RSS-linkki
Kokousasiat:https://web28.aanekoski.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://web28.aanekoski.fi:443/dynasty10/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kaupunginhallitus
Pöytäkirja 07.10.2024/Pykälä 238
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
Ensiapukoulutuksen järjestäminen Äänekosken kaupungin henkilökunnalle / Oikaisuvaatimus / Uskalla Auttaa Oy
KH 07.10.2024 § 238
Yleistä
Uskalla Auttaa Oy on 10.9.2024 toimittanut Äänekosken kaupungille kirjallisen hankintaoikaisuvaatimuksen henkilöstöjohtajan 29.08.2024 (§1/2024) tekemästä hankintapäätöksestä. Päätöksessä on kyse kilpailutuksen 519965 (Dnro 439/02.07.00/2024) / Ensiapukoulutusten järjestäminen Äänekosken kaupungin henkilökunnalle perusteella tehdystä hankintapäätöksestä.
Hankintaoikaisuvaatimus on liitteenä.
Prosessinedellytykset
Kansallisen kynnysarvon alittavissa hankinnoissa tehtyyn kunnan viranomaisen (hankintayksikkö) päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä annettuun ratkaisuun tyytymätön voi tehdä hankintayksikölle julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016; jäljempänä myös hankintalaki) 132 §:ssä tarkoitetun vaatimuksen hankintaoikaisusta.
Hankintaoikaisuvaatimuksen voi tehdä tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).
Henkilöstöjohtaja on 29. 8.2024 (1 §/2024) tekemällään hankintapäätöksellä päättänyt valita ensiapukoulutusten järjestämistä varten perustettavaan koulutustenjärjestäjien pooliin Suomen Ensiapukoulutus Oy:n, Tepi Terveyspalvelut Oy:n, Uskalla Auttaa Oy:n ja Kilatia Oy:n. Uskalla Auttaa Oy on hankinta-asiassa asianosainen.
Hankintaoikaisuvaatimuksen käsittelevänä viranomaisena on kaupunginhallitus, koska henkilöstöjohtaja on kaupunginhallituksen alainen viranhaltija.
Oikaisua on vaadittava 14 päivän kuluessa siitä, kun hankintaoikaisuvaatimuksen tekijä on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta hankintamenettelyssä tehdystä ratkaisusta. Henkilöstöjohtajan hankintapäätös on annettu sähköisesti tiedoksi asianosaisille ja julkaistu kaupungin www-sivuilla 29.8.2024. Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä hankintapäätös katsotaan saaduksi tiedoksi kolmantena päivänä sen lähettämisestä.
Voidaan todeta, että Uskalla Auttaa Oy:n kaupungille 10.9.2024 toimittama hankintaoikaisuvaatimus on tehty ennen sen vireillepanolle säädetyn määräajan päättymistä.
Edellä olevan perusteella Uskalla Auttaa Oy:n kaupungille 10.9.2024 toimittama hankintaoikaisuvaatimus on otettava käsiteltäväksi.
Oikaisuvaatimuksen käsittely
Vaatimukset ja perustelut
Uskalla Auttaa Oy vaatii kaupungille 10.9.2024 toimittamassaan hankintaoikaisuvaatimuksessa, että hankintapäätöstä tulee muuttaa siten, että kilpailutusprosessi toteutetaan avoimesti ja syrjimättömästi kaikkia toimijoita kohtaan, ilman tietyn organisaation tai koulutusmallin suosimista. SPR-vaatimus koulutuksista tulee poistaa ja koulutusten sisällöt määritellä siten, että kaikilla toimijoilla on mahdollista osallistua kilpailutukseen syrjimättömästi.
Uskalla Auttaa Oy perustelee vaatimustaan siten, että "ensiapukoulutuksille ei ole asetettu selkeitä kriteereitä, vaan kilpailutusasiakirjoissa on vaadittu SPR:n mukaisia ensiapukoulutuksia. Kilpailutuksessa on pitänyt noudattaa SPR:n kurssisisältöjä tai muuten kyseinen toimija on tullut suljetuksi kilpailutuksesta.".
Lisäksi Uskalla Auttaa Oy perustelee, että "SPR ja sen omistama Punainen Risti Ensiapu Oy ovat yksi Uskalla Auttaa Oy:n suurimpia kilpailijoita. SPR vastaa itse sertifioitujen koulutustensa sisällöstä ja voi koska tahansa tehdä näihin koulutussisältöihin muutoksia, kuten se on viimeisen vuoden aikana tehnytkin. Uskalla Auttaa Oy:llä ei ole laillisia keinoja saada itsenäisesti selville SPR:n sertifioitujen koulutusten tarkkoja sisältöjä (sisältöjen saaminen edellyttää kumppanuussopimusta SPR:n omistaman Punainen Risti Ensiapu Oy:n kanssa).".
Edellä esitetyn lisäksi, Uskalla Auttaa Oy esittää, että "Koulutusten kriteerit ovat olleet epäselviä, sekä syrjiviä" ja että "Lisäksi kyseinen menettely on vastoin EU:n hankintalainsäädäntöä".
Vastaus vaatimuksiin
Hankinnan arvo alittaa sosiaali- ja terveyspalveluiden kansallisen kynnysarvon (400 000 € alv. 0%), eikä siihen siten sovelleta lakia hankintalakia.
Vaikka oikaisuvaatimuksen kohteena olevaan hankintaan ei sovelleta hankintalakia, otetaan julkisissa hankinnoissa yleisesti huomioon hankintalain periaatteet tasapuolisesta ja syrjimättömästä toiminnasta, avoimuus ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen. Tarjouspyyntöasiakirjat on julkaistu Tarjouspalvelu.fi:ssä, ja ne ovat olleet kaikille tarjoajille avoimesti julkisesti nähtävillä ja kaikilla tarjoajilla on ollut mahdollisuus lisätietojen pyytämiseen. Hankintailmoitus on julkaistu 9.8.2024 ja lisätietokysymysten jättämisen määräaika on ollut 19.8.2024 klo 9.00. Hankintayksikön tietoon ei, määräajan puitteissa tai sen jälkeen, ole tullut lisätietokysymyksiä tai tarkennuspyyntöjä varsinaiseen hankinnan sisältöön liittyen. Ainoa esitetty lisätietokysymys koski yrittäjän työeläkevakuutuksiin liittyvää soveltuvuusvaatimusta.
Tarjouspyyntöasiakirjoissa hankinnan kohteen kuvauksessa on määritelty hankittavan koulutuksen sisällön vaatimukset seuraavasti: "Poolin kouluttajat tarjoavat eri tason ensiapukoulutuksia henkilöstölle tarvittavien ja sovittujen sisältöjen mukaisesti. Valittujen kouluttajien ja kurssien sisällön tulee täyttää sairausvakuutuslain ja Kela:n edellytykset työpaikan ensiapuvalmiuden ylläpidosta".
Hankinnan kokonaismäärän ja laajuuden osalta tarjouspyyntöasiakirjoissa käytetään seuraavia kuvauksia:
Koulutustyyppi
Syksy 2024
EA1 16h 50 hlö
Hätäensiapu 8h 80 hlö
Hätäensiapu 4h 2 hlö
Kevät 2025
EA1 16h 10 hlö
Hätäensiapu 8h 35 hlö
Hätäensiapu 4h 3 hlö
Kela edellyttää ensiavun kouluttajilta aina, että kouluttajalla on SPR:n ensiavun ja terveystoiminnan asiantuntijaryhmän suosituksen mukainen lisäkoulutus. Tarjouspyynnön liitteenä on ollut "Suositus ensiavun kouluttajien pohjakoulutusvaatimuksista ja ensiavun kouluttajakoulutusten sisällöistä (hyväksytty 2.6.2022, voimassa toistaiseksi)", joka liittyy Kelan ensiapukouluttajien koulutuksille asettamiin vaatimuksiin, ja on sosiaali- ja terveysministeriön (STM) sekä Suomen Punaisen Ristin (SPR) yhteistyössä laatima.
Sopimusluonnos on ollut tarjouspyynnön liitteenä. Sopimusluonnoksella ei ole kuvattu koulutusten sisältöjä siten, että ne edellyttäisivät jotakin tiettyä nimetyn toimijan tuottamaan sisältöä.
Viittauksia SPR:n koulutussisältöihin on käytetty koulutussisältöjen laajuutta havainnollistavana yleisesti tunnistettuna kuvauksena. Tarjouspyyntöasiakirjoissa hankinnan kohteen kriteereissä on kuitenkin käytetty mainintaa SPR:stä havainnollistamaan kulloinkin kysytyn koulutuksen laajuutta sekä kriteerin pisteytyksen laskentatapaa.
Oikaisuvaatimuksen kohteena olevalla päätöksellä ei ole suljettu kilpailutuksen tai tarjousvertailun ulkopuolelle yhtään tarjoajaa tai tarjousta. Myös oikaisuvaatimuksen tehnyt Uskalla Auttaa Oy on oikaisuvaatimuksen kohteena olevalla hankintapäätöksellä tullut valituksi puitesopimuskumppaniksi. Valittuja sopimuskumppaneita on useampia, jotta kyetään turvaamaan ensiapukoulutuksen oikea-aikainen saatavuus.
Edellä olevan perusteella kaupunginhallitukselle ehdotetaan, että se hylkäisi Uskalla Auttaa Oy:n 10.9.2024 tekemän oikaisuvaatimuksen. Oikaisuvaatimuksenalainen päätös ei ole syntynyt virheellisessä järjestyksessä, henkilöstöjohtaja ei ole ylittänyt toimivaltaansa, eikä päätös ole muutoinkaan lainvastainen. Oikaisuvaatimuksen alainen hankintapäätös ei kuulu hankintalain soveltamisalaan eikä ole oikaisuvaatimuksessa esitetyllä tavalla syrjivä. Maininnalla SPR:stä ei ole ollut vaikutusta oikaisuvaatimuksen tekijän asemaan. Uskalla Auttaa Oy on jättänyt tarjouksen ja tullut valituksi yhdeksi sopimuskumppaneista. Oikaisuvaatimuksessa ei myöskään ole esitetty muita syitä tai perusteita, joiden johdosta oikaisuvaatimuksen hyväksyminen olisi tarkoituksenmukaista.
Esityslistan liitteenä ovat seuraavat asiakirjat:
- tarjouspyyntö liitteineen (sopimusluonnos ja suositus kouluttajien vaatimuksista);
- hankintapäätös; ja
- hankintaoikaisuvaatimus.
Uskalla Auttaa Oy:n tarjous on nähtävillä kokouksessa. Tarjous ei ole julkinen, koska hankintasopimusta ei ole tehty. Viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain (621/1999) 6 §:n 1 momentin 3 kohdan ja 7 §:n 2 momentin perusteella tarjous tulee julkiseksi sen jälkeen, kun sopimus asiassa on tehty. Lain 10 §:n, 11 §:n 2 momentin 6 kohdan ja 24 §:n 1 momentin 20 kohdan perusteella salassa pidettävät tiedot eivät kuitenkaan tule julkisiksi. Salassa pidettäviä tietoja ovat tarjoajan liike- ja ammattisalaisuudet. Kokonais- tai vertailuhintaa ei pidetä liike- tai ammattisalaisuutena.
Valmistelija Henkilöstöjohtaja Arja-Leena Kriivarinmäki, puh. 0400 471 273
Esittelijä Kaupunginjohtaja Matti Tuononen
Päätösehdotus Kaupunginhallitus:
1) päättää ottaa käsiteltäväksi Uskalla Auttaa Oy:n 10.9.2024 tekemän hankintaoikaisuvaatimuksen henkilöstöjohtajan 29. 08.2024 (§ 1/2024) tekemästä hankintapäätöksestä, koska sanotusta päätöksestä saa tehdä hankintaoikaisuvaatimuksen, Uskalla Auttaa Oy:llä on asianosaisena oikeus tehdä hankintaoikaisuvaatimus ja kirjallinen hankintaoikaisuvaatimus on toimitettu kaupungille säädetyssä määräajassa; ja
2) hylkää edellä kohdassa 1 tarkoitetun hankintaoikaisuvaatimuksen, koska hankintaoikaisuvaatimuksenalainen henkilöstöjohtajan päätös ei ole syntynyt virheellisessä järjestyksessä, henkilöstöjohtaja ei ole ylittänyt toimivaltaansa eikä päätös ole muutenkaan lainvastainen. Maininnalla SPR:stä ei ole ollut vaikutusta hankintaoikaisuvaatimuksen tekijän asemaan. Uskalla Auttaa Oy on jättänyt tarjouksen ja tullut valituksi yhdeksi sopimuskumppaneista. Hankintaoikaisuvaatimuksessa ei myöskään ole esitetty muita syitä tai perusteita, joiden johdosta oikaisuvaatimuksen sen hyväksyminen olisi tarkoituksenmukaista.
Päätös Hyväksyttiin.
- - - - -
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |