisuuden palvelujen kehittäminen
Palvelulupaukset kuvataan kappaleessa 5 ja lopuksi tuodaan esiin palveluohjelman raportointi ja seuranta. Palveluohjelma päivitetään vuosittain perusturvalautakunnan toimesta ja hyväksytään valtuustokausittain. Perusturvan johtoryhmä vastaa ohjelman päivittämisestä ja raportoi siitä kaupungin johtoryhmälle, joka vastaa ohjelman seurannasta ja raportoi tavoitteiden ja toimenpiteiden toteutumisesta kaupunginhallitukselle vuosittain.
(valmistelija perusturvajohtaja Saara Kuusela puh. 040 579 4573)
Perusturvajohtajan ehdotus:
Perusturvalautakunta hyväksyy liitteenä olevan perusturvan palveluohjelman ja esittää sen edelleen kaupunginhallituksen hyväksyttäväksi.
Päätös: Hyväksyttiin.
- - - - -
KH 18.11.2019 § 298
Kaupunginjohtajan ehdotus:
Kaupunginhallitus ehdottaa valtuustolle, että valtuusto hyväksyy perusturvan palveluohjelman liitteen mukaisesti.
Päätös: Hyväksyttiin.
- - - - -
KVALT 09.12.2019 § 92
Kaupunginvaltuuston päätös:
Hyväksyttiin.
- - - - -
PETUR 16.06.2021 § 43
590/00.01.02.00/2021
Perusturvan palveluohjelma laadittiin vuosille 2019-2021 ja hyväksyttiin perusturvalautakunnassa 30.10.2019 ja kaupunginvaltuustossa 9.12.2019. Äänekosken kaupungin perusturvan palvelut on organisoitu kolmelle vastuualueelle, jotka ovat terveyspalvelut, sosiaalityö ja arjen tuki. Perusturvan palveluohjelma on asiakirja, jonka avulla kehitetään perusturvan toimialaa ja järjestetään kuntalaisten sosiaalisen turvallisuuden ylläpitämiseksi tarvittavat sosiaalipalvelut ja huolehditaan kansanterveyslain mukaisesti väestön terveyden edistämiseen ja sairauksien hoitamiseen liittyvistä tehtävistä. Toiminnassa painotetaan ennalta ehkäisevää, omatoimisuutta tukevaa, osallistavaa ja toimintakykyä ylläpitävää työotetta. Ohjelmalla vaikutetaan Äänekosken kaupungin vetovoimaisuuteen tarjoamalla laadukkaita palveluja toimivassa ympäristössä, kaupungin strategiaa toteuttaen.
Johtajat ja esimiehet ohjaavat organisaation operatiivista toimintaa, kokonaisuutta, joka muodostuu asiakkaista, palveluista, taloudesta ja henkilöstöstä. Tasapaino kokonaisuudessa on yhteinen tavoite.
Palveluohjelman toteutumista on arvioitu perusturvan vastuualueiden esimiesten kanssa kevään 2021 aikana. Palveluohjelma esitettiin arvioituna kaupunginvaltuuston iltakoulussa 7.6.2021. Perusturvalautakunta suorittaa arvioinnin valtuustokauden päätteeksi 16.6.2021.
Perusturvan palveluohjelma vuosille 2019 - 2021 sisältää neljä kärkitavoitetta ja niiden toimenpiteet (21), jotka on kuvattu litteessä tehtävät ja tarkastuspisteet. Toimenpiteiden toteutumisastetta on arvioitu liikennevaloilla (punainen-keltainen-vihreä) Thinking Portfolio järjestelmässä.
Pääosin palveluohjelmaa on kyetty toteuttamaan suunnitellulla tavalla ja toimenpiteiden tavoitteissa on edistytty (vihreä, keltainen). Esimerkiksi:
Kärkitavoite 1: Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen, sairauksien ehkäisy sekä sosiaalisen turvallisuuden vahvistaminen.
Toimenpide (Tehtävä): Vahvistetaan ja kehitetään ennaltaehkäiseviä ja varhaisen tuen sekä kuntoutumisen palveluja.
Toteutuminen (Tila): Toteutettu/tavoitteet pääosin saavutettu.
Kuvaus: Palkattu ennaltaehkäisevän työn ohjaaja, vahvistettu kuntouttavaa työotetta, kotihoidossa arviointijaksot ja kotikuntoutus sekä laaja selvitys palvelutarpeen arvioinnissa esim. perheen tilanteesta. Älykuntosali on otettu käyttöön ja fysioterapeutin vastaanotot toimivat.
Kärkitavoite 4: Tulevaisuuden palvelujen kehittäminen.
Toimenpide (Tehtävä): Selvitetään liikkuvien palvelujen lisämahdollisuuksia.
Toteutuminen: Kesken.
Kuvaus: Vaatii selvitystyötä ja lisäresurssia.
Yhteenvetona päättyvästä tarkastelujaksosta todetaan:
Ohjelman tavoitteet ja toimenpiteet ovat toteutuneet pääosin suunnitelman mukaisesti. Vuoden 2020 aikana toimintaa sopeutettiin koronatilanteen mukaisesti. Tulevaisuuden palveluja kehitettiin ja otettiin käyttöön koronan jouduttamana; etävastaanotot ja -hoiva, etäkonsultaatiot, Omaolo, VideoVisit. Erilaiset teknologiset ratkaisut lisääntyivät tai järjestelmät muuttuivat. Hyvinvoinnin ja terveyden edistämistyötä kyettiin vahvistamaan jonkin verran (EPT, sisäinen koulutus). Omaehtoista kouluttautumista tapahtui paljon.
Perusturvasta osallistuttiin aktiivisesti maakunnan sote uudistustyöhön. Henkilöstön sairauspoissaolot olivat korkeat, erityisesti arjen tuen vastuualueella, erilaisista interventioista huolimatta. Osallisuuden ja vuorovaikutuksen edistämisessä kehityttiin (luottamushenkilöt, kuntalaiset, järjestöt, vastuu- ja toimialojen välinen) ja yhteiskehittämistä aloitettiin. Kyläbussi pilotti tuo kuntalaiselle lisämahdollisuuksia palvelujen saavutettavuuteen. Moninainen hankemaailma, kilpailutukset, hankinnat ja selvitykset sekä lausunnot värittivät tarkastelujaksoa vahvasti. Asiakastyytyväisyys on hyvää tasoa, asukastyytyväisyys hieman heikompi. Palvelut on kyetty toteuttamaan kustannustehokkaasti ja pääosin määräajoissa.
Valmistelija Perusturvajohtaja Saara Kuusela puh. 040 579 4573
Esittelijä Perusturvajohtaja Saara Kuusela puh. 040 579 4573
Päätösehdotus Perusturvan palveluohjelma (2019 - 2021) saatetaan perusturvalautakunnan tietoon.
Päätös Hyväksyttiin.
- - - - -
Edellinen asia | Seuraava asia | ![]() ![]() |